DIY Maltkross

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: DIY Maltkross

Inläggav vetikatten » onsdag 2013-08-14 22:36

Snyggt! :shock: Och är väldigt avis på alla verktyg....
vetikatten
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: tisdag 2013-06-25 09:42

Re: DIY Maltkross

Inläggav hallbeck » onsdag 2013-08-14 23:03

Kickass maltkross i say!
Får man fråga vad ingående material kostar i runda slängar?
hallbeck
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: torsdag 2013-01-31 21:58

Re: DIY Maltkross

Inläggav justanotherjoke » onsdag 2013-08-14 23:12

Detta är ju ingen DIY, detta är mer som en sådan där instruktionsfilm hur det går till på riktigt :D
Helt sjukt hur bra du fått till det.

Någon annan tog upp beställningar på en magnetomrörare.. du har inte samma tankar? ;)
justanotherjoke
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: torsdag 2012-05-24 10:38

Re: DIY Maltkross

Inläggav krille356 » torsdag 2013-08-15 17:24

hallbeck skrev:Kickass maltkross i say!
Får man fråga vad ingående material kostar i runda slängar?


Material gick på ca 600kr + 200 i frakt. Men då är det köpt på ett dyrt sätt för att slippa köpa hela 6m längder och jag har räknat bort överblivet material från materialkostnaden.

Överblivet material går säkert åt till något annat projekt :D
krille356
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 36
Blev medlem: torsdag 2013-06-06 18:08
Ort: SKåne

Re: DIY Maltkross

Inläggav krille356 » torsdag 2013-08-15 17:27

justanotherjoke skrev:Detta är ju ingen DIY, detta är mer som en sådan där instruktionsfilm hur det går till på riktigt :D
Helt sjukt hur bra du fått till det.

Någon annan tog upp beställningar på en magnetomrörare.. du har inte samma tankar? ;)


Finns inte en chans att det skulle löna sig med manuella maskiner, jag har inte räknat men har säkert minst 20 timmar nerlagt på att göra alla delar.
Men förhoppningsvis blir det extra gott öl när malten är mald med egen gjord kvarn :D
krille356
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 36
Blev medlem: torsdag 2013-06-06 18:08
Ort: SKåne

Re: DIY Maltkross

Inläggav krille356 » torsdag 2013-08-15 17:55

Tänkte att jag även skulle ha en botten på kvarnen som passar på en vanlig jäshink, brukar använda de jäshinkar som man tycker börjar bli lite slitna för att jäsa i till lite allt möjligt när man brygger.

Köpte ett billigt stavlimmat hyllplan att göra bottnen av.

Bild

Sågar ut cirkeln med sticksågen, använde en extra smal klinga för att det ska gå lättare att svänga.

Bild

Hade egentligen tänkt såga utanför där jag ritat för att sen fixa en cirkel med överhandsfräsen men fick en släng av hjärnsläpp och såga mitt i linjen :oops:

Hur som helst så blev det rätt OK ändå så vi kan låsas att det var meningen :wink:

Bild

Fram med överhandsfräsen för att fräsa en not som passar i hinken för att "locket" ska bli på plats när man maler.

Bild

Fräser ute för överhansfräsen är inte direkt blyg med att spruta spån om man inte har en damsugare kopplad.

Bild

Halva fräst.

Bild

Använder en fräs med kullager så det är i princip bara att följa kanten, dock så blir även eventuella avvikelser med stick sågen också kopierade.

Bild

Klarfräst!

Bild

Blev en liten aningen tajt men går hela vägen ner till kanten på noten så jag låter det vara då locket kommer sitta bra när man maler.

Bild

Vänt på locket så man ser noten.

Bild

Ritat och borrat hörnen där kvarnen ska monteras, sågar sen ut hålet med sticksåg och borrar 4.5 mm hål där M4 skruvarna ska sitta som håller kvarnen.

Bild

Ursågad och borrad, smörjer in den med Ikeas bänkskiveolja, tror det är vanlig parafinolja.

Bild

Några skruvar från undersidan, borde kanske försänkt dem men tyckte det var onödigt att försvaga skivan.

