[SÖKES] Oppigårds Thurbo Double IPA

Kategorin för allt relaterat till sk. kloner, det vill säga hembryggarvarianter av kommersiellt producerade öl.

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

[SÖKES] Oppigårds Thurbo Double IPA

Inläggav Rocksolid » onsdag 2016-01-20 21:15

En av mina favorit DIPO'r. Vore roligt att försöka göra en klon. Någon som har gjort eller kanske rentav känner till receptet?
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: [SÖKES] Oppigårds Thurbo Double IPA

Inläggav eric » onsdag 2016-01-20 22:08

eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: [SÖKES] Oppigårds Thurbo Double IPA

Inläggav Rocksolid » torsdag 2016-01-21 18:29

Bra där! En hel del info om än bara halva sanningen :)
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: [SÖKES] Oppigårds Thurbo Double IPA

Inläggav Lindh » torsdag 2016-01-21 18:46

Om jag minns rätt är det us05 som jäst. Pilsner o munich 2 lika mycket av varje så hamnar du på 27ebc, 3kg av varje för en sats på ca 19l. Ta 50g chinook på 60m för ca 74 ibu. Ha i 50g av alla humlesorter vid kokslut och torrhumla med ca hälften av det i 20c 5dagar. Tadaaa.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: [SÖKES] Oppigårds Thurbo Double IPA

Inläggav Rocksolid » torsdag 2016-01-21 19:06

Man får tacka! Låter vettigt!
Undrade vad det var som gav just den dipan en sötare karaktär än exempelvis Nebuchadnezzar. Munchenmalten förklarar saken.
Dåså, lets skrida till verket!
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: [SÖKES] Oppigårds Thurbo Double IPA

Inläggav Lindh » torsdag 2016-01-21 19:28

Högre mäsktemp kan även vara en annan orsak.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: [SÖKES] Oppigårds Thurbo Double IPA

Inläggav Rocksolid » torsdag 2016-01-21 21:05

Kan så vara, läste dock en väldigt intressant artikel i brulosophy angående just mäsktemp. Enligt sagda test var det väldigt lite skillnad (som folk kunde upptäcka) i smak på låg vs hög temp vid mäskning.

http://brulosophy.com/2015/10/12/the-ma ... t-results/
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: [SÖKES] Oppigårds Thurbo Double IPA

Inläggav Lindh » fredag 2016-01-22 08:16

Fast enligt Palmer och Braukaiser så är det inte bara dextriner som bildas vid högre mäsktemp utan även andra komplexa sockerarter som faktiskt kan bidra till sötma. Mina egna bryggningar gör också gällande att hög mäsktemp ger ett upplevt sötare öl. Brülosphys tester är intressanta men utan att varit där, smakat själv eller träffat hans testpanel så litar jag mer på John Palmer och de andra bryggarböckerna jag läst.
Senast redigerad av Lindh fredag 2016-01-22 10:10, redigerad totalt 1 gång.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: [SÖKES] Oppigårds Thurbo Double IPA

Inläggav HåkanBråkan » fredag 2016-01-22 08:45

Mäskar man i 60 min på 65 grader och kokar i 60 min eller är det något annat som gäller.
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

Re: [SÖKES] Oppigårds Thurbo Double IPA

Inläggav Lindh » fredag 2016-01-22 08:50

Det låter som en bra idé tycker jag.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: [SÖKES] Oppigårds Thurbo Double IPA

Inläggav Lindh » fredag 2016-01-22 09:02

Från How to brew: The contribution of unfermentable sugars from enzymatic and caramel malts can be increased by mashing at a higher temperature (i.e. 158°F) where the beta amylase enzyme is deactivated. Without this enzyme, the alpha amylase can only produce large sugars (including dextrins) from the starches and the wort is not as fermentable. The result is a higher final gravity and more body.


