[SÖKES] Landsort Lager

Kategorin för allt relaterat till sk. kloner, det vill säga hembryggarvarianter av kommersiellt producerade öl.

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: [SÖKES] Landsort Lager

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2016-12-23 16:06

Har läst igenom länken du hänvisar till men hittar inte att mindre mängd högalfa humle till bittergivan skulle vara en nackdel, tvärtom läser jag det som att man rekommenderar det.

Saxat ur artikeln.
"Using a high alpha acid hops for bittering lets you get away with less hops material to achieve the same bitterness you would otherwise obtain from large amounts of a lower alpha acid variety."

Längre ner i artikeln får man rådet
"Use small quantities of high alpha acid hops for bittering rather than large amounts of low alpha hops."

Kommer att brygga på mitt vanliga sätt, dvs högalfahumle till bittergiva och lågalfahumle som smakgiva/torrhumling i fortsättningen. Denna bryggningen var den första gången jag använde lågalfahumle till bittergivan, med i min mun lite jolmigt resultat. Antingen var jag för snabb att provsmaka eller så har jag vant mig vid smaken, kan inte hitta den längre. Det är en vanlig ljus lager, varken mer eller mindre.

Har skickat en flaska till TS. Det är han och hans fru som möjligen är huvuddomare i denna smakprovning, får se vad dom säger.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: [SÖKES] Landsort Lager

Inläggav ekstedt » fredag 2016-12-23 16:26

Jag ifrågasatte att lågalfahumle generellt skulle vara problematiskt som bitterhumle. Det är tvärtom något som rekommenderas när man läser böcker om att brygga kontinental lager. Och som används, även om många bryggare säkert gått över till extrakt av ekonomiska skäl.

Det artikeln säger är att stora mängder humle generellt, och i synnerhet torrhumling, kan ge gräsiga toner. Och att man ska undvika stora mängder lågalfahumle som bittergiva. Nyckelordet här är "stora". Du hade inte stora mängder i ditt recept, du hade små mängder. Så eventuell gräsighet eller vad det nu var för problem som ölet hade berodde alltså inte på detta.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: [SÖKES] Landsort Lager

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2016-12-23 20:14

Tror inte att vi kommer mycket längre med detta. Ska bli kul att höra vad TS tycker om resultatet.

God jul!
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: [SÖKES] Landsort Lager

Inläggav Tipo874 » fredag 2016-12-23 20:25

Först vill jag tacka för flaskan och önska en God Jul till alla.

Vi körde en improviserad provsmakning alldeles nyss, hustrun, svärsonen och jag. I glasen fanns ölen från denna flaska och en inköpt Landsort Lager.

Ingen av oss är ju några öldomare, men alla tyckte att den var helt ok, även om den skiljde sig en del från originalet.

Den var betydligt ljusare, och det var nog lite mera beska i originalet.

Kanske lite mera Münchnermalt och lite mera humle?
Tipo874
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 30
Blev medlem: måndag 2015-10-19 10:15

Re: [SÖKES] Landsort Lager

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2016-12-23 21:17

Låter som en bra idé.

Just nu är det en vanlig lager, varken mer eller mindre.
Tror inte att min bittergiva gav vad som utlovades, så att bara använda rätt humlesort gör nog också att det blir bättre.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Föregående

Återgå till Klonrecept

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster