Söker: Komes Porter Baltycki

Kategorin för allt relaterat till sk. kloner, det vill säga hembryggarvarianter av kommersiellt producerade öl.

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Söker: Komes Porter Baltycki

Inläggav ambj » lördag 2016-08-20 23:03

Drack ovanstående porter när jag var i Polen i juni och fattade genast tycke för den. Den tillverkas av Browar Fortuna http://www.browarfortuna.pl/en/nasze_piwa/porter_baltycki/ Tänkte göra ett försök att tillverka en klon och behöver hjälp med recept - ingredienser mm. Tacksam för all hjälp
ambj
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: fredag 2013-10-04 13:17

Re: Söker: Komes Porter Baltycki

Inläggav martinb » måndag 2016-08-22 10:27

Det vi kan lätt ta reda på är OG och FG vilket vid 9% ABV och 21°P ger OG på 87°Ö (1.087) och FG på 19°Ö (1.019).

Utan att ha smakat den så är det inte helt lätt att komma i närheten av något som ska vara en klon. Läser man kommentarer på Ratebeer får man fram den här beskrivning av smaken:
The beer is beautiful. The color is that lovely dark brown, ruby red in the light. The beer looks clear, but it’s to dark to tell. On top, a lot of brown soft foam is formed. The bulk of the foam collapses quickly. It’s beautiful to see a beer like this. It looks like coffee. The smell isn’t bad. I smell some lovely aromas of roasted barley, caramel, coffee. It’s amazing. There are some lovely bitter notes with some sweetness. There isn’t a lot of hop in it. The beer is very malty, delicious. The bitterness is slightly to strong though. The taste is nice to. I taste some strong riast aromas, both bitter and sweet. There is also a delicious salty touch, like salted caramel. It’s typical Baltic Porter. Bitter, slightly sweet and salty. Lovely.

SHBFs Typdefinition av Imperial porter (vilket man nog kan klumpa in Baltic Porter med) hittar du här: http://beerstyles.martinj.net/#/style/8/2
BJCPs Typdefintion som innehåller Baltic Porter hittar du här: http://www.bjcp.org/2008styles/style12.php

Sedan kan du gå in på SHBFs receptdatabas och se ifall du hittar nåt att jämföra med.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Söker: Komes Porter Baltycki

Inläggav ekstedt » måndag 2016-08-22 10:37

Att läsa på allmänt om baltisk porter är ett stalltips. Oftast är dessa underjästa och vissa har en ganska diskret rostad ton och rik maltighet som drar åt dubbelbock, medan andra har mer påtaglig rostad karaktär.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Söker: Komes Porter Baltycki

Inläggav ambj » måndag 2016-08-22 15:04

Tack för hjälp. Beskrivningen på Ratebeer stämmer mycket bra med min upplevelse. Ska läsa på enligt tipsen. Jag återkommer med ett förslag på recept som säkert kommer att behöva en del kommentarer :)

Björn
ambj
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: fredag 2013-10-04 13:17

Re: Söker: Komes Porter Baltycki

Inläggav ambj » onsdag 2016-08-31 14:00

Har googlat och hittat en del uppslag kring ingredienser. På baksidan av flaskan, vilket jag översatte från polska på Google =) går det att läsa att man använder kornmalt (ljus och karamell) samt maltextrakt och vad jag förstår bara en bittergiva. Ölet är underjäst (jäses på öppna fat) och lagras minst 21 veckor. Annan information som jag hittat på nätet är att man använder Saflager W-34/70 som jäststam.
Det maltextrakt man använder borde rimligen vara en mycket mörk sådan. Några tips?
ambj
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: fredag 2013-10-04 13:17

Re: Komes Porter Baltycki

Inläggav ambj » måndag 2016-09-26 22:19

Har läst på om porter, googlat och översatt om baltisk porter så här har jag nu ett förslag till recept som jag tror kan möta en del av de smaker som jag hittade i Komes porter baltycki. Om det sen fungerar återstår att se... tar tacksamt emot kritik :D

Namn: Komesklon Öltyp: Baltisk porter Bryggare:Björn Volym 30 Liter

Maltnota:
Wienermalt: 4000 gram
Munchnermalt typ 1: 3200 gram
Caraaroma: 500 gram
Carahell: 300 gram
Low color chockolate malt: 400 gram
LME Dark: 1500 gram Tillsätts 15 min innan kokslut
enzymatisk kornmalt 250 gram
Summa: 10150 gram
Beräknat EBC: 80
Rek Inmäskvol: 25 liter
Teoretisk verkningsgrad: 0,85
Teoretiskt OG: 1089
Beräknat vattenbehov: 61 liter
Mäskningsmetod: Dekoktion
Proteinrast: 55 grader i 5 minuter
Försockringsrast β: 63 grader i 30 minuter
Försockringsrast α: 72 grader i 50 minuter
Utmäskning: 76 grader i 10 minuter
Humle
Bitterhumle:36 gram Marynka efter 60 min
Aromhumle 30 gram Lublin efter 105 min
Tot BU: 38
OG: 1087 FG:1019 ABV: 8,84
Utbyte : 83%
Jäststam: Saflager W-34/70 *2
Övrigt/Kommentarer :Koka i 120 minuter för att reducera vörten, Jästnäring 5 g, jäs vid 8-10 grader, Vörten kyls ned till 10 grader Celcius innan jästen tillsätts
ambj
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: fredag 2013-10-04 13:17


Återgå till Klonrecept

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster