Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Här kan man diskutera bryggverken Bulldog Brewcrafter och Coobra

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav thella » söndag 2015-12-27 19:01

Malten var nog nollgradig när jag tog, hade stått i kallförråd. Dock så tog det ju en halvtimme för bryggverket att komma upp i temperatur och under den tiden stod malten inne.

Kan man kalibrera termometern i detta bryggverk? Varifrån i bryggverket mäter den?
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav HåkanBråkan » söndag 2015-12-27 20:46

thella skrev:Malten var nog nollgradig när jag tog, hade stått i kallförråd. Dock så tog det ju en halvtimme för bryggverket att komma upp i temperatur och under den tiden stod malten inne.

Kan man kalibrera termometern i detta bryggverk? Varifrån i bryggverket mäter den?


Det är den lilla piggen som sitter i botten
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav Bee » söndag 2015-12-27 21:33

thella skrev:Malten var nog nollgradig när jag tog, hade stått i kallförråd. Dock så tog det ju en halvtimme för bryggverket att komma upp i temperatur och under den tiden stod malten inne.

Kan man kalibrera termometern i detta bryggverk? Varifrån i bryggverket mäter den?

Ingen aning men du kanske ska kolla att kalibreringen stämmer iaf.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav thella » måndag 2015-12-28 02:21

Det är som med all bryggutrustning man haft, ett visst mått av trial and error finns alltid där till en början. Min nordengelska brown Ale står och kokar just nu iallafall. Termostaten mäter cirka 3 grader fel har jag kunnat konstatera efter att ha kontrollmätt med 2 termometrar. Irriterande, men nu vet jag iallafall det. Antar att man inte kan kalibrera den?

Den här gången lyckades jag hålla en jämn och stabil temp under mäskningen. Jag använde pumpen men tror att det går lika bra utan. Pumpen ja, trodde först att den satt igen eftersom det började "gurgla" i slangen, men jag är ganska säker på att det berodde på att tillräckligt med vört helt enkelt inte hann rinna genom silkorgen ner till tappkranen. När jag avvaktade några min gick det nämligen utmärkt att köra den igen. Och minitvingen funkade bra. Tror överlag att det satte igen lite längst ner i korgen. Tog lång tid att laka, men jag fick ut mina 27 liter till slut.

Jag är väl inte helt nöjd med bryggverket än så länge. Känns som att jag är aktiv minst lika mkt som tidigare. Iofs berodde det mkt på att jag ville övervaka temperaturen under mäskningen den här gången. Kanske blir det bättre framöver.
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav HåkanBråkan » måndag 2015-12-28 12:01

thella skrev:Det är som med all bryggutrustning man haft, ett visst mått av trial and error finns alltid där till en början. Min nordengelska brown Ale står och kokar just nu iallafall. Termostaten mäter cirka 3 grader fel har jag kunnat konstatera efter att ha kontrollmätt med 2 termometrar. Irriterande, men nu vet jag iallafall det. Antar att man inte kan kalibrera den?

Den här gången lyckades jag hålla en jämn och stabil temp under mäskningen. Jag använde pumpen men tror att det går lika bra utan. Pumpen ja, trodde först att den satt igen eftersom det började "gurgla" i slangen, men jag är ganska säker på att det berodde på att tillräckligt med vört helt enkelt inte hann rinna genom silkorgen ner till tappkranen. När jag avvaktade några min gick det nämligen utmärkt att köra den igen. Och minitvingen funkade bra. Tror överlag att det satte igen lite längst ner i korgen. Tog lång tid att laka, men jag fick ut mina 27 liter till slut.

Jag är väl inte helt nöjd med bryggverket än så länge. Känns som att jag är aktiv minst lika mkt som tidigare. Iofs berodde det mkt på att jag ville övervaka temperaturen under mäskningen den här gången. Kanske blir det bättre framöver.


