CO2 hos brandtjänstfirmor inte godkänd som livsmedel !?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

CO2 hos brandtjänstfirmor inte godkänd som livsmedel !?

Inläggav nicgul » onsdag 2019-03-20 17:42

Idag var jag kontakt med Brandab i Växjö eftersom jag vet att man där kan fylla på sina kolsyretuber där. Jag har inte gjort detta innan så jag sa att jag ringer för att jag är ölbryggare och undrar om de kan fylla min tub. Killen svarade mig då att de gjorde sånt till för en månad sedan men slutat eftersom de fått ett brev från AGA som säger att man inte får fylla på för användning i livsmedel, så det gör de inte OM det är för öl. Anledning är förhöjda halter av svavel. Jag sa till killen: Okej, så om jag ska använda gasen till mitt akvarie så kan jag komma? ... det går utmärkt, sa han :)

Har ni andra som fyller på hos t ex brandtjänstfirmor också hört detta?
Har svavel någon negativ effekt om man får det i sig från ölet?
Ska jag vara orolig för min hälsa om jag använder denna CO2 för min öl?
nicgul
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2019-03-20 17:38

Re: CO2 hos brandtjänstfirmor inte godkänd som livsmedel !?

Inläggav ecmik » torsdag 2019-03-21 08:15

Jag har tagit CO2 från brandsläckare länge nu, och har inte märkt någon smakskillnad i alla fall. Men ifall det är hälsofarligt eller ej vågar jag inte svara på.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: CO2 hos brandtjänstfirmor inte godkänd som livsmedel !?

Inläggav fluke12 » torsdag 2019-03-21 08:43

Med tanke på att det finns ett antal olika varianter av kolsyra med bla. livsmedelsklassning är det säkert riktigt. Om det sen är farligt är nog inte helt säkert.
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 267
Blev medlem: fredag 2016-05-13 13:05
Ort: Askeby Linghem

Re: CO2 hos brandtjänstfirmor inte godkänd som livsmedel !?

Inläggav fluke12 » torsdag 2019-03-21 08:51

Med tanke på att det finns ett antal olika varianter av kolsyra med bla. livsmedelsklassning är det säkert riktigt. Om det sen är farligt är nog inte helt säkert.
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 267
Blev medlem: fredag 2016-05-13 13:05
Ort: Askeby Linghem

Re: CO2 hos brandtjänstfirmor inte godkänd som livsmedel !?

Inläggav nicgul » torsdag 2019-03-21 09:37

Jag har inte varit särskilt orolig egentligen, tänkte mest bara höra med er som också fyller på hos brandföretag om ni funderat på detta. Svavel använder man en hel del inom vinproduktion där man medvetet lägger i svavel för att förhindra "infektioner" i viner. Så, om något, så kan nog det lilla svavlet som kommer med CO2n kanske vara bra för hållbarheten i ölet ?? :D

Läste även på Livsmedelsverket sida och där är det mest som konserveringsmedel med ett kapitel om allergi. En AGA-snubbe här i Växjö sa "svavel" till mig och Livsmedelsverket snackar om svaveldioxid och sulfiter, jag är ingen kemist men kanske finns en skillnad på det i CO2n :?
https://www.livsmedelsverket.se/produkt ... och-sulfit
nicgul
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2019-03-20 17:38

Re: CO2 hos brandtjänstfirmor inte godkänd som livsmedel !?

Inläggav Djonk » torsdag 2019-03-21 10:42

Det är väl små mängder men bensen och ammoniak ska också kunna finnas och de är ju i alla fall skadliga.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: CO2 hos brandtjänstfirmor inte godkänd som livsmedel !?

Inläggav nicgul » torsdag 2019-03-21 12:21

Hmm? ... Är det någon här på forumet från Växjö som känner till några andra ställen än Brandab som kan "fylla på" med livsmedelsgodkänd CO2? Eller har en åsikt om Brandabs CO2?

AGA har jag kontakt med men de fyller inte på min 2 kg från Lund Teknik utan då måste jag köpa en 5 kg från AGA som jag sedan bara byter in när jag ska fylla på. Väntar på svar gällande priser, men kan tänka mig att det inte är billigt :(
nicgul
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2019-03-20 17:38

Re: CO2 hos brandtjänstfirmor inte godkänd som livsmedel !?

Inläggav Bee » torsdag 2019-03-21 12:34

nicgul skrev:AGA har jag kontakt med men de fyller inte på min 2 kg från Lund Teknik utan då måste jag köpa en 5 kg från AGA som jag sedan bara byter in när jag ska fylla på. Väntar på svar gällande priser, men kan tänka mig att det inte är billigt :(


AGA har ju ett (litet) ekonomiskt incitament att få brandtjänst firmorna att inte fylla till hembryggare så jag är inte förvånad. Tidigare har det inte varit ett problem och det jag läst så har det varit samma gas då det är mer ekonomiskt att köra det i samma process. (inte förstahandsinformation)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: CO2 hos brandtjänstfirmor inte godkänd som livsmedel !?

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2019-03-21 13:43

Om gastuben är på 5 liter eller 5 kg har jag dåligt koll på men en fyllning med Aligal (Air liquides livsmedelgas) kostar runt 800:- + moms hos Air liquide. Byter jag flaskan till CO2 (industrikvalité) istället kostar den ca 400:- + moms.
Använder CO2 eller kväve (lite beroende på vad som ska göras och vad jag har hemma för tillfället) som rotgas när jag löder eller svetsar.

Livsmedelsgasen är spårbar men om det skiljer mer än det vet jag inte. Skulle bli mycket förvånad om man har 2 parallella anläggningar för att producera CO2, så stora pengar är det nog inte i gas.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: CO2 hos brandtjänstfirmor inte godkänd som livsmedel !?

Inläggav Djonk » torsdag 2019-03-21 14:20

Det är väl hanteringen av gasen som kan skilja även om den kommer från samma källa?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: CO2 hos brandtjänstfirmor inte godkänd som livsmedel !?

Inläggav ängesbryggarna » torsdag 2019-03-21 18:24

Jag fyller min 2kg-flaska med C02 hos Presto. När jag frågade om begreppet livsmedelsklassad gas, så sa min kontakt att själva gasen är precis samma, just bara C02. Det är all hantering runtikring som gör livsmedelsklassningen, enligt honom. Kommersiella bryggerier ska använda livsmedelsklassad gas, och bör således inte fylla hos brandsläckarfirmor, om det ska vara noga.
Användarvisningsbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-03-12 12:02

Re: CO2 hos brandtjänstfirmor inte godkänd som livsmedel !?

Inläggav nicgul » torsdag 2019-03-21 20:34

Tack alla för svar! Andra som har något att säga om detta får gärna fortsätta, gärna någon från Växjö också ... :)
nicgul
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2019-03-20 17:38


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 52 gäster

cron