Tyskie

Kategorin för allt relaterat till sk. kloner, det vill säga hembryggarvarianter av kommersiellt producerade öl.

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Tyskie

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2016-08-23 23:42

Utlovade ett eget försök på Tyskie, (Polsk industrilager) förra helgen.
Har inte ens druckit den själv än men hittat att bryggeriet använder Marynka och Lubelski som bitter och smakhumle.
Humlen är nu hittad och inköpt så den svåraste biten är nog avklarad.

Får bli en ljus standardlager med pilsnermalt och ev en skvätt carapils.
Siktar på OG 1.052-1.055 och FG 1.012-1.014
5,5% ABV
25-30 IBU med Lubelski som smakgiva 10 minuter.
Blir nog husjästen som får jobba igen. Wyeast Lab Danish Lager 2042.


Fick en flaska som jag kommer att provsmaka för att se hur rent den är utjäst och hur mycket diacetyl den kanske har. Smakmässigt ligger den nog nära en vanlig grön Tuborg/Carlsbergs Hof( Här gissar jag friskt). Det som nog skiljer är nog främst smakbidraget från Lubelski, brukar själv annars använda Hallertau när jag brygger Hof.

Jag vet, det är inte tufft att klona industrilager. Men det är rätt kul att jämföra med originalet bredvid sin egen variant oavsett ölsort.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Tyskie

Inläggav Danisch » onsdag 2016-08-24 07:04

Fick en påse med blandad kompott när en jobbarkompis hade varit hem nyligen till Polen.
Bla en "Tyskie" "Zywiec" "Zubr"

Tyvärr dåligt minne och har ingen mer notis än den på untappd "en väldigt enkel lager"

Kul att du provar att brygga denna där och hoppas klon samt orginal smakar bra!
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 216
Blev medlem: söndag 2014-07-06 13:54

Re: Tyskie

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2016-08-25 22:46

Fick ju smaka när jag nu hade en att prova.

En del humlesmak men rätt så låg beska, troligen 28-30 IBU. Kanske lite diacetyl men inte så att det stör mig. Provade Litovel en gång som jag köpte på bolaget men den blev vaskad pga all diacetyl. (Har den som referens sen dess) Troligen är det Lubelski som ger mest smakintryck. Så det får nog bli 25-30gr på 10minuter som smakgiva.
Skumkronan är noll, så den ska jag nog klara av att få till :lol:

Kan behöva något som ger lite färg för den är mörkare än en Hof, kanske lite Vienna eller Münchner istället för carapils. Vi får se hur det blir.
Nu väntar jag bara på att humlen ska komma och att någon av Party Coolerna ska bli ledig för ett nytt uppdrag.
Det här ska gå nog att klona utan några större problem.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Tyskie

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2016-08-28 00:11

Humlen kom igår, den är packad i svarta påsar men påsarna är inte vakuumbehandlade, bara svetsade. Har inte sett detta innan, ska man låta det vara eller ska jag packa om dom till vanliga humlepåsar? Har några tomma sådana jag sparat av någon underlig anledning. :oops:
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Tyskie

Inläggav snarkus » måndag 2016-08-29 10:13

Humlen kan ju vara packad i en inert gas istället för med vakuum. Humlegården ska gå över till det vad jag förstått.
snarkus
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 2014-01-20 16:28


Återgå till Klonrecept

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst