[Sökes] Coors Light recept

Kategorin för allt relaterat till sk. kloner, det vill säga hembryggarvarianter av kommersiellt producerade öl.

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

[Sökes] Coors Light recept

Inläggav dernebo » lördag 2015-10-17 08:40

Slänger ut en fråga här om nån mot förmodan har provat på att göra någon klon, eller iaf nåt liknande Coors Light. Saken är den att jag har en nära vän som älskar just denna öl och blev eld och lågor över att få vara med och prova göra en egen öl. Jag har hittat några recept på nätet, men ville kolla här först om någon har nån erfarenhet.

Och hörni, bespara mig gärna de sedvanliga kommentarerna om att pissa i en bunke och späda med vatten... ;) Detta är en högst seriös fråga och det vore kul att göra något som de som bara gillar Coors Light, Bud, Miller, Corona, Sol osv, gillar.
Användarvisningsbild
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: tisdag 2014-09-02 17:22
Ort: Skellefteå, Sweden

Re: [Sökes] Coors Light recept

Inläggav Drake » lördag 2015-10-17 09:09

Är det inte bättre att försöka omvända din vän? I de allra flesta fall så handlar det ju bara om okunskap och oerfarenhet hos de som älskar Coors. Endast i ett fåtal fall beror det på en kronisk hjärnskada så prova att bjuda på några ale först. :mrgreen:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: [Sökes] Coors Light recept

Inläggav Judgecc » lördag 2015-10-17 09:11

Drake skrev:Är det inte bättre att försöka omvända din vän? I de allra flesta fall så handlar det ju bara om okunskap och oerfarenhet hos de som älskar Coors. Endast i ett fåtal fall beror det på en kronisk hjärnskada så prova att bjuda på några ale först. :mrgreen:

Hahahha. Underbar är du..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: [Sökes] Coors Light recept

Inläggav Bee » lördag 2015-10-17 09:53

Pilsnerkokaren kanske har något bra i bakfickan. Jag har själv inte bryggt lager mer än en gång, med ett mediokert resultat. (hade inte kylskåp då)
Hade jag gjort receptet hadejag satsat på sjukt mycket ris i maltnotan och bara en 15-20 IBU bittergiva. Massor av jäst och jässchema med låg initial temperatur som rampas upp allteftersom.

Inte mycket till hjälp kanske.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: [Sökes] Coors Light recept

Inläggav dernebo » lördag 2015-10-17 10:13

Det ska bli kul att testa iaf. :) skönt att laborera när nån annan betalar... :)



Sent from my iPhone using Tapatalk - http://hillbilly.se
Användarvisningsbild
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: tisdag 2014-09-02 17:22
Ort: Skellefteå, Sweden

Re: [Sökes] Coors Light recept

Inläggav Pilsnerkokaren » lördag 2015-10-17 10:17

Bee, du var snabbare än mig :)

http://www.fermentationriot.com/recipev ... ?beerID=71

Men det är inte lätt att brygga en sån öl, där är ingen humle att gömma sig bakom om man inte får till det perfekt. Min variant på dekoktion (http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=5&t=11519) verkar dock ge den utjäsningen som behövs för att få så lite restsötma på enbart pilsnermalt och majsmjöl. Tror att du kan skippa riset och enbart använda majs som extragiva för att göra det lite enklare.
Ett annat tips är att du kan använda maizena istället för majsflingor. Halvera mängden som receptet säger för maizena är nästan bara stärkelse. Det funkar utmärkt att blanda i maizenan i den krossade malten.

Annars är det vanligt lagerbryggning som gäller.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: [Sökes] Coors Light recept

Inläggav dernebo » lördag 2015-10-17 10:24

Nej jag har förstått att det absolut inte är det enklaste man kan brygga, men även det är ju en del i utmaningen. ;)
Användarvisningsbild
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: tisdag 2014-09-02 17:22
Ort: Skellefteå, Sweden

Re: [Sökes] Coors Light recept

Inläggav Pilsnerkokaren » lördag 2015-10-17 10:29

Skulle gissa att svårigheten bara är att få tillräcklig utjäsning, amerikansk lager ska ju inte smaka så mycket.

Lycka till
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59


Återgå till Klonrecept

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

cron