Rörde du om i mäsken under mäskningen, tror nog att det kan bli lite varmare i botten än i toppen när man mäskar men tycker att det borde räcka med att cirkulera. Hade också lite errror i början med att det satte igen och strulade.
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav thella » måndag 2015-12-28 12:59

Jag rörde om när jag märkte att pumpen inte fick tillräckligt att jobba med, dock bökigt att göra det när man har pumpen inkopplad, slabbigt att hålla på och ta bort den. Jag fick en ganska så jämn temperatur under mäskningen. Missade OG med hästlängder pga av att effektiviteten blev 86% (!). Undrar om jag gör något fel i uträkningen, känns jäkligt högt. Hade 5 kg malt till batch size 21,5 liter och OG blev 60.
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav Radhusgrillen » torsdag 2015-12-31 11:40

thella skrev:Jag rörde om när jag märkte att pumpen inte fick tillräckligt att jobba med, dock bökigt att göra det när man har pumpen inkopplad, slabbigt att hålla på och ta bort den. Jag fick en ganska så jämn temperatur under mäskningen. Missade OG med hästlängder pga av att effektiviteten blev 86% (!). Undrar om jag gör något fel i uträkningen, känns jäkligt högt. Hade 5 kg malt till batch size 21,5 liter och OG blev 60.


Hur gör ni för att få så hög effektivitet?
Jag har bryggt 3 gånger med mitt bryggverk och de första två hamnade jag på ganska prick 70%.
Under söndagens bryggning ändrade jag inställningen i maltkvarnen så jag krossade malten finare än jag gjort förut. Jag såg även till att vara noggrannare med att få upp temperaturen till 78 grader på både mäsk och lakvatten innan jag lakade. Till sist såg jag till att verkligen laka ur den tänkta mängden.

Resultatet blev en effektivitet på 78%.



Angående temperaturen som diskuterats tidigare är det väl inte så märkligt att man får väldigt ojämn temp om man vare sig använder pumpen eller rör om kontinuerligt i maltkorgen. Malten lär ju lägga sig i botten på korgen så cirkulationen i själva korgen lär ju bli obefintlig. Istället lär ju bara vätskan under och runt om korgen röra sig och värmas till vald temperatur. Även om vörten i resten av grytan ganska snabbt når, säg 75 grader, så kommer denna relativt ringa mängd vätska behöva lång tid att värma upp resten av mäsken inuti korgen. Jag rörde och använde pumpen en hel del under inledningen av mäskningen samt under uppvärmningen inför lakning.
Och när det gäller pumpen måste man strypa ner flödet via kranen annars har man ganska kvickt pumpat in all vört i maltkorgen och fått tomt i resten av grytan. Strypt flöde och röra med bryggslev blev medicinen för detta. Skall nog slänga på en kran till andra sidan av pumpen så den aldrig riskerar att gå torr.
Retsticka men ingen taskvört
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 276
Blev medlem: onsdag 2013-11-13 10:39

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav HåkanBråkan » torsdag 2015-12-31 15:19

Funderar på att köpa maltkvarn, vilken har du och hur fint mal du. Jag kör pumpen i princip hela tiden under mäskning samt rör om och då funkar det bra. Men som sagt man måste strypa flödet på pumpen.
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav Radhusgrillen » torsdag 2015-12-31 15:37

HåkanBråkan skrev:Funderar på att köpa maltkvarn, vilken har du och hur fint mal du. Jag kör pumpen i princip hela tiden under mäskning samt rör om och då funkar det bra. Men som sagt man måste strypa flödet på pumpen.

Jag har inte mätt avståndet mellan valsarna men jag började med samma avstånd som tidigare då jag mäska de i ugnen och sedan lakade med en kylväska med något bazookascreenliknande som jag konstruerat själv. Då brukade jag ha en effektivitet på 78% redan med den grövre malningen...

Påverkar mängden mäskvattnet effektivitet? Är det den större mängden mäskvatten som gör det? Har lagt mig på nästan 4L/kg

Jag har en relativt enkel 'kinakvarn'. Två valsar men bara drivning på den ena. Relativt stor tratt för malten så jag kan nog hälla i runt 4-5kg åt gången. Veven är löstagbar så jag brukar köra med skruvdragare som jag fäster på axeln.
Bild

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Retsticka men ingen taskvört
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 276
Blev medlem: onsdag 2013-11-13 10:39

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav HåkanBråkan » torsdag 2015-12-31 17:22

Enligt filmen som MaltMagnus gjort om BK 35 så säger man där att man ska fylla upp vatten till maltkorgens botten och sedan använda 3,5 l vatten per kg malt, jag gjorde så men hade svårt att nå OG vid mina bryggningar, dom litrar som du fyller upp till botten på maltkorgen måste ju räknas med i Beersmith som jag använder, det hade jag inte gjort så vid nästa bryggning tänker jag prova med 3 l per kg malt. Risken är väl att det sätter igen.
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav mazzse » söndag 2016-01-03 09:29

För att lägga mig i påståendet vad som är rätt/fel där man begränsar flödet. Så är rätt sätt att bygga en by-pass med strypning på. Även om det i sig fungerar likvärdigt med att strypa efter eller minska flödet innebär pumpen, beroende på set-up. Sedan må det vara så att det inte är att föredra i de flesta fall i ekonomiskt eller utrymmes perspektiv.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 146
Blev medlem: tisdag 2014-11-18 21:17

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav thella » måndag 2016-01-04 15:20

thella skrev:Jag rörde om när jag märkte att pumpen inte fick tillräckligt att jobba med, dock bökigt att göra det när man har pumpen inkopplad, slabbigt att hålla på och ta bort den. Jag fick en ganska så jämn temperatur under mäskningen. Missade OG med hästlängder pga av att effektiviteten blev 86% (!). Undrar om jag gör något fel i uträkningen, känns jäkligt högt. Hade 5 kg malt till batch size 21,5 liter och OG blev 60.

Hur gör ni för att få så hög effektivitet?
Jag har bryggt 3 gånger med mitt bryggverk och de första två hamnade jag på ganska prick 70%.
Under söndagens bryggning ändrade jag inställningen i maltkvarnen så jag krossade malten finare än jag gjort förut. Jag såg även till att vara noggrannare med att få upp temperaturen till 78 grader på både mäsk och lakvatten innan jag lakade. Till sist såg jag till att verkligen laka ur den tänkta mängden.

Resultatet blev en effektivitet på 78%.



Angående temperaturen som diskuterats tidigare är det väl inte så märkligt att man får väldigt ojämn temp om man vare sig använder pumpen eller rör om kontinuerligt i maltkorgen. Malten lär ju lägga sig i botten på korgen så cirkulationen i själva korgen lär ju bli obefintlig. Istället lär ju bara vätskan under och runt om korgen röra sig och värmas till vald temperatur. Även om vörten i resten av grytan ganska snabbt når, säg 75 grader, så kommer denna relativt ringa mängd vätska behöva lång tid att värma upp resten av mäsken inuti korgen. Jag rörde och använde pumpen en hel del under inledningen av mäskningen samt under uppvärmningen inför lakning.
Och när det gäller pumpen måste man strypa ner flödet via kranen annars har man ganska kvickt pumpat in all vört i maltkorgen och fått tomt i resten av grytan. Strypt flöde och röra med bryggslev blev medicinen för detta. Skall nog slänga på en kran till andra sidan av pumpen så den aldrig riskerar att gå torr.


Jag vet inte hur jag gjorde för att få en så pass bra effektivitet. Jag använde pumpen och rörde samtidigt om manuellt. Jag körde med färdigkrossad pilsnermalt från humle.se och med ett par specialmalter som jag krossade själv. Dessa var dock bara 10% av totalen.

Känner igen det där med att pumpen börjar gå torrt, tror att jag cirkulerade för mycket med pumpen. Är det någon som på ett lättförståeligt sätt kan förklara hur sätter en kulventil för att reglera flödet, vilka kopplingar behöver man? Smidigaste hade ju varit att bara reglera med befintlig kran, men det ska alltså vara dåligt för pumpen. Samtidigt kan man ju fundera på hur mkt det förkortar pumpens livstid om man i snitt har 15 bryggningar på ett år och kör den 30-45 minuter viv värje mäskning :)

Är det svårt att montera en vörtspridare i toppen och vilken skulle ni i sådana fall rekommendera till de här bryggverket?
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav HåkanBråkan » måndag 2016-01-04 17:32

En sån här tänker jag göra

http://youtu.be/LKK6aZ5gxwk
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav Patersbier » tisdag 2016-01-12 12:44

Behövs det en controller till pumpen på BK35, eller räcker det med en kulventil till utflödet?
Användarvisningsbild
Patersbier
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 228
Blev medlem: onsdag 2014-09-03 13:39

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav HåkanBråkan » tisdag 2016-01-12 13:08

Patersbier skrev:Behövs det en controller till pumpen på BK35, eller räcker det med en kulventil till utflödet?


Jag kör just nu med en enkel plastkran från MaltMagnus som jag stryper med, har en tendens att läka lite ibland. Men det funkar bra.
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

FöregåendeNästa

Återgå till Bulldog och Coobra

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster