Klon på Carlsberg 1883 och Tuborg rå

Kategorin för allt relaterat till sk. kloner, det vill säga hembryggarvarianter av kommersiellt producerade öl.

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Klon på Carlsberg 1883 och Tuborg rå

Inläggav Pilsnerkokaren » lördag 2018-01-20 22:46

Det är dags för nya utmaningar och varför inte försöka klona en öl jag inte druckit innan.
Har därför införskaffat mig en sexpack av var för att klona dessa, om dom faller mig i smaken.
Tuborg rå har vete och rågmalt, har inte hällt upp den ännu men gissar friskt att ofiltrerad öl gärna ska vara disig. Därav tillskottet av vete och rågmalt utöver kornmalten.

Hur det blir när det är klart har jag ingen aning om, men visst är det en utmaning :)
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Klon på Carlsberg 1883 och Tuborg rå

Inläggav Snow » söndag 2018-01-21 11:13

Den blir säkert kanon!
Saaz och Tettnang som smaksättare?

Själv fundrar jag på vad det ska bli för premiärbryggning nästa helg,
är lite sugen på din Honungspilsner, men satte fem backar lager på flaska igår,
fruktig star rackere, blev riktigt bra! Min IPA börjar ta slut så et kan vara ett alternativ, eller
Påsk Bock :wink:

God fortsättning på söndagen alla!

Nu bär det ut på sjön snar :)
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Klon på Carlsberg 1883 och Tuborg rå

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2018-01-21 20:44

Kul att höra att honungslagern fortfarande bryggs. Bryggde den själv för ett år sedan så det börjar nog bli dags för en ny omgång.

Har nu provsmakat både 1883 och rå.

1883 har ingen speciell beska och är påtagligt söt i eftersmaken. Mest troligt pga att den ska vara ekfatslagrad men där finns nog en del karamellmalt inblandat också. Färgen är mörkare än både Classic eller Carl´s, runt 18-20SRM.
Kommer inte att klona den för att få samma smak, men kommer att ha den som ett utgångsläge för en öl som jag kan tycka är god.

Jästen blir torrjäst för en gångs skull, mest troligt S23. Bittergiva och smakgiva med Target och rostade ekstavar i sekundären. Maltnotan blir Viennamalt, Münchnermalt och skvätt carared. 4,6%ABV och ca 20IBU. Men hur ska jag nå upp till 18-20SRM med den notan? Ekstavarna lär väl färga av sig lite men det behövs nog mer färg i grunden. Kommer jag inte på något, eller får något bra tips får det bli ett ljusare öl.

Rå var inte så kul, inte i min mun iaf. Mörkare än en vanlig tuborg, disig och med en doft av vete och råg. Att det ska smaka jäst vet jag inte, den smakar knappt något. Så den kommer inte bli bryggd alls.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59


Återgå till Klonrecept

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

cron