Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav ängesbryggarna » måndag 2019-01-07 15:58

Ok... Du menar att en omplacering av fyllaren, eller rubbning av läget det minsta, som mellan två flaskfyllningar, ger vågen helt olika värden när flaskan skulle varit full?
Så här tänker jag då: Vågen har ju oförändrad gain, förstärkningen är fast. Och det är linjärt, noll vikt på lastsensorerna motsvarar ett teoretiskt binärvärde in nära noll. Förmodligen inte 0x0000 men whatever lågt värde i allafall. Och med fyllaren och tom flaska, ett betydligt högre värde in.

Tarera med knappen och läs in detta värde ändå. Vad det absoluta startvärdet är, är ju ointressant, MEN det relativa fyllvärdet är däremot intressant, och borde ju inte ändras. Fyll flaskan till önskad nivå, tryck en andra gång på knappen. Du har nu skillnaden i dessa värden = fyllvärdet. Setupen är klar och nu kan man automatiskt fylla samma volym hädanefter. Efter rubbning av fyllarens läge, och ett annat eventuellt nollviktsvärde som varje gång läses in på nytt, borde ändå fyllvärdet vara konstant. Beräkna det, och dra servot där det uppnåtts. Kan inte detta bygga bort de variationer som varje startvärde har?
Användarvisningsbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-03-12 12:02

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2019-01-07 22:27

Jepp. Lastcellerna ger ändrade värden enbart genom att bottenplattan flyttas lite, vågen är för känslig och behöver förstärkas rent fysiskt. Allt fungerar perfekt om man ritar en ruta på bordet och håller vågen inom den. Men vem vill det?

Oavsett vilket så kan vi ta det via PM, känns inte som att diskussionen hör hemma i ett bryggforum utan mer i ett elektronikforum av något slag.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav bredsida » tisdag 2019-01-08 12:08

Du kanske kan få tips här http://elektronikforumet.com/forum/
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 113
Blev medlem: tisdag 2014-12-16 05:04

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2019-02-04 10:01

Ibland gör man det onödigt invecklat.

Får ibland förfrågan om jag kan tänka mig att sälja en fyllare med 4 huvud, mitt svar på detta har varit att man kan börja med 1-2st och komplettera med fler senare. För att underlätta att använda fler fyllare samtidigt har jag därför försökt att bygga ett autostopp med slangklämman som dryftats innan i tråden.
Har själv provat att fylla med 2 st fyllare samtidigt, men det är rätt stressigt om man ska kapsylera och byta flaska i den ena fyllaren samtidigt som den andra fylls. Jag fick inte till ett bra flöde bara.

Men arbetsflödet borde kunna lösas med fler fyllare, så därför provade jag att fylla med 5 st igår :)
Bild

Funkar över förväntan!
Hade inte högre tryck än vanligt i fatet dvs 1-1,2bar och kopplade med Ø8/5 slang vilket förmodligen var anledningen till att det inte gick att ha mer än 4 fyllare öppna åt gången. Tryckfallet blir nog för stort.
Lösningen var att ställa i flaskor i samtliga fyllare innan fyllningen påbörjades. Trycksätt och fyll i 3 fyllare, när första flaskan börjar bli full, trycksätt och börja fyll i fyllare nr 4 och 5 och stäng samtidigt efterhand som flaskorna blir fulla. Byt de fulla flaskorna till nya och kapsylera innan nästa fyllning görs.
Kunde inte filma när jag fyllde av förklarliga skäl, var ju ensam men från att det stod tomma flaskor i fyllarna tills det stod fem kapsylerade i backen och 5 nya flaskor i fyllarna tog det lite mer än 2 minuter, helt utan stress!

Slangklämman är död!
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2019-04-19 10:26

Fick mejl från en "hembryggare" i Kina igår :shock:
Hen undrade om jag kunde tänka mig att förklara hur fyllaren fungerar och gärna visa hur den ser ut inuti.
Hmm, tror inte det.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav fajsen » fredag 2019-04-19 14:16

Hej .+++++ på den. 8)
mvh fajsen
fajsen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 111
Blev medlem: onsdag 2014-05-28 11:05

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav Snow » lördag 2019-04-20 19:51

Pilsnerkokaren skrev:Ibland gör man det onödigt invecklat.

Får ibland förfrågan om jag kan tänka mig att sälja en fyllare med 4 huvud, mitt svar på detta har varit att man kan börja med 1-2st och komplettera med fler senare. För att underlätta att använda fler fyllare samtidigt har jag därför försökt att bygga ett autostopp med slangklämman som dryftats innan i tråden.
Har själv provat att fylla med 2 st fyllare samtidigt, men det är rätt stressigt om man ska kapsylera och byta flaska i den ena fyllaren samtidigt som den andra fylls. Jag fick inte till ett bra flöde bara.

Men arbetsflödet borde kunna lösas med fler fyllare, så därför provade jag att fylla med 5 st igår :)
Bild

Funkar över förväntan!
Hade inte högre tryck än vanligt i fatet dvs 1-1,2bar och kopplade med Ø8/5 slang vilket förmodligen var anledningen till att det inte gick att ha mer än 4 fyllare öppna åt gången. Tryckfallet blir nog för stort.
Lösningen var att ställa i flaskor i samtliga fyllare innan fyllningen påbörjades. Trycksätt och fyll i 3 fyllare, när första flaskan börjar bli full, trycksätt och börja fyll i fyllare nr 4 och 5 och stäng samtidigt efterhand som flaskorna blir fulla. Byt de fulla flaskorna till nya och kapsylera innan nästa fyllning görs.
Kunde inte filma när jag fyllde av förklarliga skäl, var ju ensam men från att det stod tomma flaskor i fyllarna tills det stod fem kapsylerade i backen och 5 nya flaskor i fyllarna tog det lite mer än 2 minuter, helt utan stress!

Slangklämman är död!


Snyggt!
Jag har min rigg med två kinafyllare riggat på en Astrid tycker jag funkar bra, men inte så bra att frugan skulle vilja ha den inomhus :mrgreen:
Sen tycker jag om rejält med kolsyra så en viss skumbildning får man räkna med :?
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inläggav Bönan » lördag 2019-12-07 20:50

Fick min fyllare idag, monterat ihop den, men inte testat än, ölen är inte färdisgt kolsyrad ännu =)
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 79 gäster