Vad gör jag nu? Fatfrågor.

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Vad gör jag nu? Fatfrågor.

Inläggav uffe_i_falköping » fredag 2008-02-15 01:57

Jag har lånat ett 9l Corneliusfat för att servera en Münchener Helles. Efter mycket mycket trassel så har jag äntligen fått till något som liknar en fatölsanläggning.
Kolsyretub (300 gram) - klocka från Humlegården - 9l fat - kulkoppling - koppling - sytråd (2 meter) - koppling - kran.

Klockan visar 40 bar på den ena klockan och 1,1 bar på den andra. Verkar detta vettigt?

Vad gör jag nu? Hur länge ska det stå? Ska mätaren som visar 1,1 bar vara still hela tiden? Läcker allt gas? Ska tuben vara kopplade till fatet hela tiden eller bara nu i början och lite (12 timmar) innan jag serverar ölen den 23 februari?

När jag prövar verkar ölen ha kolsyra så det räcker men det rinner väldigt långsamt ut ur kranen. Bör jag korta sytråden? Det skummar lagom idag.
uffe_i_falköping
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 87
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: Falköping

Inläggav Andrenalin » fredag 2008-02-15 09:36

För att hjälpa dig skulle jag behöva få lite mer information.
Vilken temperatur ligger ölen på?

För att själva ta reda på vad som är lagom tryck så kan du kika på:
http://www.humle.se/library/kolsyretabell.html

Väldigt bra läsning finns också på:
http://www.humle.se/library/koldioxid.html

Där står det hur man kan beräkna längden på slangen. För att få bättre stråle kan du öka trycket just vid serveringen, men 2 meter låter ganska lagom.

För mig brukar det ta några dagar innan ölen är lagom kolsyrad, och mätaren ska stå stilla på 1,1 bar hela tiden (om det är det trycket du vill ha).

Den ena mätaren visar nämligen trycket i kolsyretuben och den andra i fatet, regulatorn släpper med andra ord i mer kolsyra i takt med att kolsyran löser sig i ölen.

Det kan vara bra att hålla lite koll i början så inte systemet läcker, men är du säker på att det är tätt kan du låta det stå inkopplat som det gör tills det är dags att servera.

En klockren forumtråd som tog bort mina frågetecken när jag började med fat är:
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1495


Kika på länkarna och hör av dig om du har fler frågor! :)

Lycka till!

Edit:
Inte så viktigt, men... egentligen borde nog den här tråden flyttas? :)
Beauty is in the eye of the beer holder!
Andrenalin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 22
Blev medlem: lördag 2007-12-15 02:48
Ort: Täby

Inläggav matsochmaria » fredag 2008-02-15 10:21

En kolsyretub håller runt 50 bars tryck vid rumstemperatur ända tills den i princip är slut. Trycket kommer då snabbt sjunka till noll.
Om du bara har 40 bars tryck i tuben kan det vara läge att se till att ha en i reserv.

Om du du inte är snabb nog när du skruvar på 300 g tuber kan merparten av kolsyran läcka ut innan det slutar pysa kolsyra.

/Mats
matsochmaria
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 48
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Uppsala

Inläggav assistredo » fredag 2008-02-15 14:26

När du säger "klocka från Humlegården" är det väl en regulator med två "klockor"(manometrar) plus en särskild adapter mellan regulatorn och 300-grams kolsyretuben (typ Soda-Stream av äldre modellen) eller...?
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

kompletterande information och mera frågor

Inläggav uffe_i_falköping » fredag 2008-02-15 14:53

Javisst är det en manometer från humlegården med en adapter som jag menar. Fatet och tuben står i källaren med 6 grader. Jag ligger kanske lite högt på kolsyran enligt tabellen. Vad är traditionellt för en Münchner Helles?

Eftersom tuben har suttit på 48 timmar och ölen smakar bra så antar jag att jag har gjort rätt. OM jag känner mig säker på att det är tätt så kan tuben sitta kvar till nästa lördag? Jag kan väl nästan anta att den borde ha läkt slut vid det här laget om det inte är tätt?

Kvar har jag tre frågor. Hur lite ska det rinna? Det tar tid att fylla ett 33 cl glas. Inte så att jag har klockat tiden men betydligt längre tid än jag hade trott och ev. med lite för dåligt skum som resultat. Det senare fixar sig med hög fallhöjd ner i glaset så det är igentligen inget problem, bara en undring. Gott om tid att vänta på god öl har jag ju.

Fråga två gäller justering av kolsyretryck. Om jag nu, med hjälp av tabellen och avsmakningar tycker att det är för mycket kolsyra i. (Det har bara stått i två dygn och helt stilla så jag kanske inte har uppnått jämnvikt ännu) Ska jag då minska trycket på manometern för att sedan lyfta på ventilen? Eller kan man inte justera kolsyran nedåt? Uppåt antar jag att jag bara skruvar upp trycket och väntar en dag till.

Fråga tre gäller själva serveringsdagen. På Humlegårdens sida står det att man ev. ska höja trycket. Ökar det farten på ölet ut? Eller är det för att kompensera för temperaturhöjningen som sker. Hur fort värms ölen upp när man tar fram den? Påverkar detta kolsyran i ölen. (Det påverkar givetvis smaken)

Tackar för alla svaren.

/Uffe
uffe_i_falköping
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 87
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: Falköping

Inläggav Andrenalin » fredag 2008-02-15 19:13

Jag har justerat slanglängden hemma så att flödet inte blir för segt, men så skummet ändå blir bra.
Men övertrycket du lägger på vid servering gör att ölen rinner ut snabbare (högre tryck i fatet = större kraft som pressar ut ölen = ölen kommer ut snabbare)
Är det lite för mycket kolsyra kan du väl i princip sänka ner trycket på manometern och sen dra lite i ventilen som du säger, då kommer kolsyran vandra upp från ölen igen och blir till gasform.

Angående frågan vad som är traditionellt för öltypen är jag mer osäker, men kollar man i tabellen för lager-öl så borde ditt tryck i fatet ligga på 0,7 -> 1,2 bar. Jag skulle nog börjat med ca 0,8 -> 0,9 bar.

Hoppas det går bra! :)
Beauty is in the eye of the beer holder!
Andrenalin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 22
Blev medlem: lördag 2007-12-15 02:48
Ort: Täby


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster