Uppfann en buteljeringsmaskin på tryckluft. Intressekoll.

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Uppfann en buteljeringsmaskin på tryckluft. Intressekoll.

Inläggav ThePortsidePirate » torsdag 2017-11-23 14:57

Allt började när jag buteljerade 212 flaskor cider. Jag började söka efter en buteljeringsmaskin för hemmabryggare. Finns inget på marknaden förutom en kapsylerare som går på tryckluft och kostar 5000:-. En flaska åt gången kör man med den.

Min maskin blir klar i dagarna, sista delarna är på väg med posten och svetsaren börjar vara klar med tig'andet. Jag tänkte att jag gör en initiell intressekoll, då jag först bygger och säljer två maskiner, och om intresse finns så bygger jag på beställning efter det. Allt eftersom jag får hem sista delarna så lägger jag upp bilder och videolänkar här.

Maskinen fyller först två flaskor när du drar i två spakar. (Man kan fylla två olika sorters dricka samtidigt. 10mm innermått på hävertens slang måste man ha.) Sen placerar man kapsylerna och flyttar in flaskorna ca. 10cm, drar i en tredje spak och boom, kapsylerna är fast.
Från minsta lilla Chimayflaska till en normal champagneflaska, och alla storlekar där emellan går att buteljera med denna. Dock behöver skumpaflaskorna 29mm korkare, maskinen kommer med 26mm korkare.
Tar några sekunder att ställa in kapsyleraren. Fyllaren behöver man inte ställa in. Man behöver inte sikta flaskorna heller, utan jag har designat ställbara styrdon som man ställer in efter sin flaskstorlek. Så sortering av flaskor innan påbörjad buteljering underlättar väldigt mycket, om det är så att man har flera olika sorters flaskor under samma buteljering.
Man måste alltid ha två identiska flaskor åt gången i maskinen för att cylinderns livslängd ska vara så lång som möjligt.

Storleken är lite mindre än ett A3 pappersark, ca 30x30cm. Höjden är ca. metern, men 99% av massan är upp till ca. 50cm höjd. Väldigt kompakt maskin med andra ord.

Vad skulle vara bättre än att, stimulerad av sin homebrew, sitta med cubanen i mungipan och buteljera flera hundra flaskor av ytterligare två hemmabryggda maltsmoothies i ett nafs?

Jag kommer sälja maskinerna som privatperson, men jag kommer ge gentlemannagaranti på ett år iaf. Såpass robust är maskinen. Jag kommer också ge en massa råd om vad, och vad inte göra med maskinen. Så kraftig är den att råkar du ha fingret emellan så blir du av med sagda finger, garanterat.

Priset då?
Håll i minnet då att ovan nämnda simpla metallställning med en cylinder kostar 5000:- i diverse nätbutiker.
Tänk då att min maskin kommer göra 4 gånger mer och framförallt då även fylla flaskorna. INGET mer hukande över flaskorna hållandes i en pinne i timmar, med kramp i röva. Näpp, dra fram en bekväm stol slappna av.
Beroende på vad svetsaren kommer vilja ha för jobbet, så kommer maskinens pris landa mellan 8 och 10 tusen svenska kronor. Givetvis tar jag en liten vinst men det är inte mycket. Är man bra på något så ska man fan inte göra det gratis heller.
Genom hela utvecklingen har jag jobbat för högsta kvalitet till lägsta möjliga pris och bästa funktionalitet.

Har ni frågor så släng iväg dom bara, som sagt, bilder och videolänk kommer så fort jag fått hem delarna.

Just ja. Delarna är ritade i 3D CAD och skurna hos Watercut i Åbo. Rostfritt givetvis.
Bor själv i Åbo men jobbar på M/S Silja Galaxy så leverans till sthlm kommer vara gratis.

Garanterat årets julklapp för hemmabryggare;)
ThePortsidePirate
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: fredag 2017-09-22 15:09

Re: Uppfann en buteljeringsmaskin på tryckluft. Intressekoll

Inläggav Bee » torsdag 2017-11-23 18:04

Intressant, följer tråden med stort intresse.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Uppfann en buteljeringsmaskin på tryckluft. Intressekoll

Inläggav pettersson80 » torsdag 2017-11-23 18:52

En bild säger mer än tusen ord
Gärna en video också!
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 177
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 23:59
Ort: Harmånger

Re: Uppfann en buteljeringsmaskin på tryckluft. Intressekoll

Inläggav ThePortsidePirate » torsdag 2017-11-23 19:34

pettersson80 skrev:En bild säger mer än tusen ord
Gärna en video också!


Kommer så fort svetsaren ringer. Tar inte mer än en timme att skruva ihop maskinen, så många gånger som jag gjort det. Räknade ut hur många kilos tryck jag behöver för att klämma fast två kapsyler. Hastigt bestämde jag mig för att svetsa förstärkningar på delarna som tar den smällen. Rostfritt o vill ha snygg tig-söm så jag anlitade ett proffs. 40 år i branschen har han så jag hoppas det blir snyggt iaf.
ThePortsidePirate
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: fredag 2017-09-22 15:09

Re: Uppfann en buteljeringsmaskin på tryckluft. Intressekoll

Inläggav Drake » torsdag 2017-11-23 19:39

pettersson80 skrev:En bild säger mer än tusen ord
Gärna en video också!


