Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Här kan man diskutera bryggverken Bulldog Brewcrafter och Coobra

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav thella » torsdag 2016-02-11 00:00

Nån som satt en bazooka screen på BK35? Borde ju bara vara att skruva på om man hittar en adapter med hona-hona (eller om det är hane-hane, lär mig aldrig det där).
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav HåkanBråkan » torsdag 2016-02-11 07:34

thella skrev:Nån som satt en bazooka screen på BK35? Borde ju bara vara att skruva på om man hittar en adapter med hona-hona (eller om det är hane-hane, lär mig aldrig det där).


Det här passade på min den som är 15 cm, gängorna utanför muttern på kranen räckte till
http://maltmagnus.se/utrustning/slang?product_id=968 Och den här http://maltmagnus.se/bazooka?search=Baz
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav thella » torsdag 2016-02-11 08:56

HåkanBråkan skrev:Nån som satt en bazooka screen på BK35? Borde ju bara vara att skruva på om man hittar en adapter med hona-hona (eller om det är hane-hane, lär mig aldrig det där).


Det här passade på min den som är 15 cm, gängorna utanför muttern på kranen räckte till
http://maltmagnus.se/utrustning/slang?product_id=968 Och den här http://maltmagnus.se/bazooka?search=Baz[/quote]
Precis dom produkterna jag satt och kikade på. Kanon, då kör jag på det också!
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav seasteel » torsdag 2016-02-11 13:25

thella skrev: Vart kapade du slangen, nära pumpen?


Exakt, nära pumpen, se bild.
20151205_161448_resized_1.jpg

/lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav thella » måndag 2016-02-15 10:28

Provade att sätta en bazooka screen i botten, men locket gick inte riktigt att stänga med mäskkorgen i. En liten glipa iofs men lite störande.

Sen satte bazooka igen när jag skulle tappa av vörten. Jag somnade under mäskningen (för många bira) och när jag sedan vaknade var det för sent att börja koka. När jag skulle tappa ur sötvörten hade det kleggat igen runt bazookan. Detta får mig att undra hur det kan komma så mycket maltrester ner genom korgen? Har ni också så? Kan kanske ha berott på att alla maltrester hunnit sjunka till botten eftersom mäskkorgen stod på avrinning i 3 timmar.
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav HåkanBråkan » måndag 2016-02-15 11:25

thella skrev:Provade att sätta en bazooka screen i botten, men locket gick inte riktigt att stänga med mäskkorgen i. En liten glipa iofs men lite störande.

Sen satte bazooka igen när jag skulle tappa av vörten. Jag somnade under mäskningen (för många bira) och när jag sedan vaknade var det för sent att börja koka. När jag skulle tappa ur sötvörten hade det kleggat igen runt bazookan. Detta får mig att undra hur det kan komma så mycket maltrester ner genom korgen? Har ni också så? Kan kanske ha berott på att alla maltrester hunnit sjunka till botten eftersom mäskkorgen stod på avrinning i 3 timmar.


Jag har klippt till nät som man kan köpa hos maltmagnus och lagt i botten på mäskkorgen, har funkat bra för mig men har alltid tömt ut vörten samma kväll/dag som jag brygger
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav D Ipa » måndag 2016-02-15 19:49

thella skrev:Provade att sätta en bazooka screen i botten, men locket gick inte riktigt att stänga med mäskkorgen i. En liten glipa iofs men lite störande.

Sen satte bazooka igen när jag skulle tappa av vörten. Jag somnade under mäskningen (för många bira) och när jag sedan vaknade var det för sent att börja koka. När jag skulle tappa ur sötvörten hade det kleggat igen runt bazookan. Detta får mig att undra hur det kan komma så mycket maltrester ner genom korgen? Har ni också så? Kan kanske ha berott på att alla maltrester hunnit sjunka till botten eftersom mäskkorgen stod på avrinning i 3 timmar.


