John guest, kvalité?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: John guest, kvalité?

Inläggav Grindcrusher » fredag 2017-05-19 18:14

Falkens skrev:Har aldrig och jag menar det, jag har aldrig haft problem med mina JG.

Vart har du köpt dom? Vad säger ÅF?
Är slangen klippt rakt?


+1
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: John guest, kvalité?

Inläggav eric » fredag 2017-05-19 23:08

Usch, JG, jag är lika trött som dig på skräpet. Om de inte går sönder så läcker dom. Men du ville ha tips, så här är ett - på gassidan har jag gått över till tryckluftskopplingar (snabb) där det är möjligt. Det har hittills inte skett några större missöden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: John guest, kvalité?

Inläggav assistredo » lördag 2017-05-20 14:17

Det är börjar bli intressant. Två distinkta grupper med diametralt olika erfarenheter.

Skulle inte den här Brülosophy-killen kunna göra ett stort upplagt test med en grupp personer med olika fysiologiska/psykologiska egenskaper. Sen får detta utvärderas av expertis inom olika vetenskapliga och tekniska specialiteter. :wink:
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: John guest, kvalité?

Inläggav skogass » lördag 2017-05-20 14:40

Tydligen är vi några med olika fysiologiska/psykologiska egenskaper.

http://shop.humle.se/utrustning/kopplin ... -38-14-ffl

Men jag har redan beställt fler. Lika bra att ha ett lager så man kan byta och inse att det är inte jätte lång livslängd på vissa JG kopplingar.
Det verkar som ju mindre dom är dessto mer problem.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Användarvisningsbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 149
Blev medlem: lördag 2015-01-10 13:56

Re: John guest, kvalité?

Inläggav peterg » måndag 2018-01-15 13:39

När fatet är tömt tar jag isär sytråden för att spola rent och då har kopplingen JG 3/8 -3/16 gått sönder lbland. Den sitter ganska hårt och de små plastdelarna inuti blir det smulor av. Är det onödigt att loss sytråden utan bara spola igenom hela sytråden eller låta bli och spola överhuvudtaget?
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: John guest, kvalité?

Inläggav assistredo » måndag 2018-01-15 14:51

Det ska ju till en viss teknik/ordning/förfarande för att ta isär koppling och slang/annan del. Det kan underlättas med de speciella verktyg som finns att köpa. Inga avancerade grejer - bara att ex. kunna hålla emot på rätt sätt/ställe när man drar isär. Emils i Lönneberga pappas inställning "bara man är arg så går det" är uppenbart olämplig :wink:
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: John guest, kvalité?

Inläggav Bee » måndag 2018-01-15 15:51

peterg skrev:När fatet är tömt tar jag isär sytråden för att spola rent och då har kopplingen JG 3/8 -3/16 gått sönder lbland. Den sitter ganska hårt och de små plastdelarna inuti blir det smulor av. Är det onödigt att loss sytråden utan bara spola igenom hela sytråden eller låta bli och spola överhuvudtaget?
Jag skulle säga att du inte behöver plocka isär.

Skjut in PBW vänta en timme och spola rent med vatten därefter desinficering och förvara den så till nästa användning.

Som @assistredo skrev, man måste göra på rätt sätt för att det ska lossna. Gör man det rätt går det lätt, bokstavligen.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: John guest, kvalité?

Inläggav peterg » måndag 2018-01-15 16:24

Jo, jag fattar tekniken med att trycka in ringen i botten samtidigt som man drar i slangen. Eftersom den satt hårt, kanske beroende på att Starsan "klistat" ihop den, vred jag samtidigt på slangen vilket kanske gjorde att det blev smulor inne i JG kopplingen.

I alla fall kommer jag hädanefter att följa rengöringsförslaget från Bee.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster