Kina-STC

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Kina-STC

Inläggav Drake » måndag 2017-02-13 13:37

Andreashaggstrom skrev:Ni med tube heaters (t.ex Drake). Hur varmt har ni i utrymmet kylen står i? Mitt förråd är som kallas +6c. Räcker 40w att värma upp från 6c till 20-21c?


Temperaturen i mitt bryggrum pendlar mellan 12-16ish grader på vintern. Jag har bara provat att dra upp skåpet till saison-temp (28-30 om jag minns rätt) utan problem så 16-17 graders ökning borde funka, men det beror naturligtvis mycket på ditt skåps isolering. Exakt hur mycket jag kan höja temperaturen har jag aldrig provat dock.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Kina-STC

Inläggav Drake » måndag 2017-02-13 13:39

bryggapa skrev:@Bee, @Drake och de andra 'rävarna' har rätt. Använd i möjligaste mån rätt verktyg för jobbet.
Det finns flera skäl att inte använda frostvakt, kupévärmare, hårtorkar, glödlampor och allsköns andra förslag som dyker upp... Brandrisk är en orsak. Suboptimal reglering är en annan.
Det man vill ha är så låg effekt som möjligt, men som uppnår önskat resultat. Samt en låg yteffekt (dvs mycket yta), om värmaren blir varm nog att man kan bränna sig på den, är den för kraftig/har för hög yteffekt. det finns inga fördelar i att snabbt nå 'setpoint' det stressar bara jästen. Lugnt och fint ska det vara :)
Önskvärt är även att det finns överhettningsskydd (i de fall det finns möjlighet/risk för överhettning) och lämplig avsäkring (notera då att värmaren ska ha en egen säkring).
Tube heater eller värmekabel är det jag själv skulle välja, men det finns säkert andra alternativ också.
Jag har fått en del skit för all 'predikande' jag har gjort förut om det här (och dessutom är det få som verkar vilja lyssna). "Jag har minsann kör frostvakt/glödlampor/whatever sen Jesus föddes och det funkar hur bra som helst". Fine. Man gör som man själv vill. Och DIY är en stor del av hembryggandet.
MEN, det är en stor skillnad på ett sno ihop ett egenbyggt bryggverk med egen eldragning osv. Vid bryggning ÄR du där. Går en säkring eller nåt börjar ryka, då märker du det.
Att stoppa in en värmare i ett välisolerat skåp, byggt till stor del av plast och polyuretanskum, och sen lägga sig och sova eller gå till jobbet, är en annan sak... Om man kan minska risken (om det så är från 0.01% till 0.001%) genom att välja en värmare med lägre effekt, eller stoppa dit en extra säkring för 5 spänn, varför då inte göra det? Det är mina 5 ören.


Amen! 8)
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Kina-STC

Inläggav Andreashaggstrom » måndag 2017-02-13 13:58

Fint! Då beställer jag en och testar. Tack
Ärlans hembryggeri
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 259
Blev medlem: söndag 2014-02-09 21:55
Ort: Umeå

Re: Kina-STC

Inläggav mike85 » torsdag 2017-03-30 05:21

En annan grej man ser är att vissa även sätter in fläktar i kylenför att luften ska cirkulera. Behövs det verkligen om man har en 40w värmare?
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: tisdag 2015-01-27 12:47
Ort: Värnamo

Re: Kina-STC

Inläggav Bönan » torsdag 2017-03-30 06:07

Jag har inbyggd fläktar i min, har ett industrifrysskåp, omgjort till kylskåp, med möjlighet att gå ner till temperaturer på cirka -10 grader som kallast. Skall köpa mig en stc-1000 så småningom, för att kunna köra både värme och kyla i skåpet, hade varit fint med 1000 + då man kan stega upp kylan, utan att manuellt ändra temp, hur programmerar man en stc-1000 kinaversion, om man får tag i mjukvara?
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Re: Kina-STC

Inläggav bryggapa » torsdag 2017-03-30 08:47

Bönan skrev:hur programmerar man en stc-1000 kinaversion, om man får tag i mjukvara?


https://github.com/matsstaff/stc1000p
alt.
https://github.com/Emile666/stc1000_stm8
beroende på vilken slags STC-1000 klon du har. Notera dock att det är inte alla STC-1000 kloner som går att programmera om.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Kina-STC

Inläggav mike85 » måndag 2017-05-15 22:08

Köpte hem en STC och kopplat den, tog även en 40w Tube heater som visade aig bara 45w. Hur är det med er andra som har en sån? I min instruktion stod det nåt om att den går fullt upp till 15c för att sen köra nåt läge där den håller värmen :/
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: tisdag 2015-01-27 12:47
Ort: Värnamo

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 66 gäster

cron