Closed transfer

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Closed transfer

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2018-11-08 14:33

Är det från en vanlig jäshink eller från tryckfat?
Är det från jäshink är det ju inte svårt, då ser man ju hur mycket som fylls på men är det under tryck ställer det till det lite.

Är från trycksatt fat?
Ska du ha gasreturen tillbaka till fatet som fylls ifrån eller bara låta trycket gå rätt ut via en fyllare eller pysventil?
Är det med retur på gasen lär du nog få väga mottagarfatet, men går trycket ut via pysventil/fyllare ser du när ölen börjar komma där, och då vet du att det är rejält fullt :)
Oavsett vilket, är givarfatet kylt lär det synas på mottagarfatet med kondens på utsidan om detsamma står i rumstemp.

Finns en variant till.
Kopplar du ihop gasreturen från mottagarfatet med givarfatet kan du reglera fyllningsnivån på mottagarfatet med att ställa det på lagom höjd för att häverteffekten ska stanna på önskad höjd. Det slutar ju fylla upp när nivåerna har jämnats ut mellan faten.
Vill du fylla lite till är det bara att sänka mottagarfatet motsvarande höjd tills det är fullt, du lär ju inte tappa häverten mellan fatet så länge du inte kopplar isär dom.

Du kan låna min fyllare och testa att mottrycksfylla mellan fat med den som en pysventil.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Closed transfer

Inläggav skyking » torsdag 2018-11-08 14:49

Pilsnerkokaren skrev:Är från trycksatt fat?
Ska du ha gasreturen tillbaka till fatet som fylls ifrån eller bara låta trycket gå rätt ut via en fyllare eller pysventil?
Är det med retur på gasen lär du nog få väga mottagarfatet, men går trycket ut via pysventil/fyllare ser du när ölen börjar komma där, och då vet du att det är rejält fullt :)


Det borde väl kvitta om du har gasretur eller bara pyser ut gasen? Fyller du på mer öl i ett fullt fat så kommer det komma ut öl någonstans :wink:

Vad som kanske är lite klurigare är att kunna förvissa sig om att det faktiskt överförs någon öl eller om överföringen har avstannat. Men den frågan kan man förvisso få svar på ifall man kör med kyld öl.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Closed transfer

Inläggav Rotsac » torsdag 2018-11-08 15:18

Karl R skrev:Nu står jag inför att köra closed transfer. Ser det som studie ifall det blir bättre. Så till frågan, när vet jag när fatet är fyllt? Behöver jag en våg, eller finns det nån annan smartare lösning?


Om ölet är kallt, så kanske man man använda hett vatten i en blomspruta på fatet, för att se var gränsen mellan "dimma" och vatten går?
(Jag fick iden från det omvända förfarandet med ett bryggverk).
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Closed transfer

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2018-11-08 17:20

skyking skrev:Det borde väl kvitta om du har gasretur eller bara pyser ut gasen? Fyller du på mer öl i ett fullt fat så kommer det komma ut öl någonstans :wink:


Visst kvittar det.

skyking skrev:Vad som kanske är lite klurigare är att kunna förvissa sig om att det faktiskt överförs någon öl eller om överföringen har avstannat. Men den frågan kan man förvisso få svar på ifall man kör med kyld öl.


Har du samma tryck i bägge fatet och kopplar ihop dom med ölslangen räcker det med att släppa lite på trycket i mottagarfatet för att få igång häverten. När väl jämvikt i tryck mellan fatet uppnås kan man koppla ihop fatet på gassidan också. Bara mottagarfatet är lägre än givarfatet kommer ölen att fortsätta hävas över tills det når samma nivå ytmässigt i bägge faten.
Ovanför (rinner över) eller under locket på mottagarfatet.
Detta förutsätter ju att man inte har en massa bös som kan stoppa häverten.

Förvisso kan man fylla tills det står öl i gasslangen och därefter höja mottagarfatet till den nivå man vill ha, då lär ölen rinna tillbaka till givarfatet tills nivån stabiliseras.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Closed transfer

Inläggav skyking » torsdag 2018-11-08 18:30

Pilsnerkokaren skrev:Detta förutsätter ju att man inte har en massa bös som kan stoppa häverten.

Förvisso kan man fylla tills det står öl i gasslangen och därefter höja mottagarfatet till den nivå man vill ha, då lär ölen rinna tillbaka till givarfatet tills nivån stabiliseras.


Precis. Antaganden (om massa bös som stoppar häverten) är grunden till fuck-ups. Därför är det lämpligt att man ser till att man har observationsmöjligheter så att man VET.

Man bör dock ha i åtanke att när nivåskillnaden är liten kommer det också att gå ganska långsamt. Har man kopplat via normala ventilerna med gas- och ölkoppling så bör det bara vara till att koppla loss och rengöra slangarna.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Closed transfer

Inläggav Karl R » torsdag 2018-11-08 22:43

Hej

Tack! översvallande många svar, och bra svar.

