Ny Keezeer

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Ny Keezeer

Inläggav Eastwood » fredag 2018-05-18 06:57

Har läst här några år men inte varit speciellt aktiv. I vart fall tänkte jag dela ett par bilder på min nybyggda Keezer.
Började brygga för 6-7 år sedan och har från start kört med fat samt en bättre begagnad frysbox, dock aldrig kommit längre än att jag kopplat en kran direkt på tunnan. Detta fungerar iofs utmärkt, men när boxen gav upp andan i våras bestämde jag mig för att göra om och göra rätt sas... Ny Matsui 148 liter box inhandlades på Elgiganten, kranar mm hade jag sedan tidigare.
Det som återstår är att fästa en droppbricka i stål på 70 cm, vilket görs till helgen.
BildBildBild

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk
Senast redigerad av Eastwood fredag 2018-05-18 14:28, redigerad totalt 1 gång.
Eastwood
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 42
Blev medlem: onsdag 2011-07-27 17:30

Re: Ny Keezeer

Inläggav Morgan » fredag 2018-05-18 07:26

Är det inte smidigare att ställa gas och regulator i boxen istället för att ansluta från utsidan?
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Ny Keezeer

Inläggav Eastwood » fredag 2018-05-18 07:43

Funderade på det men dels tar det plats i boxen, dels blir det ett ständigt öppnande av locket för att justera, med kondens som följd. Har gott om plats där den står så inget problem.

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk
Eastwood
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 42
Blev medlem: onsdag 2011-07-27 17:30

Re: Ny Keezeer

Inläggav Karl R » fredag 2018-05-18 07:48

snyggt bygge! en vart inspirerad
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Ny Keezeer

Inläggav Saint » fredag 2018-05-18 08:10

Hej

Har några frågor
1. Vad har du för tempstyrning. Det är väl en frysbox och även om man ställer in på högsta temp så går det under 0. eller tänker jag fel?
2. Fördelaren kan väl bara fördela. Det går inte att ställa in individuella tryck på varje fat. Fyller du ett fat med imp stout så måste den köra på samma tryck?
3. Vad är den andra kopplingen på utsidan?

Annars ett snyggt bygge. Man blir ju lite sugen minst sagt.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Ny Keezeer

Inläggav Eastwood » fredag 2018-05-18 08:30

1) det är en helt vanlig frysbox, tempen styrs med en UT300 extern termostat, dvs boxen får agera kylskåp.
2) fördelaren splittar bara gasen, samma tryck överallt, vilket gör att vi kommer till fråga 3:-)
Den andra kopplingen är till för just stout, har beställt en tub med kvävgas/co2 från Tyskland. Kände inte att jag behövde en fördelare här då jag bara har en stout kran. Denna kopplingen kan även användas för att kolsyresätta såklart, har en extra gastub för detta.
Sedan bilderna togs har fördelaren försetts med armerade gasslangar, stumpen ni ser var en nödlösning.

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk
Eastwood
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 42
Blev medlem: onsdag 2011-07-27 17:30

Re: Ny Keezeer

Inläggav niklas_n » fredag 2018-05-18 08:42

Eastwood skrev:1) det är en helt vanlig frysbox, tempen styrs med en UT300 extern termostat, dvs boxen får agera kylskåp.
2) fördelaren splittar bara gasen, samma tryck överallt, vilket gör att vi kommer till fråga 3:-)
Den andra kopplingen är till för just stout, har beställt en tub med kvävgas/co2 från Tyskland. Kände inte att jag behövde en fördelare här då jag bara har en stout kran. Denna kopplingen kan även användas för att kolsyresätta såklart, har en extra gastub för detta.
Sedan bilderna togs har fördelaren försetts med armerade gasslangar, stumpen ni ser var en nödlösning.

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk


Fasen va coolt med en stoutkran som du kör N/CO2 med, en sån har stått på min vilja ha lista bra länge.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Ny Keezeer

Inläggav Eastwood » fredag 2018-05-18 08:59

Samma här, problemet har varit att få tag på en tub med möjlighet att fylla på efterhand. Till slut hittade jag denna firma som både är vettiga i pris/frakt samt fyller på vid behov. Dock lär ju en tub räcka ett tag...
https://www.zapfanlagendoktor.de/store- ... s-p-201223


Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk
Eastwood
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 42
Blev medlem: onsdag 2011-07-27 17:30

Re: Ny Keezeer

Inläggav niklas_n » fredag 2018-05-18 13:35

Jag har handlat från Zapfanlangen litegrann förut, brukar alltid funka bra.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 46 gäster