Wells Bombardier Klon #1

Kategorin för allt relaterat till sk. kloner, det vill säga hembryggarvarianter av kommersiellt producerade öl.

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Wells Bombardier Klon #1

Inläggav Cederbusch » söndag 2017-02-19 02:19

Under mina öldrickande år har jag testat och vandrat runt i mina preferenser, men mer och mer börjat landa i Engelsk Bitter. Bombardier är ett öl jag starkt gillar. Så då tänkte jag försöka göra ett!

Har hämtat inspiration till receptet från http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=527450.
Tänkte att någon kanske har glädje av att följa hur det gick. Jag har definitivt glädje av att berätta dito.

Receptet innehåller drygt 23 % tillsatt socker. Eftersom jag är DIY-nörd så tänker jag koka invertsockret själv. Kommer säkert få färgen fel, men jag vill försöka.
Var lite inne på att koka egen majs-sirap också, men valde att ta Dansukkers glukos-sirap, som man hittar i butik och som är gjord på vete. Syftet med glukos-sirapen är ju att hindra kristallbildning, vilket jag läste att den hemmakokta inte gör lika bra. Egentligen ska det vara 2 dl glukos till, men jag ökar på maltsorterna lite istället för att komma upp i rätt OG.

Blir intressant att testa den här jästen. Blir lite orolig när jag läser på vissa ställen att den stannar av alldeles för tidigt. Men med allt detta tillsatta socker tänker jag att den kanske jobbar på ner till önskat FG ändå.

Kommer justera mitt vatten också för att försöka komma närmare originalet. Har inte riktigt bestämt mig än om jag ska köra 65 gr under hela mäskningen, eller om jag ska försöka efterlikna hur Wells mäskar. Å andra sidan vill jag inte riskera att hamna med för högt FG.

Tänkte brygga kommande helg. Uppdaterar hur det förlöper.

Bombardier Klon #1
Extra Special/Strong Bitter (English Pale Ale)

Recipe Specs
----------------
Batch Size (L): 20.0
Total Grain (kg): 3.000
Total Hops (g): 49.00
Original Gravity (OG): 1.050 (°P): 12.4
Final Gravity (FG): 1.015 (°P): 3.8
Alcohol by Volume (ABV): 4.62 %
Colour (SRM): 29.3 (EBC): 57.7
Bitterness (IBU): 31.6 (Average)
Brewhouse Efficiency (%): 70
Boil Time (Minutes): 90

Grain Bill
----------------
2.500 kg Maris Otter Floor Malt (64.1%)
0.500 kg Crystal 150 - Light Crystal (12.82%)
0.500 kg Inverted sugar # 4 (12.82%)
0.400 kg Glucos syrup (10.26%)

Hop Bill
----------------
24.0 g Northern Brewer Leaf (9.5% Alpha) (snabela) 60 Minutes (Boil) (1.2 g/L)
25.0 g Fuggles Leaf (5.9% Alpha) (snabela) 5 Minutes (Boil) (1.2 g/L)

Misc Bill
----------------
5.0 g Calcium Chloride CaCl2 (snabela) 0 Minutes (Mash)
10.0 g Calsium sulfate CaSO4 (snabela) 0 Minutes (Mash)
6.0 g Magnesium Sulfate MgSO4 (snabela) 0 Minutes (Mash)
1.0 g Natrium Clorid NaHCO3 (snabela) 0 Minutes (Mash)
15.0 g MM-klar (snabela) 15 Minutes (Boil)
15.0 g Yeast Nutrient (snabela) 15 Minutes (Boil)

Single step Infusion at 65°C for 90 Minutes.
Fermented at 18°C with Mangrove Jack's M03 Newcastle Dark Ale


Recipe Generated with BrewMate
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: måndag 2013-04-08 09:43

Re: Wells Bombardier Klon #1

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2017-02-19 11:48

Att koka egen invertsocker är inte så invecklat, det tar tid och det svåraste är faktiskt att inte få det för varmt. Jag har kokt invert nr 2 och nr 3 några gånger och har inte haft problem med kristallisering. Nr 5 låter tufft, det tog 2-3 timmar för mig att nå nr 3.
http://qldkev.net/invertsugar.php
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Wells Bombardier Klon #1

Inläggav Cederbusch » söndag 2017-02-19 12:59

Tack för länken. Nej det verkar som att det blir tufft att nå #4. Får överväga köpa till ngt som färgar. Alt acceptera den ljusare färgen. Lite av syftet med att göra själv är också att hålla kostnaden nere på alla tillsatserna. Att köpa färgande tillsatser blir ju en lång omväg till samma kostnad.
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: måndag 2013-04-08 09:43

Re: Wells Bombardier Klon #1

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2017-02-19 14:38

Jag har även gjort egen sockerkulör, det blir samma som man kan köpa fast utan salt. Den blev svart som natten och jag testade att färga öl som redan var på flaska, bara 4 droppar gjorde ölen markerat mörkare. Sök på bränt socker/Burnt sugar så hittar du lite olika varianter på hur man gör.

Är också inne på att kan man göra det själv finns det ingen anledning att köpa det. Det mesta brukar bara ta tid och då pysslar jag hellre med det än tittar på t ex Mello. Råvarorna brukar vara den billiga delen av äventyret, det är utrustningen som kostar på. Skulle kunnat köpa mycket öl för pengarna jag köpt bryggrejer för, men då hade jag inte haft kunskapen om hur det egentligen går till idag.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Wells Bombardier Klon #1

Inläggav Cederbusch » söndag 2017-02-19 21:49

Pilsnerkokaren skrev:Att koka egen invertsocker är inte så invecklat, det tar tid och det svåraste är faktiskt att inte få det för varmt. Jag har kokt invert nr 2 och nr 3 några gånger och har inte haft problem med kristallisering. Nr 5 låter tufft, det tog 2-3 timmar för mig att nå nr 3.
http://qldkev.net/invertsugar.php


Hade du förresten i majssocker? Vart får man isf tag i det? Om det inte menas corn syrup, vilket då blir att köpa. :roll:
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: måndag 2013-04-08 09:43

Re: Wells Bombardier Klon #1

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2017-02-19 22:22

Det funkar bra med vilken glukos som helst. Jag använde Dansukkers glukossirap med fullgott resultat. Invertsockret blir tjock och seg sirap lite som tjock tjära, hur man kan hantera det har avhandlats i en tidigare tråd.
Häller du inte i glukos blir det en enda stenhård sockerklump när det kallnat. Den har sina fördelar och kan t ex slås i sönder till mindre bitar och på så sätt doseras, själv tarerar jag min våg med en gryta innehållande 1/2liter varmt vatten och en matsked. Sen fyller jag på med sockertjäran med skeden tills önskad vikt uppnåtts inkl sked.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Wells Bombardier Klon #1

Inläggav Cederbusch » söndag 2017-02-19 22:42

Ok, så jag kommer inte undan att köpa ännu lite mer glukossirap (om jag inte ska testa att koka egen med risk att det kristalliserar sig). Men det kanske är värt den 30-lappen.

Har kollat runt på sockerlag nu och det verkar bygga på att man kokar socker och vatten till en mörk färg. För att göra inverterat socker kokar jag socker och vatten (ok, plus lite syra och glukos då). Så det låter ju som att det borde gå att bara fortsätta koka till rätt färg. Men det är kanske smart ändå att koka lite sockerkulör och droppa i vörten om den ser för ljus ut.
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: måndag 2013-04-08 09:43

Re: Wells Bombardier Klon #1

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2017-02-19 23:29

Jag kan vara ute i galen tunna men du behöver väl inte glukossirap i ölen?
Glukos eller fruktos eller sackaros kan väl kvitta, det är socker vilket som. Förvisso olika lätt jäsbart men forfarande bara socker utan smak för jästen att omvandla till alkohol.
Kokar du invertsocker så det räcker för både glukosen och invertsockret har du samma sockerinnehåll men då med både mer färg och smak.
Invertsocker är bara sackaros som är spjälkat till glukos och fruktos med hjälp av en syra. Enligt wiki är det sötare än socker men det tror jag inte jästen bryr sig om. Tror att man använder det i öl främst för färg och smakbidrag.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Wells Bombardier Klon #1

Inläggav Cederbusch » måndag 2017-02-20 13:09

Enligt originalreceptet ska det tydligen vara glukossirap (corn syrup) i exportversionerna med högre alkoholhalt. Och du har väl rätt i det egentligen, socker som socker. Men jag tänker att kanske orkar den här jästen bättre om sockret är lättare för den att omvandla.

Jag tänker också på det där med kristalliseringen. Vore ju synd att få kristaller i ölet när det svalnar. Men jag har inte erfarenhet av detta, jag kanske överdriver risken.
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: måndag 2013-04-08 09:43

Re: Wells Bombardier Klon #1

Inläggav ekstedt » måndag 2017-02-20 13:27

Cederbusch skrev:Enligt originalreceptet ska det tydligen vara glukossirap (corn syrup) i exportversionerna med högre alkoholhalt. Och du har väl rätt i det egentligen, socker som socker. Men jag tänker att kanske orkar den här jästen bättre om sockret är lättare för den att omvandla.


