[SÖKES] heogararden

Kategorin för allt relaterat till sk. kloner, det vill säga hembryggarvarianter av kommersiellt producerade öl.

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

[SÖKES] heogararden

Inläggav petri.p3 » torsdag 2007-01-04 01:00

Hej alla bryggvänner. jag tänkte ge mig på att brygga en Hoegaarden Witbier kopia. Vad jag förstår så använder man två olika jästsorter. Prime jästen tängte jag odla upp från en orginal flaska. Ge mig förslag på recept till 60l.

Hälsningar

Petri J
petri.p3
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51

Inläggav Kenneth » måndag 2007-01-08 13:49

Jag brukar för det mesta ta jästen från Hoegaarden flaskorna.
2-3 flaskor konsumeras och jag spar någon centimeter slatt.
Dessa slattar häller jag i i en förkultur gjord på 0,5 liter vatten och 0,1 liter torkat maltextrakt.
Skaka runt och vänta.
Det kan ta några dagar innan jästen är igång ordentligt.
Det räcker gott och väl till en bryggning på 25 liter.
För 60 liter så kan du skala upp förkulturen ytterligare efter att den jäst några dagar.
Förslagsvis ytterligare en liter vört p.s.s som ovan.

Resultatet blir en utmärkt wit-bier.

Har aldrig använt mig av två olika jäster.
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Inläggav Fredrik Nivert » måndag 2007-01-08 21:14

Jag har också odlat upp från flaskor, och kör med endast den jästen. Har blivit kanonbra. Man skall inte bli förvånad om det jäser långsamt, för den är lite trög den där jästen! Räkna med två tre veckor.
Användarvisningsbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 346
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:18
Ort: Göteborg, ASKIM

Inläggav assistredo » tisdag 2007-01-09 03:09

Wyeast har ju en witbeerjäst som jag också tror att Humlegården har i det ordinarie sortimentet. Är det ingen som har testat den?
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Inläggav Kenneth » tisdag 2007-01-09 08:54

assistredo skrev:Wyeast har ju en witbeerjäst som jag också tror att Humlegården har i det ordinarie sortimentet. Är det ingen som har testat den?


Jodå det har jag också gjort när det får ett antal år sedan inte fanns Hoegaarden på bolaget.
Den fungerar också rätt OK, fast jag är lite tveksam till om det är Hoegaarden jäst. Tror att det snarare är Dentergems wit-bier för den är mer lik den.
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Inläggav Kenneth » tisdag 2007-01-09 08:55

assistredo skrev:Wyeast har ju en witbeerjäst som jag också tror att Humlegården har i det ordinarie sortimentet. Är det ingen som har testat den?


en sak till.
Det är godare (och billigare) att dricka upp ett par flaskor Hoegaarden :D :D
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Hoegaarden

Inläggav henrik.lundqvist » tisdag 2007-01-09 13:33

Papazian hade ett extraktrecept i någon av sina böcker som jag testade och det vart helt ok, och det är väl lätt att göra om till helmalt. Vad jag minns så var det förutom malten en del honung (ca 200 g till tio liter), malda korianderkärnor (ca en halv kryddburk till samma mängd) samt ett skal pomerans.

Jag använda mig av hoegaardenjästen och det vart bra, men det blev ganska mycket restsötma... vet inte om jag var otålig eller om jästen vart slö, men effekten blev att jag överprimade flaskorna... värt att låta den ta någon vecka till i utjäsning...

Jag har hört att man kan använda sig av hydrometer... ;-)
Användarvisningsbild
henrik.lundqvist
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Uppsala

Inläggav mats.ekelund » onsdag 2007-02-14 20:56

Jag tänkte också prova att göra en Hoegaarden-klon. Såg någonstans att man kan använda 50% pilsnermalt, 40% omältat vete samt 10% havre.
Jag brukar köpa ingredienserna hos Humlegådern, är deras 'puffat vete' lämpligt att använda till detta?

Mats
mats.ekelund
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Oxelösund

Inläggav Fredrik Nivert » onsdag 2007-02-14 21:43

Jag har använt vetekross från ICA och havregryn. Dessa har jag förklistrat (kokat i vatten) ca 20 min innan de tillsätts till mäsken.

Har även haft en liten del vetemjöl.

Har blivit kanonbra.
Användarvisningsbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 346
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:18
Ort: Göteborg, ASKIM

Inläggav bohumle » torsdag 2007-02-15 23:47

assistredo skrev:Wyeast har ju en witbeerjäst som jag också tror att Humlegården har i det ordinarie sortimentet. Är det ingen som har testat den?


Hej

Jo jag har gjort det 2 gånger, men tycker nog som K. att smaken inte blir som Hoe. Men ölet blev helt ok, men som sagt var ingen direkt H

Bo
Användarvisningsbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 431
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Inläggav Fredrik Nivert » fredag 2007-02-16 13:08

Man vet aldrig om jästen som finns i flaskor man köper är den jäst de användt till huvudjäsningen av brygden. I Hoegardenfallet är det iallafall en jäst som ger bra belgiskt veteölssmak.

Sen om ett visst recept ger en öl som är lik Hoegarden eller inte kan bero på många andra saker som ingredienser, vattenprofil, mäskschema och jästempertur.
Användarvisningsbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 346
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:18
Ort: Göteborg, ASKIM

Inläggav bbadmin » fredag 2007-02-16 16:52

Jag har precis testat ett recept från boken "Beer Captured" där föreslår de att man ska använda sig av "Wyeast´s forbidden Fruit". Eftersom jag aldrig har bryggt den tidigare får jag återkomma med svar när jag har vet.

Om det fortfarande finns intresse kan jag skriva hit receptet.
bbadmin
Site Admin
Site Admin
 
Inlägg: 36
Blev medlem: lördag 2006-10-07 15:05
Ort: Cyberspace, Internet

Inläggav Fredrik Nivert » fredag 2007-02-16 16:58

bohumle skrev:Hej

Jo jag har gjort det 2 gånger, men tycker nog som K. att smaken inte blir som Hoe. Men ölet blev helt ok, men som sagt var ingen direkt H

Bo


Jag missuppfattade dig. Jag trodde det var Hoegardenjästen du inte tyckte blev lik Hoegarden.

De WIT jag bryggt med Hoegarden har blivit jättebra, men jag har inte jämfört dem sida vid sida. Jag bryggde en förra veckan som åkte på flaska i förrgår. När det blivit kolsyra skall jag jämföra dem sida vid sida.
Användarvisningsbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 346
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:18
Ort: Göteborg, ASKIM

Re: [SÖKES] heogararden

Inläggav inkui » onsdag 2015-11-11 12:46

bbadmin skrev:Jag har precis testat ett recept från boken "Beer Captured" där föreslår de att man ska använda sig av "Wyeast´s forbidden Fruit". Eftersom jag aldrig har bryggt den tidigare får jag återkomma med svar när jag har vet.

Om det fortfarande finns intresse kan jag skriva hit receptet.

Hej!

Gör ett försök på att återuppliva en gammal tråd. Du har inte möjlighet att dela med dig av receptet, alternativt leda mig det kan finnas?

Mycket uppskattat!

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
inkui
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: torsdag 2015-11-05 14:35


Återgå till Klonrecept

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster