Mätning av jäsningen

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Mätning av jäsningen

Inläggav peterg » onsdag 2019-02-27 11:23

Har du testat? På Tilt hemsida står det:
Range: Better reception and range. With the increased transmission power your Tilt will send data through larger, thicker-walled fermenters.
Precision: Upgraded sensors. With an improved temperature sensor and accelerometer your Tilt will operate with more precision.
Efficiency: We've reduced power consumption so more brews, less battery.
New Look: Newly designed custom circuit board and harness.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Mätning av jäsningen

Inläggav bredsida » onsdag 2019-02-27 12:54

Tydligen kan man lösa det med en antenn, denna beskrivning gäller visserligen wifi, vet inte om tilt kör på wifi.
https://hobbybrauer.de/forum/viewtopic. ... 82#p208782
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 113
Blev medlem: tisdag 2014-12-16 05:04

Re: Mätning av jäsningen

Inläggav Bee » onsdag 2019-02-27 13:26

peterg skrev:Har du testat? På Tilt hemsida står det:
Range: Better reception and range. With the increased transmission power your Tilt will send data through larger, thicker-walled fermenters.


Nej, men jag råkar veta att en tättslutande metallbehållare stänger ute radiovågor.
Det kallas för Faradays bur. https://sv.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Mätning av jäsningen

Inläggav skyking » onsdag 2019-02-27 15:51

Ett av mina fat har plastlock. Utan att funderat djupare på vågutbredning så tycker jag det är rimligt att man skulle kunna få ut/in radiovågorna, eventuellt med en repeater. Man kan fundera på ifall man kan montera en repeater genom ett vanligt lock? Om man kan leda vågorna genom en mindre öppning i metallen dvs.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Mätning av jäsningen

Inläggav peterg » onsdag 2019-02-27 17:59

Nu har jag testat! Och det funkar....upp till 1 meter. Då uppdateras data ca varje 5-10 sekund. Det duger för mig (tror jag) men om det är värt pengarna? Knappast, men kul grej om man är nyfiken (och nördig).

Den kommunicerar via Bluetooth.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Mätning av jäsningen

Inläggav Bee » onsdag 2019-02-27 18:58

peterg skrev:Nu har jag testat! Och det funkar....upp till 1 meter.

Bra testat, taskig prestanda men det var ju väntat.
Eventuellt kan du öka den genom att klämma en kabel i locket. Se till att metallen i kabeln inte nuddar själva fatet bara.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Mätning av jäsningen

Inläggav peterg » onsdag 2019-02-27 19:36

Eftersom jag fermenterar under tryck, ca 0.8 bar, känns det dumt att chansa med en antennkabel och riskera att det läcker. Det finns en lösning som Tilt rekommenderar vilket inebär att man köper en Tilt till och lägger ovanpå locket som då fungerar som en repeater. Men jag tror jag nöjer mig som det är, och att gå förbi kylen för att göra en avläsning och samtidigt ta ett smakprov på någon/några av ölen är aldrig fel!
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Mätning av jäsningen

Inläggav skyking » torsdag 2019-02-28 08:50

Det verkar som att tilten inte är specificerad för trycktålighet. Det enda de verkar nämna på hemsidan är att den funkar under tryck, men de anger inte vilket tryck den tåler (själv tycker jag det verkar lite oseriöst att säga att den funkar under tryck, men inte kunna ange trycket den tål).

Inte för att jag tror att den skulle haverera pga tryck (ie spricka eller ta in vört), men skulle det mot förmodan hända skulle jag nog rekommendera att man kasserar batchen (tycker varken glassplitter eller skumma metaller och andra kemikalier är något jag vill ha i min öl iaf).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Mätning av jäsningen

Inläggav STMF » lördag 2019-03-02 14:09

Jag har kört med Tilt(3) i jäsning i fat i ett par månader. Oftast inte under mer tryck än 15 psi men ibland har jag överstigit det.

Räckvidden är naturligtvis begränsad men summa summarum har det funkat felfritt. Den nya Tilt2 appen är mycket bättre än den första. Den första var ganska usel faktiskt.
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 75 gäster

cron