Så länge du tillsätter tillräckligt med pigg jäst (vilket du ändå bör göra) och inte är uppe i närheten av jästens alkoholtolerans så ska det inte spela någon roll. Men annars finns ju ren glukos i torkad form som dextros/druvsocker.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Wells Bombardier Klon #1

Inläggav Cederbusch » måndag 2017-02-20 13:33

ekstedt skrev:Så länge du tillsätter tillräckligt med pigg jäst (vilket du ändå bör göra) och inte är uppe i närheten av jästens alkoholtolerans så ska det inte spela någon roll.


Ska som anges ovan använda Mangrove Jack's Newcastle Dark Ale M03 som verkar vara känd för att stanna av tidigt. Ofta stannar den redan vid FG 1.022 eller lite lägre. Mäska vid låg temp ska hjälpa denna jäst. Tänker då även att det inte skadar att underlätta med sockret också. Det är en torrjäst by the way.
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: måndag 2013-04-08 09:43

Re: Wells Bombardier Klon #1

Inläggav ekstedt » måndag 2017-02-20 13:40

Cederbusch skrev:Ska som anges ovan använda Mangrove Jack's Newcastle Dark Ale M03 som verkar vara känd för att stanna av tidigt. Ofta stannar den redan vid FG 1.022 eller lite lägre. Mäska vid låg temp ska hjälpa denna jäst. Tänker då även att det inte skadar att underlätta med sockret också. Det är en torrjäst by the way.


Det brukar ofta vara maltotrios som dåligt utjäsande jäster har problem med. Har aldrig hört talat att vanligt sackaros skulle vara något problem, i så fall skulle det ju bli väldigt svårt att kolsyrejäsa med strösocker vilket det borde finnas massor av rapporter om i så fall.

Men kör med dextros om du vill ha såväl hängslen som livrem och flytväst och livbåt därtill.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Wells Bombardier Klon #1

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2017-02-20 14:07

Cederbusch skrev:Enligt originalreceptet ska det tydligen vara glukossirap (corn syrup) i exportversionerna med högre alkoholhalt. Och du har väl rätt i det egentligen, socker som socker. Men jag tänker att kanske orkar den här jästen bättre om sockret är lättare för den att omvandla.

Jag tänker också på det där med kristalliseringen. Vore ju synd att få kristaller i ölet när det svalnar. Men jag har inte erfarenhet av detta, jag kanske överdriver risken.


Då läste jag dig rätt från början, glukosen är bara socker och dessutom ett billigt sådant i amerika, det är nog därför receptbyggaren använder det.
Risken för kristalliseringen har bara med tillverkningen av invertsocker att göra, ölen kommer att vara lika lättflytande som annan öl oavsett vilket socker du använder.
Sen har det väl med hur snabbt sockret blir omvandlat till alkohol, men om det tar 3 eller 5 dagar kan kvitta. Men brygger man 250 hektoliter kan det vara av intresse att påskynda processen.

Vill du ha en nattsvart sirap ska du köpa Lyles black treacle.
http://www.englishshop.se/sv/articles/2 ... ck-treacle
En bra bas för invertsocker nr 4 och 5.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Wells Bombardier Klon #1

Inläggav Cederbusch » tisdag 2017-02-21 15:14

Hade ju beställt Mangrove Jack's Newcastle Dark Ale M03 från Bryggeributiken. Trodde jag. Visade sig idag att den finns inte mer sedan 2015. Mejlade Mangrove och fick detta bekräftat. Den har ersatts med Empire Ale M15 istället. På olika forum sägs att jästen bara bytt namn, men enligt Mangrove själva är det inte samma, men liknande.

M15 is the closest to M03 though so should get you great results.


Så nu överväger jag att använda Nottingham Ale istället. Eller jäsa halva med M15 och halva med Nottingham. Åsikter om det?
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: måndag 2013-04-08 09:43

Re: Wells Bombardier Klon #1

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-02-21 15:41

Cederbusch skrev:Hade ju beställt Mangrove Jack's Newcastle Dark Ale M03 från Bryggeributiken. Trodde jag. Visade sig idag att den finns inte mer sedan 2015. Mejlade Mangrove och fick detta bekräftat. Den har ersatts med Empire Ale M15 istället. På olika forum sägs att jästen bara bytt namn, men enligt Mangrove själva är det inte samma, men liknande.

Så nu överväger jag att använda Nottingham Ale istället. Eller jäsa halva med M15 och halva med Nottingham. Åsikter om det?


Jag skulle sats på flytande jäst i stället, och en variant av Young's jäst: http://shop.humle.se/jast/tillfallig-ja ... choice-176
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Klonrecept

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster