DIY Maltkross

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

DIY Maltkross

Inläggav krille356 » måndag 2013-08-12 18:19

Det började med att jag fick för mig att jag skulle brygga en chimay blå klon :)

Det gick inte att köpa alla malt sorterna färdig krossade så jag behövde skaffa mig någon form av kvarn!

Efter att ha kollat runt lite på färdiga kvarnar så började jag fundera på om det inte var roligare att prova bygga en själv än att köpa en färdig och som ni säkert vet så verkar alla projekt enkla innan man börjar bygga :mrgreen:

Planen är att bygga en kross typ Monster Mill i egen tolkning.

Köpte lite axel i C45E då planen var att härda valsarna.

s_IMG_1490.jpg


Började med att kapa upp den i två delar, en till varje vals.

s_IMG_1491.jpg


Spände upp den första valsen i svarven med stöddocka för att fixa till änden.

s_IMG_1493.jpg


Dubbhålsborrade så att jag har möjligheten kvar att spänna upp valsen mot dubb till senare moment.

s_IMG_1497.jpg


Svarvade ur valsen med lagerpassning mot ett biltema lager, planen var först att använda lagermetall men det det visade sig vara svindyrt. Lager på biltema kostade nästan inget :)

s_IMG_1498.jpg


Testade lagerpassningen, glider inte in men nästan.
Kollade även med mikrometer att jag hade rätt mått då jag helst vill slippa att lagret fastnar halväggs när det pressas i.

s_IMG_1499.jpg
krille356
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 36
Blev medlem: torsdag 2013-06-06 18:08
Ort: SKåne

Re: DIY Maltkross

Inläggav krille356 » måndag 2013-08-12 19:16

Vände sen på första valsen och svarvade ett likadant lagerfäste i andra änden.

Spände sen upp den andra valsen i svarven och började svarva ner änden för att passa inuti ett likadant lager.

Bild

Svarvade ner till "glida lätt utan glapp" passning på lagret.

Bild

Därefter svarvade jag en kant för att ytterdelen av lagret ska gå fritt från valsen.

Bild

Här ser man "klacken" som gör att lagrets ytter del går fritt.

Bild

Provmontering av lagret innan jag tar delen ur svarven.

Bild

Vände sen på valsen för att svarva ett likadant lagerfäste förutom att drivningen av valsen kommer på denna sidan också.

Bild

Varmt blir det när man tar lite mer rejäla skär 8)
Har hårdmetall skär så egentligen behövs ingen olja men jag var lite nojig över att materialet är härdbart så jag tyckte att lite extra kylning inte skulle göra någon skada.

Bild

Var en del material som skulle bort.....

Bild

Lagerfästet med klack klart, nu svarvar jag ner 0,5 mm extra på den biten som borrmaskinen ska driva valsen på. Tanken är att om det blir små märken ska det ändå gå att demontera valsen.

Bild

Färdig!

Bild

Här ser man nedsvarvningen för borrmaskinen.

Bild

Ytorna blir sådär då jag har platta för grovbearbetning i stålhållaren.

Bild

Har spänt upp detaljen i svarven för att lättra utsidan så att den får bra grepp om malten.
Lagerna fick agera distans mot chucken.

Bild

Oljig lättringen i full gång :mrgreen:

Bild

Torkat av all olja och blåst valsen ren och fin, nu börjar det likna en vals :D

Bild

Hade ingen aning om hur djupt jag skulle lättra så jag körde på "lagom"

Bild

Första valsen var betydligt svårare att spänna upp då jag inte äger någon drivande dubb.
Limmade i stället fast valsen på en bit axel i lagerfästet, cylindriskt lim är starkt som bara den vilket visade sig senare när jag skulle ha loss biten.....

Bild

Fäste först en axel i svarven.

Bild

Tog vääääldigt lite lim då jag vet att det kan vara jäkligt att få loss.

Bild

Limmet torrt och klart att lättra första valsen :)

Bild

Lättrat en liten bit i början.

Bild

Fick problem när jag skulle ha loss den limmade valsen, värmde först lite försiktigt med varmluftspistol men den vägrade släppa...... Slutade med att jag värmde valsen rejält med gasol, då gav limmet med sig till slut :twisted:

Tyvärr blev det en liten blåanlöpning i ytan men det försvinner antagligen när man börjar mala.

Nästa del på tur var att göra excenter "rattarna" som ställer avståndet mellan valsarna.

Bild

Har inget riktigt spår stål så jag fick köra försiktigt med avstickaren.

Bild

Två "rattar" halvklara.

Bild

Bytte till fyrbackschuk, började med att mäta in biten centrerad och försköt den sen för att få den excentrisk.

Bild

Tagit de första skären, verkar som att den blir excentrisk, återstår att se om jag förskjutit den lagom mycket...

Bild

Det ska sitta ytterligare ett lager på excenter justeringen så det är samma upplägg med en "klack" som på valsarna.

Bild

Klara :D

Bild

Bild
krille356
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 36
Blev medlem: torsdag 2013-06-06 18:08
Ort: SKåne

Re: DIY Maltkross

Inläggav Morgan » måndag 2013-08-12 22:21

Det här är porr för mig!
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: DIY Maltkross

Inläggav Racerkorven » måndag 2013-08-12 22:52

Grymt jobb!

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
Racerkorven
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: måndag 2012-01-23 09:15

Re: DIY Maltkross

Inläggav Karpen » måndag 2013-08-12 23:08

Jääävligt imponerande!
Ser ut att bli riktigt fin den där.
Karpen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 61
Blev medlem: torsdag 2010-06-03 21:13
Ort: Järfälla

Re: Sv: DIY Maltkross

Inläggav saltet » måndag 2013-08-12 23:47

Med rätt kunskap o rätt utrustning är allt möjligt.

Snyggt, proffsigt o imponerande
/Johan
saltet
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 105
Blev medlem: torsdag 2013-04-25 22:34

Re: DIY Maltkross

Inläggav Ryden » tisdag 2013-08-13 16:03

Sjukt imponerande fem tummar upp!
Ryden
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: tisdag 2011-06-28 00:00

Re: DIY Maltkross

Inläggav krille356 » tisdag 2013-08-13 18:12

Gavlarna tänkte jag göra i alu då det ändå inte är så stor belastning på dem.

Kapade upp två bitar 8mm alu plattstång till gavlarna.

Bild

Kapade dem 2mm för långa och planade sen av ändarna i fräsen så att de blev raka och fina, resten av biten fick vara som den är då detta inte är något precisions bygge.

Dubbhålsborrar där valsarna ska sitta.

Bild

Borrar sen upp med större borr, trevligt med alu då det går mycket fortare och lättare att bearbeta än stål.

Bild

Fram med en av mina största borr, tror den är kring 30mm.

Bild

Stor borr blir det rejäla spån av 8)

Bild

Gör lagerpassningen med ursvarvningshuvud, blev rätt OK förutom att hålet blev någon hundring för stort så lagret går att pressa i med handkraft :(

Bild

Hålet till excentern som inte är riktigt lika noga blev så klart perfekt...

Bild

Nu börjar man se hur det är tänkt :D

Bild

Är en del hål som ska borras och gängas, bryr mig inte om att mäta in måtten i fräsen utan ritsar bara var de ska vara.

Bild

Borrar först och gängar sen dem till M4.

Bild

Styr tappen med chucken i början så att jag startar rakt, sen är det bara att gänga på och ha gott om T-röd i hålet för att smörja tappen.

Bild

Borrar hålen till låsskruvarna till excenter justeringen.

Bild

Borrar i två steg då jag inte hade någon tillräckligt lång gängtapp för att gänga hela vägen.

Bild

Tänker använda två insex låsskruvar.

Bild

Alla delar till själva kvarnhuset klara :D

Bild

Bestämde mig för att limma fast lagren då de satt med lite för lös passning.

Bild

Satte båda lagren med lim, la dem på skruvstycket för att få dem i rätt höjd.

Bild

Värmde valsen till några hundra grader i ugnen för att det skulle gå lättare att pressa i lagren.

Bild

Använde fräsen för att pressa i dem rakt, de gled i förvånansvärt enkelt när valsarna var varma. Kiljagaren har jag bara för att jag inte ska kunna pressa ner lagret för djupt.

Bild

Man vill inte misslyckas när man gör på detta sätet då det antagligen är rätt svårt att få ut lagret.... Men som tur var så gick det vägen :D

Bild

Monterar excenterjusteringen och låser dem med en skruv.

Bild

Nu gäller det att hålla tummarna att man inte mätt fel någonstans.

Bild

Som tur var så passade det perfekt!
Här ser man änden som jag fick varma för att få loss limmet, har egentligen ingen som helst betydelse men lite irriterande är det allt.

Bild

Hade från början tänkt lättra excenter justeringen men det går så pass lätt att justera så jag hoppade över det.

Bild

Ställde in avståndet mellan rullarna till 1.1mm med två bladmått, har egentligen ingen aning om vad som är lagom så jag körde på humles rekommendation till monster mill. Mina valsar är 40mm i diameter och MM är 38mm så borde ju funka med ungefär samma.

Bild
krille356
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 36
Blev medlem: torsdag 2013-06-06 18:08
Ort: SKåne

Re: DIY Maltkross

Inläggav bryggapa » tisdag 2013-08-13 19:44

Hade jag vetat att det var så enkelt att bygga en maltkross hade jag inte köpt en...
Seriöst dock, grymt imponerande och fantastiskt väl dokumenterat! Jag önskar jag hade en bråkdel av dina skills (och inte minst en bråkdel av din verkstad).
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: DIY Maltkross

Inläggav bohumle » tisdag 2013-08-13 20:32

Hade jag vetat att det var så enkelt att bygga en maltkross hade jag inte köpt en... :D


Är grymt imponerad, och jag som knappt klarade av att svarva ett par isdubbar i trä i slöjden

Bo
Användarvisningsbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 431
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Re: DIY Maltkross

Inläggav Mikael » onsdag 2013-08-14 19:12

nej nej nej! så har bra får det ju inte se ut! Kanske tänka på en karriär rent av? Skoj att se en svensk leverantör av maltkross, tror det skulle fungera riktigt bra faktiskt!
Mikael
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: måndag 2013-07-22 15:25

Re: DIY Maltkross

Inläggav krille356 » onsdag 2013-08-14 19:14

Bara att börja samla på er verktyg, man får aldrig för många :)

Själva tratten tänkte jag göra i 1mm alu plåt. Blir mer eller mindre premiär på att svetsa alu så jag köpte dubbelt så mycket plåt som jag behöver så att jag har lite att misslyckas/träna med :roll:

Bild

Börjar med att skära till plåten med plasmaskärare,skojig grunka, kommer en 0,8mm smal plasmastråle ut ur munstycket som är 9000 grader varm :twisted:

Den konstiga vagnen som sitter på handtaget är bara för att man lättare ska hålla avståndet från plåten samt kunna följa en linjal med rullarna på sidorna. Nu har jag monterat fine cut munstycke som ger något bättre snittytor i tunna material men det finns även munstycke som man kan hålla direkt mot plåten när man skär så att man slipper vagnen. Den här lilla raringen skär upp till 25mm tjock plåt :mrgreen:

Bild

Första snitten på första gaveln.

Bild

Skurit upp gavlarna och sidorna som ska bockas.


Bild

Lite konstig vinkel på fottot, har markerat var jag ska göra bocken.

Bild

Glömde fota när jag bockade, antagligen för att bocken står bakom gräsklipparen mm och inte direkt är så lättåtkomlig...

Bild

Tvättar alla delarna med aceton först för att få bort eventuell olja, sen tar jag bort oxiden med lite scotch brite där jag ska svetsa.

Bild

Tejpar först delarna för att hålla dem på plats när jag häftar samt för att se att delarna passar.

Bild

Häftat plåten lite försiktigt.

Bild

TIG svetsat några sidor, tog nästan allt övningsmaterialet innan jag fick till det någorlunda så jag vågade mig på de riktiga delarna.

Bild

Bottenbit som ska användas för att skruva fast tratten på kvarnen.

Bild

Kladdigt svetsat, tur att det är neråt så man slipper se eländet :roll:

Bild

Tratten färdig :)

Bild

Fastskruvad på kvarnen.

Bild

Svetsningen längst ner ser lite bättre ut från detta hållet som tur är.

Bild

Ska testa kvarnen rejält när den är klar genom att brygga en Chimay blå klon, men kunde inte hålla mig utan körde ett litet test så fort tratten var klar :D

Bild

Ska bli spännande att se hur den maler!

Bild

Första malningen, verkar krossa alla kornen men ändå behålla det mesta av skalen hela.

Bild

Vet inte riktigt hur det ska se ut då jag aldrig malt själv, bedömer att det blir aningen grövre än malten som jag köpt färdigmald. Dock hittar jag inga hela korn så då är det OK eller?

Bild
krille356
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 36
Blev medlem: torsdag 2013-06-06 18:08
Ort: SKåne

Re: DIY Maltkross

Inläggav Mikael » onsdag 2013-08-14 19:16

*Klappar händerna i upphetsning* Är systemet rostfritt?
Mikael
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: måndag 2013-07-22 15:25

Re: DIY Maltkross

Inläggav krille356 » onsdag 2013-08-14 19:26

Gavlar och tratt är i alu så de lär inte rosta, däremot kan nog valsarna rosta.
Hade inget ställe att köpa lämpligt rostfritt från till valsarna, det måste vara rätt sort för att det ska gå att svarva i så det fick bli det materialet som jag enkelt kunde få tag i.
Dessutom hade jag snöat in lite på att jag skule härda valsarna vilket jag nog hoppar över, tror inte att jag sliter ut dem i första taget.

Kommer inte att tvätta den med vatten när jag malt utan jag nöjer mig nog med att blåsa den ren med tryckluft.
krille356
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 36
Blev medlem: torsdag 2013-06-06 18:08
Ort: SKåne

Re: DIY Maltkross

Inläggav Mathia5 » onsdag 2013-08-14 21:28

Bild
Mathia5
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 137
Blev medlem: torsdag 2013-01-03 20:49
Ort: Tyresö

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 48 gäster