Jag har en Brewcrafter 25 med en bazooka (standard) som satte igen sig efter ca halva mäskningen.
Så det var bara att sköta det manuellt resten av tiden,
Det medförde att efter koket och kylningen behövde jag sterilisera en slev (som jag använde för att skumma av med) för att kunna tappa av via kranen ner i jäshinken. Hade hoppats på en betydligt klarare vört ner i jäskärlet :(
Malten köptes färdigkrossad och var av typen Maris Otter Pale. Jag tyckte att det var mycket "mjöl" i den.
Vet ni om de brukar krossa åt många samtidigt och man kan ha oturen att få "det sista"? I så fall finns det inget alternativ än att skaffa en maltkross själv.

Hoppas att det fungerar bättre nästa gång.
D Ipa
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: onsdag 2016-01-20 19:33
Ort: Uppsala

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav arnesson » tisdag 2016-02-16 15:19

D Ipa skrev:[quote="thella"]Provade att sätta en bazooka screen i botten, men locket gick inte riktigt att stänga med mäskkorgen i. En liten glipa iofs men lite störande.

Sen satte bazooka igen när jag skulle tappa av vörten. Jag somnade under mäskningen (för många bira) och när jag sedan vaknade var det för sent att börja koka. När jag skulle tappa ur sötvörten hade det kleggat igen runt bazookan. Detta får mig att undra hur det kan komma så mycket maltrester ner genom korgen? Har ni också så? Kan kanske ha berott på att alla maltrester hunnit sjunka till botten eftersom mäskkorgen stod på avrinning i 3 timmar.


Jag har en Brewcrafter 25 med en bazooka (standard) som satte igen sig efter ca halva mäskningen.
Så det var bara att sköta det manuellt resten av tiden,
Det medförde att efter koket och kylningen behövde jag sterilisera en slev (som jag använde för att skumma av med) för att kunna tappa av via kranen ner i jäshinken. Hade hoppats på en betydligt klarare vört ner i jäskärlet :(
Malten köptes färdigkrossad och var av typen Maris Otter Pale. Jag tyckte att det var mycket "mjöl" i den.
Vet ni om de brukar krossa åt många samtidigt och man kan ha oturen att få "det sista"? I så fall finns det inget alternativ än att skaffa en maltkross själv.

Hoppas att det fungerar bättre nästa gång.[/quote]

De krossar en order åt gången, så du har nog inte fått "det sista". Vissa maltsorter blir mjöligare än andra på samma valsavstånd. Hur de hanterar detta vet jag inte, jag tror inte de ställer om maskin för varje maltsort utan de har troligen hittat en medelväg där krossningen blir OK på alla sorter.

Jag råkade komma över en riktigt bra maltkross ("the MaltMill") och tänkte att jag minsann skulle krossa själv för att få mindre mjöl. Jag märkte fort att justeringar krävs för varje maltsort. Det som funkade jättebra på Caramel 40l funkade inte alls på briess Pale Ale osv.

Så om du vill ha mindre mjöl kan det vara krossa själv som är alternativet.

Kan ju vara andra saker än mjölig malt som skapar dina problem. Mjölig malt brukar för de flesta påverka effektiviteten på bryggverket.

BK35 levereras med en pump, antagligen för att du skall få både jämnare uppvärmning och för en klarare vört då den konstant filtreras igenom maltbädden under mäskningen.

För att få bättre filtrering i maltbädden kan du lägga på lite risskal i din maltnota samt justera upp vattenmängden i mäsken motsvarande det som risskalen suger upp.








