Vände sen på första valsen och svarvade ett likadant lagerfäste i andra änden.
Spände sen upp den andra valsen i svarven och började svarva ner änden för att passa inuti ett likadant lager.
Svarvade ner till "glida lätt utan glapp" passning på lagret.
Därefter svarvade jag en kant för att ytterdelen av lagret ska gå fritt från valsen.
Här ser man "klacken" som gör att lagrets ytter del går fritt.
Provmontering av lagret innan jag tar delen ur svarven.
Vände sen på valsen för att svarva ett likadant lagerfäste förutom att drivningen av valsen kommer på denna sidan också.
Varmt blir det när man tar lite mer rejäla skär
Har hårdmetall skär så egentligen behövs ingen olja men jag var lite nojig över att materialet är härdbart så jag tyckte att lite extra kylning inte skulle göra någon skada.
Var en del material som skulle bort.....
Lagerfästet med klack klart, nu svarvar jag ner 0,5 mm extra på den biten som borrmaskinen ska driva valsen på. Tanken är att om det blir små märken ska det ändå gå att demontera valsen.
Färdig!
Här ser man nedsvarvningen för borrmaskinen.
Ytorna blir sådär då jag har platta för grovbearbetning i stålhållaren.
Har spänt upp detaljen i svarven för att lättra utsidan så att den får bra grepp om malten.
Lagerna fick agera distans mot chucken.
Oljig lättringen i full gång
Torkat av all olja och blåst valsen ren och fin, nu börjar det likna en vals
Hade ingen aning om hur djupt jag skulle lättra så jag körde på "lagom"
Första valsen var betydligt svårare att spänna upp då jag inte äger någon drivande dubb.
Limmade i stället fast valsen på en bit axel i lagerfästet, cylindriskt lim är starkt som bara den vilket visade sig senare när jag skulle ha loss biten.....
Fäste först en axel i svarven.
Tog vääääldigt lite lim då jag vet att det kan vara jäkligt att få loss.
Limmet torrt och klart att lättra första valsen
Lättrat en liten bit i början.
Fick problem när jag skulle ha loss den limmade valsen, värmde först lite försiktigt med varmluftspistol men den vägrade släppa...... Slutade med att jag värmde valsen rejält med gasol, då gav limmet med sig till slut
Tyvärr blev det en liten blåanlöpning i ytan men det försvinner antagligen när man börjar mala.
Nästa del på tur var att göra excenter "rattarna" som ställer avståndet mellan valsarna.
Har inget riktigt spår stål så jag fick köra försiktigt med avstickaren.
Två "rattar" halvklara.
Bytte till fyrbackschuk, började med att mäta in biten centrerad och försköt den sen för att få den excentrisk.
Tagit de första skären, verkar som att den blir excentrisk, återstår att se om jag förskjutit den lagom mycket...
Det ska sitta ytterligare ett lager på excenter justeringen så det är samma upplägg med en "klack" som på valsarna.
Klara