Kategoriregler

Kategorin för allt relaterat till sk. kloner, det vill säga hembryggarvarianter av kommersiellt producerade öl.

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler

Inläggav martinb » torsdag 2015-10-15 14:35

För att göra denna del av forumet lättanvänt vill vi gärna att ni som delar med er av recept följer några enkla regler.

Trådnamn
Ange om du söker, eller har hittat ett recept, om du vill ha feedback eller allmän hjälp.
Ange alltid vilken originalöl det handlar om.

Ex. [SÖKES] Brewdog Hardcore IPA, [RECEPT] Malmö Brygghus New Pale Ale

Dela funna klonrecept
Har du hittat ett klonrecept och vill dela med dig av det, formattera det gärna enligt instruktionerna för Receptdelning

Viktigt:
Säkerställ att du som receptdelare inte bryter mot någon upphovsrätt. Receptdelningar som anses kan bryta mot upphovsrätt kommer att tas bort och trådskaparen kommer att varnas.

Ange alltid källan där du hittat receptet, ex. IPA: Brewing Techniques, Recipes and the Evolution of India Pale Ale av Mitch Steele
Tidningen Humlebladet, Sällskapet Malte.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Kategoriregler

Inläggav Lindh » torsdag 2015-10-15 15:56

Hur ok är det rent copyrightmässigt att skriva av ett recept från t.ex Clonebrews eller BYO?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Kategoriregler

Inläggav Bee » fredag 2015-10-16 07:21

Lindh skrev:Hur ok är det rent copyrightmässigt att skriva av ett recept från t.ex Clonebrews eller BYO?

Har dom copyright på sina recept?
Har vi sådana lagar i Sverige att det ställer till problem om man sprider ett recept publicerat i en tidning/bok?

Det måste finnas massor av människor på Youtube som ligger illa till då. :-D
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Kategoriregler

Inläggav Lindh » fredag 2015-10-16 08:08

Jo det följs ju inte speciellt ofta men jag har sett trådar som "jag har den här boken full med recept, om någon vill ha något så fotar jag av sidan och lägger upp här". Enskilda poster på facebook eller tuben är ju en sak men den här sidan finns ju kvar. Vore synd om det stängs ner pga copyrightöverträdelser. Jag var mest nyfiken på hur moderatorerna resonerar kring frågan, jag vill helst att information överlag ska vara så fri som möjligt.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Kategoriregler

Inläggav martinb » fredag 2015-10-16 08:16

Självklart ligger det på receptdelaren att säkerställa att receptet som denne har hittat får distribueras vidare. Om det är uppenbart att det är ett recept som inte får delas vidare så kommer tråden att tas bort och trådskaparen kan få en varning. Vi förtydligar reglerna med detta.

Sen tycker jag detta är ett intressant inlägg i en relativt liten förd debatt om just kloner och klonrecept. Personligen hade jag hellre sett färre trådar av "Jag vill ha ett recept på den här ölen, ge mig det. Det är jobbigt att Googla." till mer "Jag har försökt skapa en klon av denna öl, här är mitt recept." eller "Jag vill göra en klon av denna öl, här är min research och min teori om vad man kan göra, någon som har feedback". Det hade varit mer utvecklande för både bryggarna och forumet i sig.

Dock har den här underkategorin ett annat mål med - det är just att göra moderering av sånt här enklare.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg


Återgå till Klonrecept

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

cron