Skickat från min iPhone med Tapatalk
arnesson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: tisdag 2016-01-26 17:30

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav thella » tisdag 2016-02-16 16:49

Jag har också snöat in lite på det där med att få en riktigt blank vört ner i hink för jäsning, även om jag vet att det är vad man gör därefter som spelar störst roll. Jag är uppe på 4 L vatten per kilo malt nu och då går det bra att köra pumpen i princip hela tiden under mäskningen. Har heller inte haft problem med att det sätter igen, men det är klart nu med bazookan kanske det blir ett problem. Upplever också mycket mjöl i pilsnermalten och det är ju det "klägget" som sätter igen bazookan sannolikt.
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav D Ipa » onsdag 2016-02-17 19:29

Hjälper risskal mot "mjölet" som följde med ner ur maltröret?
Får väl beställa i så fall.
D Ipa
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: onsdag 2016-01-20 19:33
Ort: Uppsala

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav thella » söndag 2016-02-21 14:59

Jag har haft problem med mina 2 senaste brygder då de inte jäst ut ordentligt. Tror att jag mäskat för högt, har följt instruktionsboken dock. Hur är er procedur om ni vill enstegsmäska i 67 grader? Jag har börjar med att värma till 73 grader, sedan i med malten och låta vila en timme. När det är dags för att lyfta korgen och börja mäska ut har jag höjt tempen till 75 grader. När jag sedan märker att det börjar avta med droppandet har jag tillsatt lakvatten som håller ca 78 grader. Är detta korrekt uppfattat som ni ser det?
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav mattias__o » fredag 2016-02-26 12:25

HåkanBråkan skrev:Jag har klippt till nät som man kan köpa hos maltmagnus och lagt i botten på mäskkorgen, har funkat bra för mig men har alltid tömt ut vörten samma kväll/dag som jag brygger


Vilket nät är det du har köpt? Skulle du vilja posta en länk?

Jag har en BIAB-påse som jag inte använder längre. Tror du att det skulle göra någon skillnad om man använder den i mäskkorgen som ett extra filter?
mattias__o
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 16:55

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav HåkanBråkan » fredag 2016-02-26 20:23

Tror det var den här jag köpte finns med olika storlek på maskorna, har en Bazooka också och tycker det funkar bra. Såg någon som använde BIAB påse i BK 35 men kan inte hitta inlägget.
http://maltmagnus.se/sildukrf?search=Sil
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav thella » lördag 2016-03-12 00:19

Hm, idag var det några märkliga saker som hände i bryggningen. Svårt att få en jämn mäsktemperatur. Brukar ni köra på 500 watt påslaget under hela mäskningen? Jag tror dock att förklaringen ligger i att mäsken satte igen. Hade nästan vatten upp till kanten i slutet. Där proben sitter känns det som att det vart visst temperaturfall. Bryggde med 2 kg München-malt och 2 kg pilsnermalt så det var inga konstigheter där. 4l per kg malt. Någon annan som haft liknande erfarenheter av att mäsken satt igen, och vad gör man i sådana fall åt det? Mäskade lite lägre än vanligt, kring 65 grader, men det ska vän ändå inte sätta igen...?
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Bryggverk BK35 (Malt Magnus)

Inläggav HåkanBråkan » lördag 2016-03-12 08:51

thella skrev:Hm, idag var det några märkliga saker som hände i bryggningen. Svårt att få en jämn mäsktemperatur. Brukar ni köra på 500 watt påslaget under hela mäskningen? Jag tror dock att förklaringen ligger i att mäsken satte igen. Hade nästan vatten upp till kanten i slutet. Där proben sitter känns det som att det vart visst temperaturfall. Bryggde med 2 kg München-malt och 2 kg pilsnermalt så det var inga konstigheter där. 4l per kg malt. Någon annan som haft liknande erfarenheter av att mäsken satt igen, och vad gör man i sådana fall åt det? Mäskade lite lägre än vanligt, kring 65 grader, men det ska vän ändå inte sätta igen...?


Jag kör alltid med 500 W på under mäskningen och mäskar ofta på 65 grader samt cirkulerar med pumpen med strypt flöde nivån brukar vara samma i mäskkorgen som utanför, har satt igen någon gång för mig med och då har jag fått röra om i mäsken från botten. Fyller vatten till maltkorgens botten sen 3,5 l per kg malt, lakar sen till maxmärket och har träffat OG sista 3 bryggningarna
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

FöregåendeNästa

Återgå till Bulldog och Coobra

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster