[EGEN KLON] Oppigårds Amarillo

Kategorin för allt relaterat till sk. kloner, det vill säga hembryggarvarianter av kommersiellt producerade öl.

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

[EGEN KLON] Oppigårds Amarillo

Inläggav hejseb » tisdag 2013-10-15 21:05

Hej!

Bryggde i helgen som gick en hemmasnickrad klon på Oppigårds Amarillo. Har en kompis som vart lite nyfiken på bryggandet och så råkade det vara hans favoritöl, och med uppgifter om maltsorter, OG/FG, EBC, IBU och så bara en humlesort så vågade vi oss på en klon. Nu är det dock snart dags för torrhumling, och jag funderar lite på hur mycket vi ska ha i torrhumlingen. Receptet är som följer:

För cirka 4,5 liter till jästunna
Koktid 60 min

1,21 kg Pale ale-malt
0,24 kg Vetemalt
0,03 kg Svartmalt
0,06 kg Caramel 40L

10 g Amarillo "First Wort Addition" (vad heter det på svenska egentligen?)
5 g Amarillo - 5 min
5 g Amarillo - 0 min

Låter det rimligt med 10 g för torrhumling? Eller är det för lite? Har höftat lite tidigare, och inte druckit från de bryggningar där jag gjort det än. Men vill ju få polaren övertygad om att det här är livet, så det vore ju kul om det här blev bra...
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Användarvisningsbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 126
Blev medlem: måndag 2013-08-19 09:36

Re: Oppigårds Amarillo

Inläggav Sebastian Berg » onsdag 2013-10-16 10:30

Snackade med någon från Oppigård på öl och whiskey-mässan, enligt honom har de använt Cascade som komplement de senaste åren.
Bild
Sebastian Berg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 181
Blev medlem: lördag 2011-05-07 16:48

Re: Oppigårds Amarillo

Inläggav Olsvamlarn » onsdag 2013-10-16 13:50

Jag tror du måste ha mer än ca 2g/liter i torrhumlingen, skulle själv satsat på 3-4g. Alltså 15-20 gram.

Jag vet förstås inte säkert men det känns konstigt om de har svartmalt i Amarillon. Eller hur tänker du med den? Jag har själv aldrig tänkt tanken att tillsätta det i en Pale Ale.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: Oppigårds Amarillo

Inläggav ekstedt » onsdag 2013-10-16 13:58

Olsvamlarn skrev:Jag vet förstås inte säkert men det känns konstigt om de har svartmalt i Amarillon. Eller hur tänker du med den? Jag har själv aldrig tänkt tanken att tillsätta det i en Pale Ale.


Jag tycker också det låter jättekonstigt. Ibland används små mängder svartmalt för att ge en rödaktig färg åt exempelvis irish red eller altbier. Men en bärnstensfärgad pale ale?
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2935
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Oppigårds Amarillo

Inläggav hejseb » onsdag 2013-10-16 16:50

Tack för svaren! Angående svartmalten så har ni säkert rätt. På Oppigårds hemsida står det "färgmalt", vilket jag efter lite googlande för ett tag sedan kom fram till nog var svartmalt. Så jag beställde svartmalt då och la in det i receptet. Det var ett par månader sedan och jag har inte egentligen reflekterat över det något mer. Hade ett EBC på 30 (vilket Amarillon har) enligt Beersmith, men vörten blev betydligt mörkare än vad som nog var tänkt eftersom min våg är lite opålitlig och jag nog råkade överdosera lite. Får hoppas det smakar i alla fall!
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Användarvisningsbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 126
Blev medlem: måndag 2013-08-19 09:36

Re: Oppigårds Amarillo

Inläggav hejseb » fredag 2013-10-18 15:41

Olsvamlarn skrev:Jag tror du måste ha mer än ca 2g/liter i torrhumlingen, skulle själv satsat på 3-4g. Alltså 15-20 gram.

Jag vet förstås inte säkert men det känns konstigt om de har svartmalt i Amarillon. Eller hur tänker du med den? Jag har själv aldrig tänkt tanken att tillsätta det i en Pale Ale.


Det blev ca 15g :)
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Användarvisningsbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 126
Blev medlem: måndag 2013-08-19 09:36

Re: Oppigårds Amarillo

Inläggav Beerpong » onsdag 2015-01-14 14:08

Hej hur blev ölen liknande den min favorit Oppigårds amarillo?
Mvh
Beerpong
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: lördag 2015-01-03 01:54

Re: Oppigårds Amarillo

Inläggav Smancho » onsdag 2015-01-14 15:14

Färgmalt så skulle jag tro att det är carared
Användarvisningsbild
Smancho
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 191
Blev medlem: tisdag 2014-05-20 10:07
Ort: Stockholm,Lidingö

Re: Oppigårds Amarillo

Inläggav hejseb » onsdag 2015-01-14 19:52

Den blev god, men för mörk och för stark. Vill också minnas att svartmalten gjorde sig svagt påmind på ett sätt som jag helst nog hade undvikit. Vi jämförde aldrig sida vid sida tyvärr. Själva klonandet var inte det viktiga, utan det var väl mer ett sätt att få till en schysst öl som liknande den.
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Användarvisningsbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 126
Blev medlem: måndag 2013-08-19 09:36

Re: Oppigårds Amarillo

Inläggav LasseKongo » söndag 2015-06-07 19:16

Har gjort 2 amarillo försök för ett tag sedan som inkluderade svartmalt, första gången 50g och andra gången 20g till en 21 liters batch. Första försöket gav en för kraftig svartmalt smak, andra var betydligt bättre.
Jag fattar inte riktigt hur man skall nå 30 EBC som Oppigård specificerar med bara Pale, vete och ex. Carared, därför åkte lite svartmalt i för att justera färgen.
Noterade även att Oppigård ändrat specen på sin sida och har pilsner malt iställt för pale som tidigare.
Brygger med Braumeister 20l
LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: lördag 2014-12-13 20:31
Ort: Västra Frölunda


Återgå till Klonrecept

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst