Effektförlust humle med Hop-spider?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Effektförlust humle med Hop-spider?

Inläggav Skogstorpsbryggarn » måndag 2019-09-09 15:46

Håller på och bygger en hop-spider i samma stil som jag sett flera andra på forumet gjort, med ett halvt bestickställ i plåt överst med fyra stålpinnar fastskruvade i som håller den uppe vid kastrullkant. Till detta kläms en rejält stor påse fast under gjord av Teresia-tyg från Ikea. Anledning till att jag överväger detta är att jag kör så pass små satser att jag gärna vill skilja av så mkt som möjligt av både humle och kall-/varmdruv innan jäshink. Detta för att slippa så mkt förluster vid omtappning/flaskning, samt öka kvaliteten på ölen. En hop-spider ordnar humlen, det andra får ske via nån form av hop-stopper/LauterHelix e d. Inte kommit dit ännu, men funderar bl a på att bygga en typ av falskbotten av ett stekstänkskydd med runt 300 micron i täthet som kläms fast i kastrull strax ovanför tappkran och som i så fall borde ta det mesta av övrigt skräp utöver humlen. Setup för mig är vanlig kastrull med tappkran och tappning direkt till jäshink.

Min fråga är hur du som använt/använder hop-spider upplever ev försämringar i effekt/IBU, och om du gör det, hur mkt måste du kompensera med mer humle med din setup uppskattningsvis? Tar gärna emot tips på hemmabyggen för filtrering av kall-/varmdruv också.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Effektförlust humle med Hop-spider?

Inläggav tomasharrysson » onsdag 2019-09-18 18:01

Jag skulle säga att jag kommit till en nivå där jag har minimal förlust.
Kokar i ett koniskt jäskärl, kyler över natten.
Jag har ett 10L filter ovanpå mitt jäskärl med en silduk på 0,55 från maltmagnus.
https://maltmagnus.se/p/utrustning/filt ... 55-mm.html
Trycker upp all varmdruv/humle till filtert med hjälp av kolsyra, filtrera över natten.

Vid torrhumling pumpar jag runt allt från mitten av kärlet till botten. När den perioden är över trycker jag från botten till toppen i samma filter, på så sätt har jag mer eller mindre inget svinn.
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 515
Blev medlem: måndag 2014-03-17 20:10
Ort: Göteborg

Re: Effektförlust humle med Hop-spider?

Inläggav Saint » torsdag 2019-09-19 08:13

Intressant att Brulosophy precis gjorde en test. http://brulosophy.com/2019/09/16/kettle ... t-results/

Vi du kör en spider så rekommenderar jag https://www.ebay.co.uk/itm/Stainless-St ... 0005.m1851
En av de bättre inköp jag gjort
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Effektförlust humle med Hop-spider?

Inläggav Djonk » torsdag 2019-09-19 10:36

De gjorde ett tidigare test med lite mer rimliga mängder humle för att kunna känna skillnad:
http://brulosophy.com/2016/03/21/kettle ... t-results/

En liten effektförlust verkar man kunna få, ungefär likvärdig skillnaden mellan kottar och pellets.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Effektförlust humle med Hop-spider?

Inläggav Skogstorpsbryggarn » fredag 2019-09-20 16:42

Nästan komisk tajming med Brulopsys test! Har läst den från 2016, där viss effektförlust uppstår med humlepåse. Intressant att det nya testet pekar mot liten/obefintlig påverkan med en spider i metall. Får testa mig fram med min version (stor påse) o se hur mkt det påverkar. Är det lite är det bara att kompensera, men lockar ju att gå på filter eller stålspider utifrån era upplevelser. Tack för länkar, input o tips!
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Effektförlust humle med Hop-spider?

Inläggav Djonk » fredag 2019-09-20 21:44

I deras senaste test siktade de på löjligt höga 127 IBU så skulle ta det med en extra nypa salt.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Effektförlust humle med Hop-spider?

Inläggav Skogstorpsbryggarn » måndag 2019-09-23 14:26

Ja, verkar ju lite extremt. Kommer gå på en setup med hop-spider och väldigt stort nät/påse av Teresia-tyg, kombinerat med en bazooka screen skruvad i tappkranen. Kör sen rätt ner i jäshink och slipper då den rätt tröttsamma saftsilen jag kört med hittills som enda filter. Funkar inte detta bra kommer jag testa stekstänkskyddet som falskbotten strax ovanför avtappningen som filter istället för bazookan.

Alla sätt funkar ju såklart, men i mitt fall som kör väldigt småskaligt tror jag på detta för bra balans mellan svinn och kvalitet. Återvinner som regel jästen, så det är en viktig parameter också.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 42 gäster