Styrning av effekt till elpatron

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Styrning av effekt till elpatron

Inläggav Jida » lördag 2022-02-26 19:08

Tjena!

Hoppas det finns någon med elkunskaper på detta forum.
Vi håller på att bygga ett herms system och vi håller på med
Det elektriska just nu . Någon som vet hur man på enklast
Sätt styr effekten på en elpatron på 6kw beroende på mängden vört vid kok.
Jida
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 24
Blev medlem: torsdag 2018-08-30 06:48

Re: Styrning av effekt till elpatron

Inläggav assistredo » måndag 2022-02-28 12:54

En sån här https://www.auberins.com/index.php?main ... cts_id=444 plus ett SSR (halvledarrelä) är en bra lösning. Hur stor effekt du kan styra styrs bara av vilket SSR du väljer. Här finns både enfas och trefas reläer. Här styr du steglöst genom att vrida på en liten ratt. Vilka säkringar du har i proppskåpet bestämmer hur stor effekt du kan koppla in. 6 kW talar för att du behöver trefas. Ett enfas 6 kW-element är nog osannolikt att kunna koppla in under normala svenska lokalförhållanden. Här behövs nog 30A säkring. Med trefas räcker ex. 16A per fas vilket finns i de flesta svenska hem som har trefas. Här finns också möjligheten att koppla elementet så det kör på 400V vilket tredubblar effekten.

Men den här lösningen kräver dock att det finns tillräcklig kunskap för att kunna koppla ihop det på ett säkert sätt. Man kanske inte heller kör ett vörtkok med den tredubblade effekten vid 400V eftersom yteffekten är tredubblad och risk finns för bränd smak på vörten. Men det går bra att bara koka vatten.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Styrning av effekt till elpatron

Inläggav hizzle » torsdag 2022-03-03 10:47

Hur mycket vört planerar ni att koka? Själv kokar jag 25l med 2kW och när det kommit upp till rullande kok är det nästan för mycket effekt. Jag säger +1 på prylen som Björn länkar till. Jag är i tagen att flytta in bryggeriet och kommer sänka effekten på detta sätt själv när jag inte behöver 2kW. Tidigare har jag kört tidsproportionerlig duty cycle med Arduino och SSR-relä men burst mode är bättre utifrån vad jag förstår.
hizzle
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: söndag 2009-09-27 17:39

Re: Styrning av effekt till elpatron

Inläggav Hövdingen » tisdag 2022-03-22 11:45

Behöver man 6kW planerar man nog att koka lite mer än 25 liter
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster