Tappkranar som fastnar

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Tappkranar som fastnar

Inläggav Arvid S » lördag 2023-04-01 19:49

Jag har byggt mitt egna tapptorn på en ful med fat i. Problemet jag har är att kranarna fastnar när de inte använts på någon dag. Jag antar att det är ölet som torkar i kranarna. Skruvar jag lös de och lägger de i vatten en stund så löser det upp sig.

Hur gör ni andra för att motverka detta? Jag har provat att spraya på med starsan direkt efter tappning och använt pluggar men det har inte hjälpt.
Jag har köpt billiga kranar kan det vara det?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Arvid S
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: lördag 2023-04-01 19:39

Re: Tappkranar som fastnar

Inläggav SGP » torsdag 2023-04-06 20:55

Originalkranarna på min Mangrove Jack's kegerator var såna att de klibbade fast efter bara en dag. Jag löste problemet genom att byta till Intertap-kranar, s.k. "forward sealing"-kranar. Nuförtiden finns det ett antal alternativ: Nukatap, Perlick 600-serien och säkert fler som jag inte kommer på nu
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Tappkranar som fastnar

Inläggav Arvid S » fredag 2023-04-07 21:56

Jag lyckades tillslut hitta lite info om detta och kom fram till samma slutsats. Har beställt nukatap-kranar och väntar nu bara på att de ska komma.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Arvid S
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: lördag 2023-04-01 19:39

Re: Tappkranar som fastnar

Inläggav Rotsac » söndag 2023-04-09 14:02

Arvid S skrev:Jag lyckades tillslut hitta lite info om detta och kom fram till samma slutsats. Har beställt nukatap-kranar och väntar nu bara på att de ska komma.


Jag rekommenderar:

-Nukatapkranar utan flödesreglering, men med "returfjäder", som på ett säkert sätt stänger kranen.

-Flödesreglering i form av ett "vridreglage" att montera på fatet. Metallversionen, inte plastversionen.

-Reservdelar till kranen, i form av "bullet sealer" eller vad det kallas (plastpryl som stänger till flödet), O-ringar.
Kolla även om det står något om att plastprylen inte under långa stunder bör utsättas för "Star San", "Sani Clean", etc.
Jag har ett svagt minne av att jag har läst något om detta.

Jag sprutar dock in "Sani Clean " i kranen efter varje upptappat glas.
Under sommaren tätar jag även gärna kranen med ett gummiskydd, mellan tappningar, samt såklart under natten, etc.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 682
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Tappkranar som fastnar

Inläggav SGP » onsdag 2023-04-12 13:35

Jag håller med om att skippa flödesreglering på kranarna. Jag har det men det är mest till besvär.
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 48 gäster

cron