Jästanksbygge

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Jästanksbygge

Inläggav Carl » fredag 2017-10-20 09:00

Jag tänker bygga en jästank om ca. 150 liter, för ändamålet har jag delar till en (ofärdig) rostfri hydrofortank. Ett svep, två pressade kupor till topp och botten, och även några tillbockade ben.

IMG_20171009_105823_scaled.png


Nu tänker jag dock att det vore mkt trevligare med en cylinderkonisk tank, varför jag funderar på att ersätta bottenkupan med en kon.

Svepet har åtskilliga hål borrade redan, det största är ovalt och mäter knappa 15 cm över den längsta diametern, där funderar jag på om en manlucka av 6 tums triclamp svetsmuff och blindlock skulle bli en bra lösning.
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Jästanksbygge

Inläggav Carl » onsdag 2017-11-08 22:41

Fick idag levererat en 6" tri clamp svetshylsa med klämma, packning och blindlock:
IMG_20171108_133519_scaled.jpg

Den är i 316 stål, jag har hittat att det stod på svepet att det är stål av typen 1.4362 eller 2327 vilket är ett dupexstål.

Ni svetskunniga: är det problematiskt att svetsa samman dessa stål? Viken tillsats bör man då använda?
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Jästanksbygge

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2017-11-09 00:34

Jag svarvar en del i Duplex, dessa bitar svetsas sen ihop till lite av varje. Vid ett tillfälle frågade jag kunden om det var lika jobbigt material att svetsa som det är att bearbeta. Svaret jag fick var att det är enkelt att svetsa.

Min bästa gissning gällande tillsats är att använda tråd av samma kvalité som det bästa materialet av de som ska svetsas ihop är av.
Nu kan det troligtvis kvitta eftersom du inte kommer att utsätta kärlet för något som inte någon av stålen inte klarar av ändå.

Lycka till med bygget.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Jästanksbygge

Inläggav Carl » torsdag 2017-11-09 12:22

Jag har tidigare skaffat 2 mm tig-tillsatspinnar på Jula, dessa skulle vara för 316 och liknande, kanske bra för att svetsa svep och 6" hylsa, 1,73 resp. dryga 3 mm. I garaget finns också en liten rulle rostfri mig-tråd (0,8 mm), från bauhaus, V2A står det på den, efter lite googlande verkar det vara 308L Si, lämplig för 304 och liknande. Svepet är bara punktat så det kanske inte är så dumt att skaffa en duplextillsats också, då det därför blir en hel del svetsande i bara dupex med. Vad är en lämplig diameter då, för fog kant i kant 1,73 mm tjock.

Skaffade volframelektroder på Jula. Först 2,4 mm då det var det minsta som passade i elektrodhylsorna som földe med svetsen. Men sedan beställde jag ett gaslinskit från Kina och skaffade 1,6 mm volfram, också då från Jula. Funkar det eller skulle 1 mm vara avsevärt bättre? 1 mm passar med gaslinskitet, men finns inte på Jula.

Pilsnerkokaren skrev:Min bästa gissning gällande tillsats är att använda tråd av samma kvalité som det bästa materialet av de som ska svetsas ihop är av.
Nu kan det troligtvis kvitta eftersom du inte kommer att utsätta kärlet för något som inte någon av stålen inte klarar av ändå.


Och vilket av dessa ska anses som det bättre materialet? Jag har läst att duplexstål har god motståndskraft mot rost, saltvatten och syror samt bra hållfasthet, det senare dock helt irellevant här. Men då 316 brukar kallas för syrafast lär det väl också vara väl lämpat för detta ändamål. Nu blir det kanske bara en lite annan kompisition i svetsen som är mer lik någon tredje rostfri legering, men den lär väl inte bli speciellt olik vare sig 316 eller 2327 så det är kanske hugget som stucket vad man använder.

Pilsnerkokaren skrev: Lycka till med bygget.


Tack ska du ha!

Jag har noll erfarenhet av TIG svetsning, men har skaffat en DC TIG svets som står i garaget och väntar på invigning. Hur är det man brukar säga? Frisk vågat, hälften vunnet...vi får väl se... :D
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Jästanksbygge

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2017-11-09 14:19

Vet inte om jag är rätt person att svara på detta men det är vanligast att jag har 1,6mm elektrod i handtaget. Med det svetsar jag ner till 35 amp men inte högre än 110amp. Byter till 2,4 mm om jag ska svetsa aluminium eller högre än 110 amp i rostfritt.

1mm elektrod är väl valet om du ska svetsa tunnare material än 1mm.

Vilket av materialen som är bäst är nog mest beroende på vad som det ska utsättas för, duplex är bra på sitt och syrafast är bra på sitt. Syrafast klarar dock inte saltvatten lika bra som duplex.

Valet av tillsatsmedel är nog att det är bättre att blanda ut det sämre med bättre kvalité än tvärtom.

Lycka till med svetsandet.

Första gången jag tigade hade jag ingen koll på hur man skulle göra, men det löste sig. Bitarna sitter ihop iaf :)
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Jästanksbygge

Inläggav humlekotte » torsdag 2017-11-09 19:03

Tycker 1mm elektrod är för litet, svetsar aldrig med det. 1.6 mm eller även 2.4 mm.
Gaslins eller inte, jag svetsar bara med gaslins. Men har man bara gastäckning så duger allt,
det är det som är det viktiga. Du får vara beredd på att baksidan av svetsen blir färgad och
möjligen kan rosta något. Gastäckning på baksidan i så fall.

Har du inte svetsat TIG förr så ta lite tid att svetsa på liknande bitar innan du ger dej på jästanken.

Det går säkert bra.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 73 gäster

cron