Bild

Färdig!

Bild

Bild
krille356
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 36
Blev medlem: torsdag 2013-06-06 18:08
Ort: SKåne

Re: DIY Maltkross

Inläggav Brewsnail » fredag 2013-08-16 10:35

Mycket imponerande =)
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: DIY Maltkross

Inläggav krille356 » lördag 2013-08-17 19:24

Tänkte att jag skulle avsluta projektet med en liten film på den första skarpa provkörningen!

https://www.youtube.com/watch?v=AloJ0hKwp1Y

Har bryggt med malten och det står nu en chimay blå klon och puttrar i kylen :)
Mätte effektiviteten till 80% vilket är ungefär där jag brukar ligga plus minus någon procent.

Lakningen gick dock lite fortare än vanligt med inga som helst tendenser till stopp, kan bero på tur eller att jag upplever att det finns mer hela skal med bland malten som jag själv malt.

Vid nästa malning så ska jag byta från skruvdragare till en större 220V maskin för att få lite mer power, skruvdragaren får jobba lite väl hårt och länge.

Hur som helst så är jag än så länge mycket nöjd med hur den presterar :D
krille356
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 36
Blev medlem: torsdag 2013-06-06 18:08
Ort: SKåne

Re: DIY Maltkross

Inläggav ScrotzaN » söndag 2013-08-18 00:10

Grymt imponerande! :-)

http://otterbo.wordpress.com <-- Öl & Hembryggning!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: fredag 2011-09-23 11:47

Re: DIY Maltkross

Inläggav pestone » söndag 2017-10-22 23:19

hallo. I would like to read this post (translated of course) but some pictures aren't displayed on a first page (they are the first six pictures in the post). Is there anyone that have those pictures to publish another time? They would help me to understand the article better. Thank you in advance
pestone
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: söndag 2017-10-22 23:05

Re: DIY Maltkross

Inläggav sladdbarn » måndag 2017-10-23 09:36

Snyggt jobbat!

Jag är ingen expert men din malt ser ut att vara för hårt krossad, dvs alldeles för mjölig.

Det här vill jag tro är väl mald malt.
Bild
sladdbarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 128
Blev medlem: torsdag 2012-11-01 13:33

Re: DIY Maltkross

Inläggav STMF » måndag 2017-10-23 10:07

sladdbarn skrev:Snyggt jobbat!

Jag är ingen expert men din malt ser ut att vara för hårt krossad, dvs alldeles för mjölig.


Jag håller inte med. Så länge du inte har några problem med att få ut vörten (att det sätter igen) ser det finfint ut.
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: DIY Maltkross

Inläggav Bee » måndag 2017-10-23 12:47

sladdbarn skrev:Snyggt jobbat!

Jag är ingen expert men din malt ser ut att vara för hårt krossad, dvs alldeles för mjölig.


STMF skrev:Jag håller inte med. Så länge du inte har några problem med att få ut vörten (att det sätter igen) ser det finfint ut.


Inte jag heller, krossningsgrad är lite en smaksak. Kanske lite i mjöligaste laget för mig, men inte ett problem.

Din, @sladdbarn, malt ser nästan för dåligt krossad ut istället. (enligt min smak) Många korn ser hela ut och jag själv vill ha en mer mjölig krossning.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: DIY Maltkross

Inläggav sladdbarn » måndag 2017-10-30 10:07

Jag jämförde Krille356´s bild med en bild på Lindh´s blogg och då såg den tokmjölig ut men säger ni att den är bra så är det inga problem ju :)
sladdbarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 128
Blev medlem: torsdag 2012-11-01 13:33

Re: DIY Maltkross

Inläggav Bee » måndag 2017-10-30 12:34

sladdbarn skrev:Jag jämförde Krille356´s bild med en bild på Lindh´s blogg och då såg den tokmjölig ut men säger ni att den är bra så är det inga problem ju :)
Ja, men @Lindh är ju proffs. Han retuscherar ju.

Skämt åsido. Bara det funkar. En del har problem med för fint krossat, men det är lättaste sätter att få upp effektivitet. Allt beror på ens system och process.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 47 gäster