Jäsa i fat, vilken storlek är bäst?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Jäsa i fat, vilken storlek är bäst?

Inläggav alegi » söndag 2017-06-25 20:26

Hej,

Jag har tänkt att jäsa i fat men är lite fundersam gällande storleken. Jag brukar brygga mellan 5-10 liter per gång ( för det mesta 10 liter) och undrar om jag kan jäsa t ex 10 liter i ett 18 liters fat eller om det är bättre att i så fall brygga 7-8 liter och jäsa i ett 9 liters fat istället för att på så vis minska utrymmet mellan vört och tak (för slippa oxidering)

Eller spelar detta kanske ingen roll i ett fat om man ändå fyller det med co2 innan man låter den börja jäsa? Hade tänkt att testa detta för att sedan förflytta ölet till ett annat fat via slang och co2 för att slippa risken för oxidering via t ex hävert.

Tacksam för svar!
alegi
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 75
Blev medlem: tisdag 2013-07-09 23:36

Re: Jäsa i fat, vilken storlek är bäst?

Inläggav Bee » söndag 2017-06-25 21:39

10 liter går alldeles utmärkt i ett 18l fat.
Angående CO2 innan jäsning så är det en dum sak. Jästen behöver syre och det minskar inte oxidation. Det är efter jäsningen.
Själv hade jag bara tryckt ut jäst och druv genom ölposten och skippat att föra över till ett nytt fat.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Jäsa i fat, vilken storlek är bäst?

Inläggav fredrik.stahl » tisdag 2017-06-27 15:38

Snarare så att du behöver marginal vid jäsningen. 8 l i 9 l fat är för lite även för en stillsam lagerjäsning.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Jäsa i fat, vilken storlek är bäst?

Inläggav skyking » tisdag 2017-06-27 16:08

Som sagt är syre bara ett problem efter jäsningen eller möjligtvis mot slutet av den. Vid tillsättning av jästen brukar det ju till och med rekommenderas att man syresätter vörten.

Under jäsningen produceras runt 20 volymer CO2 (om vörten håller 50Ö). Det räcker gott och väl för att trycka ut det syre där finns innan det blir kritiskt.

Eventuellt kan det behövas lite CO2 för att sätta locket tätt, lite beroende på hur din uppställning ser ut.

Skall du föra över till mindre fat sedan så behöver du tömma det på syre först vilket lämpligen gör genom att fylla med starsanlösning som du sen trycker ut med CO2. Gör du det under tryck så bör du först se till att båda faten har samma tryck innan du kopplar ölslangen.

I teorin skall du inte behöva trycka över ölen sen med CO2 mer än initialt. Du behöver en öl-öl-slang och en gas-gas-slang. När faten har ungefär samma tryck kopplar du gasslangen mellan dem och sen ölslangen. Sen kopplar du ur gasslangen och trycker på lite co2 så att ölen börjar överföras. Sen kopplar du åter gasslangen mellan faten och då skall du har en startad hävert mellan dem (placera målfatet lägre). Hur detta funkar i praktiken vet ja inte, men är sugen på att prova.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Jäsa i fat, vilken storlek är bäst?

Inläggav peterg » tisdag 2018-02-20 21:09

Jag tänker pröva att jäsa 10 liter i ett 18 liter corneliusfat under tryck för att sedan föra över till ett 9 liter corneliusfat enligt metoden som skyking beskriver . För att slippa få med från jäskakan ska jag ha ett större yttre rör på jäsfatets stigrör som jag läst om här på forumet. Någon som har gjort det och kan ge råd på lämplig storlek på röret, dvs innerdiameter och längd?
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Jäsa i fat, vilken storlek är bäst?

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2018-02-20 22:41

Jag tror att det är min lilla rörstump du refererar till, Du vill bara ett rör (gärna rostfritt) i botten på fatet som stigarröret står i, då får du inte med så mycket jäst och annat bös när det är dags för klarning i annat fat. Ø20-30mm och 25-40mm långt är väl lagom lite beroende på hur stor jästkaka du får.

Du kommer också att behöva en spundingventil.
Typ den här https://shop.humle.se/utrustning/fattap ... -manometer. Den passar på en gängad corneliuskoppling.
Med den kommer trycket när det jäser inte stiga mer än vad som är inställt. När det sen har jäst klart kan du ta loss ventilen och bara trycksätta eller kolsyrejäsa för önskad kolsyremängd.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Jäsa i fat, vilken storlek är bäst?

Inläggav jonker03 » onsdag 2018-02-21 14:18

Bee, funkar det att trycka ut jäst och druv genom ölpost/stigarrör utan att sätta igen? För i så fall skulle det ju vara himla smutt. I regel, hur många liters tomrum behöver man ha som marginal för att ha uttrymme för jäsning osv?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
jonker03
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 21
Blev medlem: torsdag 2014-04-24 09:53

Re: Jäsa i fat, vilken storlek är bäst?

Inläggav peterg » onsdag 2018-02-21 14:53

Finns det någon som gör öl mha corneliusfat under tryck och dessutom använder pilsnerkokarens fiffiga rör som förhindrar jäskaka och druv att följa med?
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Jäsa i fat, vilken storlek är bäst?

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2018-02-21 21:09

Kan ju dela med mig av mina erfarenheter vad det gäller jäsa i fat under tryck.
Har ni möjlighet är detta något jag verkligen rekommenderar, jäsningen blir renare sägs det, man sparar några kronor på att ölen får en grundkolsyra efter jäsningen och det är hutlöst lätt att ta prover utan risk för kontaminering. Det sköter sig själv liksom.

Jag försökte att trycka ut jästen de första gångerna jag jäste med tryck, men jag lät det bero. Jag fick bara ut 0,5-1dl jäst innan det kom öl, provade några gånger med någon dags mellanrum men merparten av jästkakan fick jag inte tryckt ut ändå.

Jag har egentillverkade fat på 35liter, i dessa jäser jag normalt 28-30liter öl. Kan få i mer men jag kyler fatet i poolen och har jag mer i finns det risk för att fatet ska slå runt :)

Numera trycker jag över den färdigjästa ölen för klarning till nytt fat som jag preparerat med gelatin. Det kommer med en liten slatt jäst men det är inget problem, inte så länge man kan låta bli att hantera fatet precis innan.
Detta funkar mycket bra men det har blivit jästrester i form av flagor ett par gånger som inte vill lägga sig på botten. Mest trolig har det nog med vilken jäst som använts.

Tråkigt att ha 4-5 jästflagor dansandes runt i flaskan när man har blivit van vid kristallklar öl.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Jäsa i fat, vilken storlek är bäst?

Inläggav fluke12 » torsdag 2018-02-22 09:27

jonker03 skrev:Bee, funkar det att trycka ut jäst och druv genom ölpost/stigarrör utan att sätta igen? För i så fall skulle det ju vara himla smutt. I regel, hur många liters tomrum behöver man ha som marginal för att ha uttrymme för jäsning osv?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det skulle jag inte rekommendera om du har mycket humle i. Fick ofta stopp i ölventilen då jag tappade välhumlad Ipa trots att jag kapat stigarröret 20mm.
Kör nu med Clear Beer Draught System, som tömmer fatet från ytan.
https://shop.humle.se/utrustning/fattap ... ght-system
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 267
Blev medlem: fredag 2016-05-13 13:05
Ort: Askeby Linghem

Re: Jäsa i fat, vilken storlek är bäst?

Inläggav peterg » torsdag 2018-02-22 12:20

Jag tänker göra en ale med samma metod som pilsnerkokaren använder för att göra en lageröl. Sedan blir nästa steg att göra en lager. Vad tror ni om detta?

Jag har ett 18 liters corneliusfat där tappröret längst ner är försett med ett rör som är 35 mm långt o Ø22. Fyller det med 10 liter vört som kyls till 18 grader och då syresätts med syresten. Pitchar med rehydrerad US05 som också är 18 grader. Stänger locket men låter spundingventilen vara öppen 2 dagar för att sedan sätta trycket på 0.5 bar. Efter ytterligare 6 dagar stängs ventilen o kallkrasch i 3 dagar sedan tappar jag över till ett 9 liters syrefritt corneliusfat genom att koppla ihop faten. Ena slangen kopplas mellan fatens öluttag och den andra slangen kopplas mellan fatens kolsyreuttag och kolsyretubens regulator. Det blir samma tryck i båda faten och för att sätta igång det hela ställs fatet med öl högre än det tomma, lossar kolsyrekopplingen på det tomma fatet, öppnar ventilen lite på det tomma fatet tills det börjar rinna o då sätter jag tillbaka kolsyrekopplingen. Sedan självrinner det mha häverteffekten.

Vad tror ni? Synpunkter mottages med glädje.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Jäsa i fat, vilken storlek är bäst?

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2018-02-22 19:02

Låter bra.
Jag brukar låta säkerhetsventilen i locket vara öppen tills jäsningen kommit igång, normalt inom 24 timmar. När jag sen stänger den får spundingventilen ta över och hålla trycket på 0,5bar, i slutet på jäsningen kan du stänga ventilen helt och låta trycket stiga till 1,0-1,5bar. Då är ölen färdigkolsyrad innan den ens har klarnat.

Har du bara trycksatta fat (något lägre tryck i mottagarfatet) behöver du inte tillföra gas för att få igång häverten. Ställ det stora fatet högre och koppla ihop faten med ölslangen som du beskriver, ölen kommer att börja rinna över till mottagarfatet direkt, vänta tills faten fått samma tryck och koppla sen ihop faten med gasslangen, då kommer häverten att flytta ölen och samtidigt jämna ut gastrycket mellan faten.

Det hjälper till att ha genomskinliga slangar, då ser man vad som händer.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Jäsa i fat, vilken storlek är bäst?

Inläggav Bee » fredag 2018-02-23 00:55

jonker03 skrev:Bee, funkar det att trycka ut jäst och druv genom ölpost/stigarrör utan att sätta igen? För i så fall skulle det ju vara himla smutt. I regel, hur många liters tomrum behöver man ha som marginal för att ha uttrymme för jäsning osv?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har spunding ventil och funderat på det men ej provat själv, framför allt eftersom jag alltid brygger satser på 20/40/60/80 liter. Amerikanska poddar tar upp det eller förkortat stigrör vid jäsning i fat. Bara jäst bör inte vara ett problem, men har man mycket humlerester så kanske ett förkortat stigrör är att rekommendera istället.

@fluke12 och @pilsnerkokaren har ju faktiskt provat så lyssna på dom istället . :-)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster