Läckande regulator

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Läckande regulator

Inläggav peterg » lördag 2017-10-21 22:45

rsz_20171013_182043-2.jpg
Min regulator inköpt på Humlegåerden i december läcker. Visserligen sakta men säkert. Eftersom kolsyran i tuben tog slut ganska snabbt insåg jag att jag alltid måste stänga huvudkranen på tuben efter att ha fyllt kolsyra på fat. På 8 timmar minskar trycket ca 0,4 bar vid stängd huvudkran. Jag har satt gängtape överallt och efterdragit alla anslutningar. Jag är säker att det inte är kulkopplingen som läcker, har testat olika, och dessutom satt den i en vattenbunke men inga bubblor syntes. Jag har sprutat med starsan överallt och inte upptäckt något bubblande. Jag har varit hos Humlegården som inte heller upptäckt något fel. Återstår att plocka isär själva ventilen men är rädd för att jag förstör något. Någon som vet hur man gör?

Den högra mätaren som visar trycket i tuben är intakt och rör sig inte.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Läckande regulator

Inläggav Carl » lördag 2017-10-21 23:25

Mätaren för trycket i tuben borde bara ändras med temperaturen (även med läckage) då koldioxiden i tuben till större del är i flytande form. Är den nästan tom blir det såklart annorlunda.
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Läckande regulator

Inläggav jakan65 » söndag 2017-10-22 10:56

Hej.köpte också regulator på humle.fast den icke kromade.hade samma problem.skruvade ut skruven till noll tryck.
skruvade bort delen som skruven sitter i.bakom sitter en fjäder samt ett membran.innanför membranet sitter ett litet
stift,som du inte får tappa bort.nu till mitt problem.innanför och utanför stiftet var det små spån av regulatorns
material.jag båste rent med tryckluft å satte ihop igen.voila tät regulator.lycka till å hoppas de löser sig
mvh jakan
jakan65
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 74
Blev medlem: måndag 2014-06-09 21:24

Re: Läckande regulator

Inläggav humlekotte » söndag 2017-10-22 11:05

Det är bara att doppa kranar och regulator i en spann med vatten. Det funkar bäst.

Jag har försökt felsöka med starsan och diskmedel+vatten och såpa+vatten och det får vara rätt stort
läckage för att man ska kunna se växande bubblor. Och så ger man upp det och tar sej besväret att
doppa i vatten och man ser inom en minut var problemet är, Saktaväxande bubblor syns tydligt.
Senast var det en CO2-fördelare som tömde sodastreamflaskan lite för fort. Diskmedel + vatten gav inget.
Doppade ner allt i vatten och såg inget problem på regulator + sodastream. Men CO2-fördelaren hade tre(!)
små läckor som iofs var enkla att täta med ny gängtejp. Så doppa allt misstänkt i vatten, det är det bästa.
Och det finns inget på en regulator som tar skada av att doppas i vatten. Hittade förresten en liten läcka
i regulatorn till tig-svetsen på det sättet. En liten spricka i en lödning vid "platta korven" som ger trycket.
Det blev till att slänga, det var på högtryckssidan. Det finns inte så mycket i en regulator som kan läcka.
Men doppa i vatten och ser du att det bubblar så får du följa det spåret.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Läckande regulator

Inläggav peterg » söndag 2017-10-22 12:11

Tack för tips. Skruvade bort ratten men sedan kom jag inte vidare eftersom det inte finns någon skruv utan jag måste dela på hela regulatorn för att komma åt membran och andra delar. Jag tror att jag först ska göra som humlekotte skrev, doppa hela härligheten i en vattenhink för att se bubblor. Jag hoppas mätarna tål vatten och inte oxiderar.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Läckande regulator

Inläggav jakan65 » söndag 2017-10-22 13:00

Hej.du missförstod mig.det är inte ratten som ska bort utan hela delen som ratten å gängan går in i .
bakom den sitter membranet,samt de delar jag nämde.på den delen finns fäste för skiftnyckel-fast nyckel.
för att lossa den.gör ett nytt försök.lycka till.
mvh jakan
jakan65
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 74
Blev medlem: måndag 2014-06-09 21:24

Re: Läckande regulator

Inläggav peterg » fredag 2017-10-27 16:57

Nu har jag testat att doppa regulatorn i en vattenhink 2 ggr men inte upptäckt några bubblor. Sedan skruvade jag isär hela regulatorn i alla delar som gick (kunde se igenom den) men upptäckte ingen smuts eller dylikt. Jag kanske inte har läckage trots allt men faktum kvarstår. När jag justerar trycket till 1,8 bar och sedan stänger justerratten så visar den 1,0 bar efter 12 timmar. Om jag inte stänger ratten utan låter den stå kvar i läget som jag ställt in så sjunker inte trycket!
Kulkopplingen är naturligtvis inte ansluten till något fat.

Någon som har en förklaring eller teori?
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Läckande regulator

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2017-10-27 19:05

Att trycket i regulatorn sjunker från 1,8 till 1,0 på 12 timmar utan att slangen är ansluten till något låter rätt normalt för mig. T o m bättre än vad jag skulle förväntat mig, Tror inte att det är något fel på din utrustning.
Är det ratten på regulatorn eller kranen på flaskan du stänger?

Har lite olika varianter av gas och regulatorer på jobb och hemma men det är sällan trycket inte sjunkit något över natten när regulatorn varit trycksatt och använts.
Argon, kväve, mison, oxygen, acetylen, co2 används frekvent men det är väl egentligen bara argonklockan som är tät över natten, men sällan över en helg.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Läckande regulator

Inläggav peterg » fredag 2017-10-27 20:11

Jag vill ha konstant anslutning av CO2 till 3 fat samtidigt mha 2 st t-kopplingar. Sedan tillför jag CO2 genom att öppna ventilen på flaskan vid behov och när trycket är lämpligt (1,2 i mitt fall) stänger jag ventilen på flaskan. Ratten på regulatorn behöver jag i princip inte röra.
Jag är rädd för att CO2 hela tiden kommer att läcka ut lite men jag kanske oroar mig i onödan? Hur gör ni, tar ni bort kulkopplingen varje gång efter att ha fyllt på CO2?
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Läckande regulator

Inläggav humlekotte » fredag 2017-10-27 21:21

Jag har en sån här
Bild
och låter kopplingarna sitta kvar på faten hela tiden. Det finns ingen kran på sodastreamflaskan så det ligger tryck på hela tiden in i fördelaren.
Det var förresten denna som behövde ha nya gängtätningar, det fanns tre små läckor i vattenspanntestet. Ventilerna verkar inte läcka.
Detta har nu hållt trycket uppe kanske fyra veckor och har kolsyrat ett par fat med vatten och något fat med öl från en sodastreamflaska.
Det duger för mej, får jag ut ytterligare är det bonus.

Men jag hade som sagt läckage och jag kunde hitta detta genom att doppa alla trycksatta delar i vatten i en spann, eller snarare en jäshink med vatten.
Jag vred på kranar och det som kunde röras på. Fick vänta ett stund men efter nån minut steg det upp en liten bubbla och då gällde det att följa den och
visst, där var en läcka. Liten.

Har du gjort nåt liknande och inte hittar något läckage, ja då är det nog tätt. Det är inte omöjligt att det finns något internt läckage som kan se ut som en trycksänkning.
Men 12 timmar säger du. Har du haft grejorna i vatten i säg tio minuter och kollat efter bubblor? Har du inte fått nån läckagebubbla under tio minuter så är det tätt eller läckaget så litet att det inte spelar något roll.

För det är väl inte så att du trycksätter, stänger av sodastreamflaskan och så sjunker trycket för att ölen tar upp CO2? För det är vad som händer och ska hända när man trycksätter öl (och vatten).
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Läckande regulator

Inläggav peterg » lördag 2017-10-28 11:15

Jag förstår att en gasfördelare är en bra lösning och tyvärr har den ett mindre trevligt pris men jag kanske investerar i en sådan så småningom. Någon som vill sälja sin gamla?

Jag testade med att hålla regulator och kolsyretuben (5kg CO2) upp och ner i ca 3 minuter utan att se några bubblor. Och nej, jag hade inte kulkopplingen ansluten till något fat när jag noterade tryckfallet.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 73 gäster

cron