sökes klonrecept Bernard

Kategorin för allt relaterat till sk. kloner, det vill säga hembryggarvarianter av kommersiellt producerade öl.

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

sökes klonrecept Bernard

Inläggav ambj » onsdag 2016-01-06 16:26

Någon som kan dela med sig av recept på Bernard Celebration lager?
ambj
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: fredag 2013-10-04 13:17

Re: sökes klonrecept Bernard

Inläggav Weinkeller » onsdag 2016-01-06 18:51

Nej, men testa att använda deras jäst från flaskorna när du brygger ölen så kommer du säker ganska nära. Receptet är säkert hyfsat enkelt. Typ pilsnermalt och en sorts humle i två eller tre givor.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: sökes klonrecept Bernard

Inläggav ekstedt » onsdag 2016-01-06 23:08

Humlen är garanterat saaz. Malten är golvmältad böhmisk pilsnermalt.

Detta är nog bland det svåraste man kan ge sig på att klona. Mycket hänger på processen. Bara en sådan sak som att få till rätt nivå på diacetyl exempelvis. Det är dock inget som man ska låta sig hindras av från att försöka. Det blir säkert gott, men det är svårt att få det likt.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: sökes klonrecept Bernard

Inläggav ambj » fredag 2016-01-08 18:40

Tack för hjälp! Får pröva mig fram till något som kan fungera. Har inte tagit fram jäst ur öl tidigare. Tips?
ambj
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: fredag 2013-10-04 13:17

Re: sökes klonrecept Bernard

Inläggav ekstedt » lördag 2016-01-09 20:33

ambj skrev:Tack för hjälp! Får pröva mig fram till något som kan fungera. Har inte tagit fram jäst ur öl tidigare. Tips?


Det går hitta mycket information med en sökning, säkert även på detta forum. Personligen tycker jag det är lite överkurs om du ändå inte har järnkoll på hur du får rätt mängd diacetyl etc. Det funkar utmärkt med någon lagerjäst med "czech", "bohemian" eller liknande i namnet. Samtidigt kan det vara lite skojigt att odla upp jäst, så...
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: sökes klonrecept Bernard

Inläggav ambj » söndag 2016-01-10 12:34

Det går hitta mycket information med en sökning, säkert även på detta forum. Personligen tycker jag det är lite överkurs om du ändå inte har järnkoll på hur du får rätt mängd diacetyl etc. Det funkar utmärkt med någon lagerjäst med "czech", "bohemian" eller liknande i namnet. Samtidigt kan det vara lite skojigt att odla upp jäst, så...[/quote]

Böhmisk golvmältad malt beställd, liksom Saaz och Czech Pilsjäst (Wyeast 2278) Beställde en bok om jäst när jag ändå var på gång :) Har förstått det så att det inte skall vara någon diacetyl i den här ölen så det får bli en diacetylrast. Har lagt in 3 humlegivor och kokar i 80 minuter. Kan det fungera tro?

Björn
ambj
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: fredag 2013-10-04 13:17

Re: sökes klonrecept Bernard

Inläggav ekstedt » söndag 2016-01-10 12:48

Det verkar vara lite olika bud om diacetylen i denna. Själv tycker jag att det finns en lätt diacetylton, men det kan ju vara en förväntanseffekt också. Sedan finns det lite andra grejer att undra över.

Denna malt kan må bra av en proteinrast. Tjeckerna kör själva ofta en komplicerad variant av dekoktionsmäskning, vilket också ger den intensiva djupgyllene färgen.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: sökes klonrecept Bernard

Inläggav Patersbier » torsdag 2016-03-03 18:01

Om du väljer bort dekoktionsnäskning rekommenderar jag att du gör en stegmäskning 55/63/71/76 och lägger till en procent caramunich/carabohemian till maltnotan.
Användarvisningsbild
Patersbier
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 228
Blev medlem: onsdag 2014-09-03 13:39

Re: sökes klonrecept Bernard

Inläggav ambj » onsdag 2016-03-16 19:36

Jag gjorde faktiskt en stegmäskning men i tre steg 50/65/78 och la till så mycket som 7% Cara gold - Nu efter att den fått stå ett tag smakar det riktigt bra, kanske inte helt som Bernard men inte långt ifrån. Ska göra en ny stöpa men öka på humlen en aning och testa med carabohemian :)
ambj
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: fredag 2013-10-04 13:17


Återgå till Klonrecept

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster