Jäsa i partyfat,

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Jäsa i partyfat,

Inläggav Snow » onsdag 2017-02-15 22:43

Halloj i stugorna.
Tänkte dela med mig av en snilleblixt jag fick när jag satt på bussen och slumrade här om dan, nåja
kanske bara är en blixt men ändå :p

Jag gjorde en bryggning i helgen, som blev för "stark" utifrån målsättningen. Efter avtappning av vört så slog jag trub:et i en hink för
ytterligare sedimentering någon dag. Brukar göra det och samla upp grönölen och frysa.

Nu såg jag att det blev ca 3 liter glasklar GÖ som jag kunde ta tillvara.
Snilleblixten jag fick häromdagen var att jag skulle svarva till lite adaptrar och grejer för att kunna mottrycksfylla ett partyfat, men även att kunna forcera ner co och få till en Corneliuskoppling för att ansluta en partykran.

Sen kom tanken på att jag även ska fixa en adapter för att kunna tryckjäsa i fatet och sedan mottrycksfylla till ett annat PF alá pilsnerkokarens process fast i mindre omfattning. Det som är kul med detta är att man kan göra batcher på 25 liter och få 5liter experimentöl :p

Nu började jag med att ta min täta grönöl från helgen och spädde den till 1,052ish, kokade upp den för att sterilisera, sen ner i ett partyfat i med lite torrjäst, Mangrove Jacks California Lager, en hybridlager jäst som kan jäsas i 18-20. På med sillipropp och jäsrör. Detta kan alltså bli en softcore hybrid IPL :mrgreen:

Antar att det är fler som redan testat detta, så dela gärna erfarenheter. OM någon har en bra länk till en ställbar övertrycksventil som kan köpas billigt tex i Kina.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster

cron