Acetaldehyd under uppstartsfasen

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Acetaldehyd under uppstartsfasen

Inläggav ecmik » måndag 2019-05-27 13:54

ekstedt skrev:Det är inte orimligt i alla fall. Om jästen är trögstartad så är den väl inte i toppform, och då kan den släppa i från sig mer acetaldehyd.

Torrjäst behöver man inte syresätta för övrigt.


Jag är minst sagt besviken på den påsen torrjäst kan man säga. Klockren bryggdag i övrigt, trodde på en riktigt fin lättöl. Men den här jästen verkade inte vara av nån vidare kvalitet. Jag rehydrerade den i 29c vatten enligt konstens alla regler (vet att det inte behövs, men jag gör det ändå), pitchade 8g i 23L 1.027 vört. Syresatte. Skiljde inte mer än 2-3c mellan pitch och vört. Borde inte varit några struligheter tycker jag.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Acetaldehyd under uppstartsfasen

Inläggav ecmik » tisdag 2019-05-28 16:16

En fråga, min mycket underliga jäsning verkar ha stannat på 1.018 (eller åtminstone går det fruktansvärt sakta). Så från 1.027 med en uppstart på 24h ner till 1.018 nu fyra dagar senare. Jag gjorde ett ”fast ferment test” på samma batch och fick ett FG på 1.009.. Så något i huvudbatchen stämmer verkligen inte. Känns sjukt konstigt att jag i höstas lyckades jäsa ner en mörk stark belgare från typ 1.106 till 1.012, men inte en lättöl på 1.027 ner till rätt FG.

När man brygger öl som mäskats väldigt högt (uppåt 73c), räknas det som en tuff miljö för jästen? Dvs, att man behöver öka sin pitch rate? Jag hade 8g torrjäst till 23L. Om det är som du säger, Ekstedt, att man inte ens behöver syresätta med torrjäst så är det här en rejäl gåta.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Acetaldehyd under uppstartsfasen

Inläggav ecmik » tisdag 2019-05-28 16:17

Kan ju såklart alltid vara så att jästen var död från starten.. Den skummade inte alls under rehydreringen ska tilläggas, men det gör det ju inte alltid.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Acetaldehyd under uppstartsfasen

Inläggav HakanO » tisdag 2019-05-28 17:18

Nu har jag absolut ingen större erfarenhet jämfört vad många andra har i detta forum, men kan det inte vara så enkelt att du mäter icke jäsbart socker vilket även förklarar den dåliga aktiviteten av jästen, det finns helt enkelt inget att mumsa på.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: Acetaldehyd under uppstartsfasen

Inläggav ecmik » tisdag 2019-05-28 19:09

HakanO skrev:Nu har jag absolut ingen större erfarenhet jämfört vad många andra har i detta forum, men kan det inte vara så enkelt att du mäter icke jäsbart socker vilket även förklarar den dåliga aktiviteten av jästen, det finns helt enkelt inget att mumsa på.


Absolut kan det bli ett högt FG, men både bryggprogrammet och mitt snabbjästest säger ju att ölen har potential att jäsa ut till nånstans runt åtminstone 1.010. Hade det inte varit för snabbjästestet och den riktigt tröga starten på jäsningen så hade jag kanske accepterat att 1.018 faktiskt blir mitt FG, men jag tror inte det. Plus att jag har haft plötsligt uppkomna problem med utjäsning sedan tidigare. Senaste batchen med US-05 jäste ut fint dock, från 1.075 till 1.011. Exakt samma jästhanteringsmetod som denna batchen.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster