Sodasteam ON/OFF valve - hur blir det tätt?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Sodasteam ON/OFF valve - hur blir det tätt?

Inläggav Carl » tisdag 2017-10-24 23:04

Jag ville ha mindre bygghöjd på sodasteamflaska+trapetzadapter+regulator i i hushållskylen. Detta var innan jag hade sett dessa små miniregulatorer med sodastreamgänga som jag nu vet finns. Hittade hursom denna:

http://www.instructables.com/id/Mini-CO ... sing-beer/

Och beställde därför en småpatronregulator (16g) och ett sådant ON/OFF valve för sodastreamgänga på aliexpress. Det har samlat damm ett tag, men nu letade jag och hittade en övergångsnippel som passade för att koppla samman dessa.

Nu undrar jag, hur blir det tätt mellan detta ON/OFF valve och sodastreamflaskan? Där saknas packning eller annat som övertygar mig om att det ska fungera, bara metall i ventilen. Jag har testat att gänga på ventilen på en sodasteamflaska och det funkar, men jag har inte vågat skruva in ratten som ska trycka ner låssprinten.

Någon som har erfarenhet av dessa?
IMG_20171024_223220_scaled.jpg
IMG_20171024_224624_scaled.jpg
IMG_20171024_224050_scaled.jpg
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Sodasteam ON/OFF valve - hur blir det tätt?

Inläggav Carl » tisdag 2017-10-24 23:55

Nu dristade jag mig faktist att testa att vrida på kranen, och det höll inte tätt. Då testade jag att pilla dit reservpackningen från trapetzadaptern. Den var lite för stor, men gick ändå i hjälpligt, och det verkar med den hålla tätt...

Jag doppade i vatten och kunde inte se någon läcka, vägde tuben och väger den igen senare så får vi se om vikten är densamma...
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Sodasteam ON/OFF valve - hur blir det tätt?

Inläggav assistredo » onsdag 2017-10-25 03:53

I länken satte man den här ON/OFF tingesten på en paintball-flaska. Om jag inte minns fel så har paintball-flaskorna samma gänga som de GAMLA - lite mindre - sodastreamflaskorna i stål. Det är inte trapetzgänga på dessa gamla som på de nya sodastreamflaskorna i aluminium. Men fick du verkligen tag på en annorlunda ON/OFF-ventil med trapetzgänga? Jag tror att de gamla sodastreamflaskorna fortfarande finns i handeln -åtminstone för byte av tom till fylld - på en del ställen ex. hembrä...EH...hembryggarbutiker. Paintballflaskor finns också här i Sverige - hos butiker för sånt.

http://www.barteknik.se/sv/hemlask/
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Sodasteam ON/OFF valve - hur blir det tätt?

Inläggav Carl » onsdag 2017-10-25 08:36

assistredo skrev:I länken satte man den här ON/OFF tingesten på en paintball-flaska.

Nej, såklart är jag medveten om att det inte var en sodastreamflaska i länken, det var mer min inspiration än exakt hur jag tänkte göra/har gjort.

assistredo skrev:Men fick du verkligen tag på en annorlunda ON/OFF-ventil med trapetzgänga?


Ja, denna är det:

https://www.aliexpress.com/item/Aluminu ... 0.0.Bn0ADX
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Sodasteam ON/OFF valve - hur blir det tätt?

Inläggav Carl » onsdag 2017-10-25 15:02

Bättre bris här, framförallt på den silverfärgade varianten utan manometer (nu $7.80 fraktfritt), som enligt bilden dessutom verkar levereras med packning:

https://www.aliexpress.com/item/Soda-ta ... 6912&tpp=1

Jag gav $7.99 fraktfritt, fast det var i april i år.

Denna ska tydligen komma med dubbla uppsättningar o-ringar.
https://www.aliexpress.com/item/PCP-air ... fef62qyG69

Jag vägde nu och det hela hade tappat ca.5 gram enligt min köksvåg, det står "d 1 gram" på den, så den borde inte ljuga, men jag väntar nog något dygn till innan jag ser det som säkert. Det kan väl lika gärna vara de gängtejpade skarvarna på andra sidan ON/OFF-ventilen som läcker. Men, vad är en bra tätning för högtrycksidan i en sådan här lösning, framförallt av sodastream-gängan?
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Sodasteam ON/OFF valve - hur blir det tätt?

Inläggav Carl » onsdag 2017-10-25 15:14

Hittade nu:

http://maltmagnus.se/index.php?route=pr ... uct_id=425

Detta kanske kan vara en lösning, om den nu inte är för stor.
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Sodasteam ON/OFF valve - hur blir det tätt?

Inläggav Carl » onsdag 2017-10-25 15:24

Ännu bättre pris ($6.61 fraktfritt, men det verkar vara någon rabatt just nu) på i princip samma slags ON/OFF-ventil:

https://www.aliexpress.com/item/Mayitr- ... 24841c3d8c
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Sodasteam ON/OFF valve - hur blir det tätt?

Inläggav assistredo » onsdag 2017-10-25 16:41

Det verkar som de som säljer de här ON/OFF-ventilerna mest inriktar sig på kunder som ska FYLLA sodastreamflaskor från en större flaska. Vidarekopplingen till regulator mm blir då ett McGyver-projekt.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Sodasteam ON/OFF valve - hur blir det tätt?

Inläggav assistredo » onsdag 2017-10-25 18:42

Här är ett ställe som påstår sig sälja "bättre" trapetzaptrar och även packningar samt regulatorer mm.
https://adelov.com/store.html#!/product ... ingar.html
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Sodasteam ON/OFF valve - hur blir det tätt?

Inläggav Carl » onsdag 2017-10-25 22:32

Jag undrar om inte trapetzadaptern jag har och därmed packningen som slank ner i ON/OFF-ventilen igår kväll är därifrån...

Nu känner jag mig lite dum, efter att jag skrivit det ovan letade jag lite efter förpackningen eller någon liten manual till trapetsadaptern, då hittar jag en påse, med en liten påse i, i vilken det ligger en transparent packning, som passar som handen i hansken i ON/OFF-ventilen. Jag minns det inte, men den måste väl kommit med ventilen när jag fick den i försomras...

Nu är den monterad istället, och tuben med regulator etc. är nu vägd igen...1464 gram, vi får se vad den väger imorgon...

Nu inståga jag också, på påsen till den lilla insexnyckeln för justering av trapetzadaptern i vilken extrapackningen också låg, är det ju en liten instrukttion, där finns längst ner en hänvisning till adelov.com...

IMG_20171025_204414_scaled.jpg
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Sodasteam ON/OFF valve - hur blir det tätt?

Inläggav Carl » lördag 2017-10-28 22:07

Min köksvåg har tydligen inte alls den precision den hävdar. Det har varit lite berg och dalbana med vikten. Jag tror dock inte att eventuellt läckage är stort, så idag kopplade jag in den.
IMG_20171028_215045_scaled.jpg


Skönt att ha fatöl i köket igen!
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Sodasteam ON/OFF valve - hur blir det tätt?

Inläggav Glugg » tisdag 2017-10-31 02:05

Några tankar...

- Trycket före regulator är så högt att du lär märka om packningen inte är tät. Det låter utav h-e och inte ovanligt så "spränger" man packningen av tryck& vibrationer. Det blir liksom antingen eller här.
- Jag har på en gammal regulator lyckats använda en sån där röd gummiring från en patentkork (bygel-kapsyl). Funkar i nödläge men en hårdare packning är att föredra så man kan dra åt riktigt hårt.
- Tack för länkar. Riktigt intressant med tillgång till lite billigare adaptrar. Fast nu har jag nyss köpt en till av de där reglerbara kvalitetsadaptrarna från CO2 Art och dom verkar klart bäst och har riktig utgång för fullstorleksregulator.
- Jag är imponerad av att gängtejpen håller för det oreglerade trycket. Här kan jag möjligen tänka mig smygläckage kan finnas, men som sagt det är nog snarare antingen helt tätt, eller ett stort läckage, inbillar jag mig.
- Slutligen - kan du kanske beskriva (& med bilder) din lösning för stigarröret i tråden som heter Partyfat?

Ha det gott

Sent from my Lenovo K53a48 using Tapatalk
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 319
Blev medlem: torsdag 2014-12-04 18:59

Re: Sodasteam ON/OFF valve - hur blir det tätt?

Inläggav Carl » lördag 2017-11-04 14:46

Glugg skrev:- Jag är imponerad av att gängtejpen håller för det oreglerade trycket. Här kan jag möjligen tänka mig smygläckage kan finnas, men som sagt det är nog snarare antingen helt tätt, eller ett stort läckage, inbillar jag mig.


Det är väl egentligen bara skarven mot ON/OFF adaptern som behöver tätas med gängtejp eller något annat. I regulatorn finns ju en gummipackning som är tänkt att ansluta mot de små patronerna den är tänkt för. Jag har en flaska locktite 577 som jag använt med framgång i t.ex. kopplingen som sitter i partyfatet, men det stod något om lågtryckstätning på den, så därför tänkte jag att det kanske var bättre att försöka med gängtejp.
Glugg skrev:- Slutligen - kan du kanske beskriva (& med bilder) din lösning för stigarröret i tråden som heter Partyfat?


Det skulle jag väl kunna, men då väntar jag tills fatet är tomt, så jag kan ta en bild på den hel och hållen. Det är inget jag är väldigt stolt över, den är helt i mässing, även om ölen bara går igenom två slangnipplar skruvade från var sitt håll i en bussning i T-kopplingens övre gänga. Inuti har jag en stigarslang som går genom en halvtums slangkoppling som är nerstucken i fatets bung.
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 42 gäster

cron