Flöde från sytrådskit

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Flöde från sytrådskit

Inläggav Saint » onsdag 2018-01-10 11:23

Hej

Nu har jag tömt mitt första fat och är helt såld. Nästan allt är så mycket bättre men framför allt törs jag brygga mer välhumlade/torrhumlade öl. Det var suberbt till sista droppen.
Dock har jag ett i-landsproblem. Flödet från picknickkranen är väldigt trögt. Kolsyra är perfekt och jag har inget läckage i systemet.
Kan det vara längden på "sytråden" som är problemet? Är 2m att ta i?
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Flöde från sytrådskit

Inläggav Bee » onsdag 2018-01-10 14:34

Saint skrev:Hej

Nu har jag tömt mitt första fat och är helt såld. Nästan allt är så mycket bättre men framför allt törs jag brygga mer välhumlade/torrhumlade öl. Det var suberbt till sista droppen.
Dock har jag ett i-landsproblem. Flödet från picknickkranen är väldigt trögt. Kolsyra är perfekt och jag har inget läckage i systemet.
Kan det vara längden på "sytråden" som är problemet? Är 2m att ta i?
2m är någon typ av standard, men liksom trycket ändrar sig beroende på temperatur och kolsyrenivån, så behöver man ändra längden på sytråd beroende på tryck.

Antingen finner man sig i det, kör med kortare, har olika sytrådar beroende på tryck eller köper en kran med ställbart motstånd.

Du kan också öka trycket under servering om ni dricker på fatet en hel kväll.

Själv kör jag 1-1.5bar med 2m sytråd. Om det tar lite längre tid att hälla upp någon gång så är det inte något bekymmer. (Jag har oftast inte tuben påkopplad när kolsyran är på rätt nivå.)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Flöde från sytrådskit

Inläggav hjesus » onsdag 2018-02-07 14:44

Det är inte så att du köpt humlegårdens sytråd? Det är i.s.f. inte samma som det generellt pratas om när 2 meter ska användas. Då har du slang med 1/8" (3,2 mm) innerdiameter, rekommendationen på 2m är för slang med innerdiameter på 3/16" (4,8mm).

Hade själv det problemet och tog ett tag att hitta lösningen, speciellt då den smalare har ytterdiameter på 3/16 vilket av en händelse är exakt samma som innerdiametern på den grövre. Ifall det är problemet så är runt 6-7dm en lagom längd på slang om jag minns beräkningarna korrekt. Väldigt praktisk längd att jobba med.
hjesus
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: torsdag 2016-08-18 14:09

Re: Flöde från sytrådskit

Inläggav Bee » onsdag 2018-02-07 17:30

hjesus skrev:Det är inte så att du köpt humlegårdens sytråd? Det är i.s.f. inte samma som det generellt pratas om när 2 meter ska användas. Då har du slang med 1/8" (3,2 mm) innerdiameter, rekommendationen på 2m är för slang med innerdiameter på 3/16" (4,8mm).


Eh, vad pratar du om. Dom säljer bara "rätt" sytråd. Det går alldeles utmärkt med 2m sån slang.

3/16" är ytterdiametern.
3/8" är vanlig ölslang och 3/16" är restriktorölslang ("sytråd") vilket är standard.
Svara gärna länk till vart dom säljer en annan sort, som skulle vara den "rätta".
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Flöde från sytrådskit

Inläggav Bee » onsdag 2018-02-07 17:32

Saint skrev:Hej

Nu har jag tömt mitt första fat och är helt såld. Nästan allt är så mycket bättre men framför allt törs jag brygga mer välhumlade/torrhumlade öl. Det var suberbt till sista droppen.
Dock har jag ett i-landsproblem. Flödet från picknickkranen är väldigt trögt. Kolsyra är perfekt och jag har inget läckage i systemet.
Kan det vara längden på "sytråden" som är problemet? Är 2m att ta i?


Det finns ingen naturlag som säger 2m, vill du ha bättre flöde kan du korta slangen. En del har olika längd beroende på öltyp.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Flöde från sytrådskit

Inläggav humlekotte » torsdag 2018-02-08 00:21

Det kan också variera med vilken kran man har. Hade helt okej flöde med en partykran. Satte så in en fast kran och tycker det rinner märkbart långsammare. Samma slangar med kanske 2m smal slang.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Flöde från sytrådskit

Inläggav Karl R » torsdag 2018-02-08 09:28

jag har övergått till en sån här tappkran med flödesregulator. Löser problemet helt. har fulkoppplat på den direkt på JG-kopplingen så det ser väl inte snyggt ut, men det funkar bra.

/karl
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Flöde från sytrådskit

Inläggav hjesus » fredag 2018-02-09 02:40

Bee skrev:Eh, vad pratar du om. Dom säljer bara "rätt" sytråd. Det går alldeles utmärkt med 2m sån slang.

3/16" är ytterdiametern.
3/8" är vanlig ölslang och 3/16" är restriktorölslang ("sytråd") vilket är standard.
Svara gärna länk till vart dom säljer en annan sort, som skulle vara den "rätta".


Så går det när man inte läser igenom vad man skriver, naturligtvis är 3/16" ytterdiameter sytråd. Vad jag försökte skriva var att 2m rekommendationen inte är för sytråd utan för slang med innerdiameter på 3/16". Går naturligtvis att ha 2m sytråd men kommer ta väldigt lång tid att hälla upp ett glas. Enklast är att kapa en bit slang, hälla upp ett glas och repetera tills lagom hastighet är uppnådd.
hjesus
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: torsdag 2016-08-18 14:09

Re: Flöde från sytrådskit

Inläggav Bee » fredag 2018-02-09 08:16

@hjesus
Jasså är den? Det är absolut inte något jag känner igen. Faktiskt så är 2m 3/16" restriktorslang den rekommendation jag känner igen. Iallafall för normalkolsyrad öl 2-3.5vol vid ca 6°C, det ger ett generellt bra flöde. Bara 2m ölslang i det scenariot hade jag inte velat ha...
Sen passar det kanske inte med 2m, men man anpassar såklart.
(1m restriktorslang motsvarar ca 15m ölslang i tryckfall.)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Flöde från sytrådskit

Inläggav Drake » fredag 2018-02-09 14:16

Hjesus, nu är du väl ändå ute och cyklar?
Självklart är rekommendationen för restriktorslang/sytråd. 2 meter ölslang kommer att skumma rätt bra om man inte har kranar med flödesreglering. Själv hade jag ett par olika längder sytråd beroende på hur kolsyrad ölen var, en på 1,5 meter och en på 2 meter. Bara att byta när man byter fat.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Flöde från sytrådskit

Inläggav elMalo » torsdag 2018-03-15 11:27

Om jag inte är ute och cyklar helt är det nedan formel som gäller om man inte behöver ta hänsyn till nivåskillnader, vilket man sällan
behöver i hemmakeezern då fatet och kranen sitter i princip samma höjd.
Motståndet i en 3/16″ ID Polyethylene tubing (sytråd) = 2.2 psi/ft vilket ger att jag behöver 1,87m slang med 1bar tryck.

L = (keg_pressure – 1 psi) / Resistance

Hej, hej förresten
Användarvisningsbild
elMalo
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: torsdag 2017-03-23 09:40


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 76 gäster