Dubbla kylspiraler, serie eller parallellt?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Dubbla kylspiraler, serie eller parallellt?

Inläggav dryg » tisdag 2018-08-21 13:05

Jag har lyckats ”fläta ihop” två kylspiraler så de ser ut som en hillbilly-variant på en sån här:

http://www.lindhcraftbeer.com/2016/12/c ... piral-29m/

Frågan är om jag ska koppla dem i serie eller parallellt?

Jag hade själv gissat på parallellt men proffsgrejerna har ju bara en slinga.

Jag tänker att kylvattnet är varmt när det kommer till spiral två om jag kopplar dem i serie... men flödet kanske är viktigare än temp?

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
dryg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 2017-10-28 20:36

Re: Dubbla kylspiraler, serie eller parallellt?

Inläggav Drake » tisdag 2018-08-21 14:12

Du tänker rätt!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Dubbla kylspiraler, serie eller parallellt?

Inläggav MysticDragon » onsdag 2018-08-22 09:01

Annars är du pragmatisk och kokar upp en batch vatten och testar ena metoden.... kokar upp igen och testar den andra... så slipper du gissa.
Användarvisningsbild
MysticDragon
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: söndag 2018-07-08 15:10

Re: Dubbla kylspiraler, serie eller parallellt?

Inläggav Drake » onsdag 2018-08-22 17:45

Klart onödigt jobb, parallellkopplat kyler fortast.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Dubbla kylspiraler, serie eller parallellt?

Inläggav Lindh » onsdag 2018-08-22 19:00

Parallell är nog bättre men kanskeninte med så mycket. I början är den sjukt effektiv men efter ett tag kommer ganska kallt vatten ur den på max sprutt. Den stora skillnaden är omrörning skulle jag gissa.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Dubbla kylspiraler, serie eller parallellt?

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2018-08-22 20:33

Min tes är att man ska ha maximalt exponerad yta mellan varmt och kallt, hellre många korta än få långa rör. Jag har byggt en som ser ut som en vas och som är ruskigt effektiv med litet flöde, men då har jag 46m 1/4" kopparrör fördelat på 92 rör.
Får en tempdiff mellan botten och toppen på 15-20°, vilket gör att jag kan börja tappa ur ölen innan den översta skiktet blivit kallt. Fördelen är mindre mängd i grytan som därför kyls snabbare.

Är tempen på kylvattnet lägre än de översta skiktet när det kommer ur spiralen är flödet för högt.

Jag förespråkar därför parallellkopplad med lägre flöde.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Dubbla kylspiraler, serie eller parallellt?

Inläggav Drake » onsdag 2018-08-22 22:20

Lindh skrev:Parallell är nog bättre men kanskeninte med så mycket. I början är den sjukt effektiv men efter ett tag kommer ganska kallt vatten ur den på max sprutt. Den stora skillnaden är omrörning skulle jag gissa.


Jo, omrörning är ju en förutsättning för att det ska gå fort att kyla. Vatten isolerar mycket bättre än man tror. Min King Cobra blir iskall på utloppssidan efter en kort stund om man inte rör om men såfort man rör om eller lyfter den så blir utloppsidan ashet igen. Men det gäller ju alla kylare, det som är viktigast är att ha så stort Delta-T som möjligt och det får man med parallellkopplade spiraler.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Dubbla kylspiraler, serie eller parallellt?

Inläggav skyking » torsdag 2018-08-23 08:17

Jag tror du missar en detalj i finvarianten: slingorna fyller ut större volym, de dubbla slingorna kommer alltså i kontakt med mer av vörten. Det är alltså inte bara kontaktytan som räknas utan även hur pass stor del av vörten som hamnar nära kylslingan.

Som Lindh påpekar så blir skillnaden mellan parallell och seriell koppling bara betydande ifall kylvattnet hinner värmas upp. Det man skulle tappa på seriell koppling är ju att kylvattnet är varmare i den andra slingan, men den skillnaden blir ju inte så betydande om vattnet inte blir så mycket varmare. Sen är det lite frågan om du kan få motsvarande ökat flöde med parallella slingor (det får du inte fullt ut iaf) - en effektivare kylning med parallellkoppling förutsätter ju att du får högre totalt kylvattenflöde på det sättet.

I teorin skall du få bättre kylning med parallellkoppling, men det är inte så säkert att det blir så stor skillnad i praktiken.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Dubbla kylspiraler, serie eller parallellt?

Inläggav Drake » torsdag 2018-08-23 13:39

Nu förstår jag inte, kontaktytan är väl lika oberoende om du har kopplat dom i serie eller parallellt? Och det är självklart att vattnet hinner värmas upp, annars är det ju ingen vits alls med att ens försöka kyla vörten!! Naturligtvis värms den upp betydligt fortare om man har omröring, annars isolerar som sagt vattnet bättre än man tror. Sen tänker du fel när det gäller det ökade flödet. Du får bättre kylning med parallellkopplade slingor även om du har exakt samma flöde som med en seriekopplad beroende på att du får ett högre delta-T. Du får alltså en högre effektivitet med parallellkopplade slingor. Det är den principen som Jadeds spiralkylare bygger på och bevisligen funkar det ju. Jag kyler 23 liter ner till 18 grader på under 3 minuter, det klarar inte ens en 50 meter lång kylare!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Dubbla kylspiraler, serie eller parallellt?

Inläggav skyking » torsdag 2018-08-23 14:06

Nu är det nog ingen som har hävdat att man får olika kontaktyta om man kopplar i serie eller parallellt, så det är nog inte så mycket där att behöva förstå. Däremot så är konstruktionen på finvarianten annorlunda än hilbilly-varianten, finvarianten fyller upp volymen bättre och bör av den anledningen kyla bättre.

Sen det här med att kylvattnet värms upp så är det onekligen att det gör det till viss utsträckning och som du säger en direkt konsekvens av att man kyler vörten. Däremot att utifrån det dra slutsatsen att uppvärmningen är önskvärd är fel. Man vill ju ha högt delta-T (mellan kylare och vört) och därmed vill man ha så kallt kylvatten som möjligt vilket man får genom att minimera uppvärmningen av kylvattnet genom att ha genomströmning. Det som avgör hur mycket kylvattnet hinner värmas upp är ju hur lång tid vattnet är utsatt för värmen från vörten - dvs hur lång tid det tar för vattnet att passera kylslingorna. Kylslingorna rymmer en fix volym och tiden för passage blir alltså omvänt proportionellt mot totala flödet.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Dubbla kylspiraler, serie eller parallellt?

Inläggav Drake » torsdag 2018-08-23 14:30

Ursäkta, men vad vill du egentligen säga? Det har jag förövrigt undrat många gånger när jag läst dina inlägg. De jag orkat läsa vill säga. :wink:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Dubbla kylspiraler, serie eller parallellt?

Inläggav skyking » torsdag 2018-08-23 14:57

Drake skrev:Ursäkta, men vad vill du egentligen säga? Det har jag förövrigt undrat många gånger när jag läst dina inlägg. De jag orkat läsa vill säga. :wink:


Jag antog att ditt förra inlägg var svar på mitt tidigare inlägg. Att du läste in något som inte står där eller inte läste det kanske förklarar varför du inte förstod :wink:

Kort uttryckt menar jag att anledningen till att parallell-koppling ger bättre kylning är att man får ett högre totalt flöde än om man seriekopplar dem helt enkelt. Detta gör att vinsten med att parallellkoppla inte behöver bli så stor (nämligen om man inte kan få så stor ökning i flödet).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Dubbla kylspiraler, serie eller parallellt?

Inläggav bredsida » torsdag 2018-08-23 15:17

TS kylspiral, antingen kopplad seriell eller parallell, allt annat lika. Framledning av kylvatten samma i båda fallen, samma tillföde.

Antag nu att utflödet (volym per tidsenhet) blir samma i de båda fallen, och att turbulensen av kylvatten i rören blir samma i båda fallen.

En vattenvolym kommer då att färdas genom rören på samma tid i de båda fallen. Eftersom exponering mot den varma vörten blir samma så blir även delta-T samma i båda fallen.

Kylningen blir alltså likvärdig med dessa förutsättningar.

Om man nu vill diskutera skillnaden mellan parallell och seriell så handlar det alltså inte om delta-T. Delta-T blir en konsekvens av genomflödet.

Men återigen, omrörning lär ha en stor effekt.
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 113
Blev medlem: tisdag 2014-12-16 05:04

Re: Dubbla kylspiraler, serie eller parallellt?

Inläggav Drake » torsdag 2018-08-23 15:52

Det stämmer inte heller. Alla spiraler har ett visst internt laminärt flöde beroende på rördiameter som gör att man förlorar effekt. Dessutom så har du ju dubbelt så stor kontaktyta med parallellkopplade spiraler i början när delta-t är som störst. Alltså högre verkningsgrad! Men visst, flöde är viktigt. Trots det så klarar en parallellkopplad spiral av att kyla bättre med samma flöde. Kolla värdena på Jadeds site och se hur hans kylare är effektivare än en lång spiral trots minimalt med vattenåtgång.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Dubbla kylspiraler, serie eller parallellt?

Inläggav bredsida » torsdag 2018-08-23 16:14

Drake skrev:Det stämmer inte heller. Alla spiraler har ett visst internt laminärt flöde beroende på rördiameter som gör att man förlorar effekt. Dessutom så har du ju dubbelt så stor kontaktyta med parallellkopplade spiraler i början när delta-t är som störst. Alltså högre verkningsgrad! Men visst, flöde är viktigt. Trots det så klarar en parallellkopplad spiral av att kyla bättre med samma flöde. Kolla värdena på Jadeds site och se hur hans kylare är effektivare än en lång spiral trots minimalt med vattenåtgång.

Vad är det som inte stämmer? Läste du under vilka förutsättningar som jag gjorde dessa slutsatser? Samma genomflöde, samma turbulens, samma rördiameter etc.

Ja, det är dubbla kontaktytan med två rör. Men halva längden. Och halva hastigheten. Därför blir det samma.
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 113
Blev medlem: tisdag 2014-12-16 05:04

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 84 gäster