Framför allt den här med att koppla gasreturen till gas in på det trycksatta fatet och ställa dem i jämvikt, är kanske en lösning för den late. Då kan man ju gå därifrån och göra annat under tiden...Just denna gång är det en trycksatt jästank. Många andra gånger bara vanliga rostfria tankar, där man inte heller ser.

De hade hyffsat billiga paketvågar på Kjell, så det blev en sån. Lättast lösning tänker jag. och mest användbar.
Ibland är det kall öl och ibland varm, kommer bero på. Men om kall så blomspruta.

@pilsnerkokaren
Din fyllare, är det mottrycksfyllaren? En annan produkt? Jag lånar gärna, och antagligen kommer jag med en beställning på mottrycksfyllare här vart efter

//Karl
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Closed transfer

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2018-11-08 23:12

Visst är det mottrycksfyllaren.

Den går utmärkt att använda om man vill mottrycksfylla öl mellan fat. Då blir det en mottrycksfatsfyllare :)
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Closed transfer

Inläggav Karl R » fredag 2018-11-09 08:21

Pilsnerkokaren skrev:Visst är det mottrycksfyllaren.

Den går utmärkt att använda om man vill mottrycksfylla öl mellan fat. Då blir det en mottrycksfatsfyllare :)
Ah.
Jag lånar gärna
Tack!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Closed transfer

Inläggav Bobby » tisdag 2019-01-01 20:39

Åter till original-frågan från Saint

Varför inte testa metoden att fylla med co2 direkt via jäsningen (”fermenter purge”), gratis och enkelt.
Lindh beskrev det bra, jag kör enligt hans enklaste metod:

"Ta en slang från toppen av jäshinken genom att köra slangen via gummibussningen som då måste täta helt. Slangen, som kan vara CO2-slang, plast eller silikon, kopplar du på öl-ut-posten på fatet. Från gas-in-porten så placerar du slangen i en flaska med Saniclean"

Sen bubblar det på automatiskt i sanicleanet och du har ett "purgat" fat utan jobb.

Steg 2 (helt enligt Lindh):
"Tillbaka till fatningen. Nu har du ett fat fyllt med CO2 och det är dags för ölet att äntra fatet. Koppla en silikonslang från jäshinkens tappkran till öl-ut-porten på fatet vilket kommer blåsa ur slangen med CO2 från fatet. Koppla den gråa gas-in-kopplingen till jäshinkens topp via en slang, helst samtidigt så bägge blåses ur. Nu är systemet slutet och det är dags att öppna kranen så ölet kan vandra ner i fatet och CO2 från fatet ersätter ölets plats i jäshinken"



Sammanfattningsvis så tycker jag att det ENDA struliga med detta är att kunna koppla gråa gas-kopplingen till jäshinkens lock.
Lyckas man med det så är det knappt något extra jobb alls.
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15

Closed transfer

Inläggav ecmik » tisdag 2019-01-01 20:54

Bobby skrev:Sammanfattningsvis så tycker jag att det ENDA struliga med detta är att kunna koppla gråa gas-kopplingen till jäshinkens lock.
Lyckas man med det så är det knappt något extra jobb alls.


Jag har löst det med en kort stump hård ölslang som funkar som ”adapter” mellan silikonslangen och den röda pluggen i hinklocket.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Closed transfer

Inläggav Bee » onsdag 2019-01-02 16:02

Jag har vacuumfyllt ett fat med Hazy-APA mha min enolmatic vacuumfyllare. Ingen purge innan och fortfarande inte någon tillstymmelse till oxidation tre veckor senare.

Enolmatic vacuum - överfyllningskärl - slang - ölslang - gaskoppling - fat ölkoppling - ölslang - silikonslang - hävert öl.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Closed transfer

Inläggav Lindh » onsdag 2019-01-02 17:27

Problemet är att corneliusfat inte klarar vakuum så det kräver annat fat.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Closed transfer

Inläggav Bee » onsdag 2019-01-02 20:02

Lindh skrev:Problemet är att corneliusfat inte klarar vakuum så det kräver annat fat.
Undertrycket är väldigt litet, och det funkar.
Det blir inte vakuum, bara Undertryck.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Closed transfer

Inläggav Lindh » torsdag 2019-01-03 09:55

Men utan vakuum är det ju en massa luft kvar? Jag hänger inte med på hur du menar.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Closed transfer

Inläggav Bee » torsdag 2019-01-03 10:00

Lindh skrev:Men utan vakuum är det ju en massa luft kvar? Jag hänger inte med på hur du menar.
Det ständiga undertrycket under tappning gör att ölet avger gas snarare än att den tar åt sig gas. Den det blir en avluftning av fatet automagiskt under tappning på samma sätt som i en flaska vid tappning med enolmatic . Man kan t o m se gasbubblor bildas i slangen på väg till fatet.

Det kanske är fel att kalla det vakuumfyllning, undertrycksfyllning är mer korrekt.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

FöregåendeNästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster