Hjälp med mäskeffektivitet i Brew Monk (ACE, Klarstein mm)

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Hjälp med mäskeffektivitet i Brew Monk (ACE, Klarstein mm)

Inläggav ThePier » torsdag 2018-06-07 13:44

Behöver hälp... :)

Har bryggt 4 gånger nu med min Brew Monk. Jag upplever att mäskeffektiviteten går väldigt upp och ner. Första bryggningen blev urdålig, en blaskig "folköls belgisk blonde" blev det... Den tar jag som en testbryggning.

Har de senaste tre bryggnignarna fått 47/75/64% mash efficiency enligt Beersmith baserat på SG och volymer.

Skulle behöva tips på hur jag förbättrar detta så det blir mer jämnt. Ligger jag på 75% i mash efficiency så är jag helt nöjd, men kan såklart bli bättre.

För dessa tre bryggningar har upplägget varit:
- Mängden mäsk/lakvatten 19+7 liter och 18+8 liter. Mäskat i 64/65/66 grader i 75/90/60 min.

- Krossning (med Bulldogg) 1,0 resp 0,9 mm.

- Kollar alltid pH så det ligger runt 5,2-5,3. Vattenbehandlar med lite olika beroende på stil men brukar oftast använda en del Kalciumklorid, Kalciumsulfat och Magnesiumsulfat.

- Rör om lite i början efter inmäskning och sedan brukar jag röra om i mäsken 2-3 gånger till under programmet för att se till att det inte är klumpar mm.

Vad kan man göra i detta bryggverk för att höja effektiviteten? Trots rekommenderade mängder vatten för mäskning/lakning så kan jag tycka att mäsken blir lite tjock och trögflytande, kan det vara detta som ger det dåliga utbytet? Om man tar hela mängden vatten och struntar i lakning/sköljning av maltpipa så kanske mäsken blir mer "lättilgänglig" för vattnet i verket?

Borde man försöka sprida vattnet från pumpen mer jämt över silplåten? Borde dock inte vara detta eftersom recirkulering inte direkt är ett måste...

Idéer tas tacksamt emot här från er som bryggt fler gånger på denna typ av bryggverk. :idea:
Användarvisningsbild
ThePier
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: torsdag 2016-10-27 13:50
Ort: Alingsås

Re: Hjälp med mäskeffektivitet i Brew Monk (ACE, Klarstein m

Inläggav ThePier » tisdag 2018-06-12 12:35

Svarar på mitt eget inlägg genom att kopiera in en länk till en annan tråd som jag tror kommer lösa flera av mina problem.

viewtopic.php?f=62&t=13876

Ex har min mäsk varit på tok för tjock vilket troligen påverkat utbytet. Mängden lakvatten för stor etc...
Användarvisningsbild
ThePier
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: torsdag 2016-10-27 13:50
Ort: Alingsås


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 59 gäster