En BOM samt cad-ritningar vore ännu bättre! :lol: :wink:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Uppfann en buteljeringsmaskin på tryckluft. Intressekoll

Inläggav ThePortsidePirate » torsdag 2017-11-23 20:21

Bra försök, Drake:)
ThePortsidePirate
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: fredag 2017-09-22 15:09

Re: Uppfann en buteljeringsmaskin på tryckluft. Intressekoll

Inläggav ÄKTA öl » tisdag 2017-11-28 23:02

Hej,

Driver ett mindre bryggeri och kan vara ruggigt intresserad beroende på fylltiden?

Jag fyller och kapsylerar på ca 12sek / flaska idag . När man ska göra 1200 flaskor på ett svep blir det lite tradigt...

Hur lång tid tar din maskin?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
ÄKTA öl
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: söndag 2016-01-10 13:20

Re: Uppfann en buteljeringsmaskin på tryckluft. Intressekoll

Inläggav ThePortsidePirate » torsdag 2017-11-30 15:42

Jag förstår inte hur man lägger upp bild/video här. Men en bild o en videosnutt la jag upp på instagram. @theportsidepirate
ThePortsidePirate
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: fredag 2017-09-22 15:09

Re: Uppfann en buteljeringsmaskin på tryckluft. Intressekoll

Inläggav Falkens » torsdag 2017-11-30 16:30

Det gör man här

Capture1.PNG
Capture1.PNG (7.7 KiB) Visad 8227 gånger
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Uppfann en buteljeringsmaskin på tryckluft. Intressekoll

Inläggav ThePortsidePirate » söndag 2018-07-22 09:47

Här har ni en länk till maskinen jag byggde åt ÄKTA öl i Pålsboda/Sibbetorp. https://www.youtube.com/watch?v=kXlVUH_ZC1A Hela maskinen fungerar med endast en knapp.
Nästa ritar jag på nu och det blir en för de som använder kartonger. Mycket fokus på ergonomi och keep-it-simple-stupid teorin.
Från den kan hemmabryggaren beställa sektioner, tex. endast tappningen eller endast kapsyleraren. Efter plånboken liksom.
Hela maskinen kommer ha matare och uppsamlare samt descinfieringsstation för flaskor. I skrivande stund blir den endast 20cm längre än maskinen i videon men det vet jag först när delarna börjar ta form på riktigt. Samma hastighet eller snabbare siktar jag på men upplägget blir helt annorlunda dock. Spännande:)
ThePortsidePirate
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: fredag 2017-09-22 15:09

Re: Uppfann en buteljeringsmaskin på tryckluft. Intressekoll

Inläggav Bee » söndag 2018-07-22 10:28

ThePortsidePirate skrev:Här har ni en länk till maskinen jag byggde åt ÄKTA öl i Pålsboda/Sibbetorp. https://www.youtube.com/watch?v=kXlVUH_ZC1A Hela maskinen fungerar med endast en knapp.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Uppfann en buteljeringsmaskin på tryckluft. Intressekoll

Inläggav jakeelee » tisdag 2018-07-31 12:48

Hej!

Snygg pryl! Vad skulle en liknande kosta?

/Jesper
jakeelee
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: måndag 2017-01-23 11:30

Re: Uppfann en buteljeringsmaskin på tryckluft. Intressekoll

Inläggav ThePortsidePirate » tisdag 2018-08-07 22:09

jakeelee skrev:Hej!

Snygg pryl! Vad skulle en liknande kosta?

/Jesper


Jag håller på att räkna på det igen för initiellt vart det nog lite felräknat. Vete fan vart jag lagt alla kvitton bara. Men i den där kalibern kring 80k.
Jobbar på en variant av denna som man kan skaffa sig i delar. Till de som använder kartong för frakt samt drömmer om ett eget mikrobryggeri. Börja med kanske att skaffa fyllarna och sen när plånboken tillåter så kapsylerarn och koppla ihop etc. för att slutligen ha en som man laddar med 24 flaskor åt gången och givetvis då lyfter ur 24 färdiga åt gången. Den kommer även ha flasktvätt.
Lite klurigt med toleranserna just nu bara. Hettan får min hjärna att smälta så jag tog en liten semester från allt, men nu är man tebax och beställt delar från 22 ställen bara ikväll...
Högst troligt kommer jag till Uppsala öl och whiskymässan 2019 och visar upp en maskin eller två. Någon gång i Februari vill jag minnas att den skulle gå av stapeln.
ThePortsidePirate
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: fredag 2017-09-22 15:09

Re: Uppfann en buteljeringsmaskin på tryckluft. Intressekoll

Inläggav ThePortsidePirate » tisdag 2018-08-07 22:19

Nu kan frågor även mailas till info@theportsidepirate.com
ThePortsidePirate
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: fredag 2017-09-22 15:09


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 51 gäster