Notera "including dextrins" dvs det är inte enbart maltos och dextriner som blir kvar efter en alfamaylase-rast. Dock är en mäsk väldigt komplex och bara att höja tempen lite kommer fortfarande ge enzymatisk aktivitet från både beta och alfaamylase. Ska man göra Brülosophys experiment igen är 100% pilsnermalt på 60c och 72c i två timmar och direkt steg till 78c för denaturering mer intressant men det ör ingen som mäskar på det sättet. Därför finns det så många skillnda svar på om högre fg ger sötare öl eller om det är högre mäsktemp som ger sötare öl. Bägge kan vara sanna eller falska men såfort man har i lite karamellmalter så blir testet skevt. Beska upplevs olika beroende på ölets kropp vilket ger att ett öl med få komplexa sockerarter och dextriner kommer ge en upplevd lägre sötma, men en öl med få komplexa sockerarter och mycket dextriner kommer upplevas sötare eftersom beskan delvis pareras av dextriner. Samma gäller med proteiner.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: [SÖKES] Oppigårds Thurbo Double IPA

Inläggav Lindh » fredag 2016-01-22 11:23

Blev ett helt blogginlägg av det här :-)

http://www.lindhcraftbeer.com/2016/01/h ... l-gravity/
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: [SÖKES] Oppigårds Thurbo Double IPA

Inläggav ekstedt » fredag 2016-01-22 11:45

Den primära effekten av högre mäsktemperatur är större andel dextriner, andelen maltotrios ökar också något men knappast tillräckligt för att det ska påverka sötman i någon märkbar utsträckning så länge det handlar om några enstaka grader. Inte ens 7 grader påverkar påtagligt vilket Bruls experiment så tydligt visar. Notera att även den ökade fylligheten av 9 SG-pinnar knappt verkar vara detekterbar, och inte heller skillnaden i alkohol. Tertiära effekter av att mer fyllighet skulle ge lägre upplevd beska som i sin tur skulle ge mer upplevd sötma kan man rimligtvis helt ignorera.

Om man nu ska hänvisa till auktoriteter så återkommer Jamil Z. gång på gång till att mäsktemperaturen inte har någon relevant påverkan på restsötma.

Angående FG och restsötma generellt så finns det en hel del att säga om det vilket jag har gjort här: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2013 ... rring.html
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2935
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: [SÖKES] Oppigårds Thurbo Double IPA

Inläggav Lindh » fredag 2016-01-22 13:00

Jag håller med dig till fullo Ekstedt och tycker ditt inlägg är bra. Värt att notera är att vi alla har olika smaktröskel när det kommer till sötma men framföallt beska vilket påverkar totala smakupplevelsen men även upplevd sötma. Att sedan Brülosophys testpanel, bestående av delvis utbildade och delvis glada gratisdrickare, inte unisont märker av 9 pinnars bidrag i alkoholhalt säger nog mer om panelen än om det är möjligt att känna skillnad på alkoholhalten i fråga. Vissa skillnader kräver att man har förkunskap om vad man letar efter. Om de inte märks i ett blindtest betyder inte att de inte går att detektera. Då kan man tycka att de skillnaderna är så små att de är ignorerbara och det kan dom säkerligen vara i vissa fall. Men om man lägger ihop dom med andra källor som "är i princip knappt märkbara" så märks dom plötsligt. Vi har diskuterat detta innan så det är kanske onödigt att dra upp det igen.
Vad jag ville säga var mest att dextriner inte ger ökad sötma, högre mäsktemp kan ge viss ökad sötma ibland men är definitivt inte den primära vägen att gå för ett sötare öl utan mer en metod för justera munkänslan.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: [SÖKES] Oppigårds Thurbo Double IPA

Inläggav ekstedt » fredag 2016-01-22 13:35

Det här med att (delar av) Brülosophys testpanels smaklökar skulle vara bristfälliga verkar vara en vanlig (bort)förklaring till uteblivna resultat. Som ett lustigt sammanträffande har Brül just undersökt denna hypotes, och den fick väl inget jättebra stöd för att använda årets hittills största underdrift.
http://brulosophy.com/2016/01/21/invest ... nce-level/

Förmågan att känna arom- och smakskillnader är högst variabel har sannolikt en stor medfödd komponent. Förmågan att överskatta sin egen förmåga varierar också men mitt intryck är att den är högst hos dem som är mer inne i svängen, exempelvis hembryggare, tickare, utbildade öldomare och andra nördar.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2935
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Klonrecept

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst