Bulldog bryggverk

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Bulldog bryggverk

Inläggav Perwaste » fredag 2017-01-27 21:57

Då har jag köpt mig en Bulldog, och är rätt nöjd efter första bryggningen. Har redand dragit några erfarenheter som kommer förenkla det hela nästa gång.

Det här är ju så som jag gjort nästan, fast med tre grytor innan. Ett mäskkärl (25 l Biltema) ett lakvattenskärl (dito Biltema) och ett kokkärl (36 l Patina), cirkulerande vört med en solarpump.

Den har en lakvattensplåt med, men vad är det för funkttion som tappen har, som sitter i centrumröret, som är genomgående ned till botten, genom maltpipan?

Vid cirkuleringen ska den inte vara i ifall pumpen nu skulle pumpa mer än malten släpper igenom, ett slags bräddavlopp i centrum. Men vid koket? Är det för att förhindra alltför stor "geysereffekt" om man använder den tömda maltpipan för humlen?

Det kanske står ngt i den aningen tunna bruksanvisningen, men det ser jag inte isf.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Bulldog bryggverk

Inläggav Schnegelwerfer » söndag 2017-01-29 22:47

Den ska användas när man häller ner malten i korgen så att röret inte täpps igen. När jag brygger brukar proppen hamna under ytan och man får lyfta upp maltkorgen på de undre hållarna för att kunna montera "övre perforerad platta".

OBS! Lita inte på maltkorgens handtag! Mitt lossnade när jag byggde första gången så att ca. 4 liter mäsk skvimpade ut när maltkorgen plumsade ner i bryggverket.

EDIT: Jag har iofs ett Coobra-bryggverk men de verkar ju vara i princip identiska
Schnegelwerfer
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: fredag 2016-11-11 12:33

Re: Bulldog bryggverk

Inläggav ecmik » måndag 2017-01-30 02:42

Schnegelwerfer skrev: OBS! Lita inte på maltkorgens handtag! Mitt lossnade när jag byggde första gången så att ca. 4 liter mäsk skvimpade ut när maltkorgen plumsade ner i bryggverket.

EDIT: Jag har iofs ett Coobra-bryggverk men de verkar ju vara i princip identiska


Låter ju riktigt illa!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Bulldog bryggverk

Inläggav Perwaste » måndag 2017-01-30 17:39

Aha, då förstår jag.
Sen noterade jag att det under koket blev en gejser i mitten, men det kan väl knappast vara skadligt, förutom att det riskerar att bli en kletig historia om det blir lite för bra tryck där.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Bulldog bryggverk

Inläggav Schnegelwerfer » tisdag 2017-01-31 09:18

ecmik skrev:
Låter ju riktigt illa!


Nja, handtaget lossnade ju inte permanent, det är en bygel som träs in i maltkorgen. Nu är jag lite mer vaksam och ser till att den inte glider ur fästena

Perwaste skrev:Aha, då förstår jag.
Sen noterade jag att det under koket blev en gejser i mitten, men det kan väl knappast vara skadligt, förutom att det riskerar att bli en kletig historia om det blir lite för bra tryck där.

Fast du har väl inte maltkorgen och silplåten i under koket? Den plockas ju bort efter mäskning/lakning.
Schnegelwerfer
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: fredag 2016-11-11 12:33

Re: Bulldog bryggverk

Inläggav Perwaste » tisdag 2017-01-31 16:37

Jag testade att ha maltkorgen i, silplåten tog jag bort.

Tanken där var att underlätta urplocket av humlen efter kylningen, och hoppa över det där med påsar.

Återgår nog till påsarna nästa gång. Men det funkade iofs ok att ha maltkorgen i, det blev ett bra rullande kok ändå, även om det sköljde lite från glipan mellan grytan och maltkorgen. Jag fick ändå inte något överkok. Här följde jag instruktionen att ha kvar maltkorgen till humlen.

Ingen annan som gör det? Jag är tacksam för alla tips nu när jag försöker lära mig den här.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Bulldog bryggverk

Inläggav Fredrik Bergkvist » söndag 2017-02-05 21:29

Hej

Vi kör med coobra cb-25. Första utgåvan. Den nya är nog i butik nu. Ett tips till handtaget är att såga små jack på var sida. Typ 1mm djupa.
På så vis fastnar maltpipan och stannar kvar. Den nya modellen ska ha fått det problemet löst. Vet inte hur, men de säger iaf så.

Vi kör aldrig med silen i när vi kokar. Vi köpte ett humlefilter http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... usfat-18-l
Funkar jättebra. Värt varenda krona. Om man kör utan filter så kommer pumpen att klegga igen ganska snabbt.
Fredrik Bergkvist
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 102
Blev medlem: söndag 2017-02-05 21:18

Re: Bulldog bryggverk

Inläggav Pepparkakan » måndag 2017-03-13 21:28

Vi skruvade loss röret ur maltpipan innan kokningen för att slippa geysern. Det funkar hjälpligt för att fånga humlen om man använder kottar. Kör man med pellets gör maltpipan ingen nytta eftersom hålet är för stora verkar det som.
Pepparkakan
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: måndag 2017-03-13 21:14

Re: Bulldog bryggverk

Inläggav Bobby » fredag 2017-03-24 14:19

Angående humlefilter osv.

Jag kör en bra recirkulering med pumpen (och en led-dimmer) under mash-out - mycket lite maltskrot kvar sen.
Sen en sedimentering i 30 långa minuter efter koket/kylningen innan jag tappar ur min BK35:a till jäshinken - Aldrig sedan dess haft ett enda stopp i den lilla bazookan.
Trots att jag ofta kör >200g humlepellets rakt i grytan.
Partiklarna landar snällt på botten om man orkar vänta en stund.
Det var Gustav Lindh som tipsade för länge sedan och det har funkat klockrent.

Jag har slutat med alla typer av filter och saftsilar etc.

Sen är jag av den nya skolan som inte är rädd för en disig pale ale - tvärt om, detta är ju ädel craft beer.
De stora bryggerierna försöker ju efterlikna oss nu. haha
En helt klar ale väcker misstankar om filtrering, pastörisering eller nåt annat hemskt :)

Dont fear the hops - Keep on brewing!
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15

Re: Bulldog bryggverk

Inläggav luxury Design » fredag 2017-03-24 19:10

Bobby skrev:Angående humlefilter osv.

Jag kör en bra recirkulering med pumpen (och en led-dimmer) under mash-out - mycket lite maltskrot kvar sen.
Sen en sedimentering i 30 långa minuter efter koket/kylningen innan jag tappar ur min BK35:a till jäshinken - Aldrig sedan dess haft ett enda stopp i den lilla bazookan.
Trots att jag ofta kör >200g humlepellets rakt i grytan.
Partiklarna landar snällt på botten om man orkar vänta en stund.
Det var Gustav Lindh som tipsade för länge sedan och det har funkat klockrent.

Jag har slutat med alla typer av filter och saftsilar etc.

Sen är jag av den nya skolan som inte är rädd för en disig pale ale - tvärt om, detta är ju ädel craft beer.
De stora bryggerierna försöker ju efterlikna oss nu. haha
En helt klar ale väcker misstankar om filtrering, pastörisering eller nåt annat hemskt :)

Dont fear the hops - Keep on brewing!


Kör du cirkulation med pumpen genom maltröret vid utmäskning? Alltså när du lyft korgen? Eller hur menar du?

Vad är sedimentering?
luxury Design
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: onsdag 2016-01-13 11:21

Re: Bulldog bryggverk

Inläggav Bobby » lördag 2017-03-25 10:02

Innan lakningen/rörlyften när mäskningstiden är slut, så ser jag till att det är ganska klar vört från pumpen/kranen.
Då har det mesta skrotet fastnat i maltbädden.

---

Sedan kokning, humlegivor och kylning som vanligt

---


Sedimentering är sedan superenkelt, låt bryggverket stå ca 30 minuter innan tappning till jäshink - Då sjunker massor av humlepartiklar och resterande maltskrot till botten.
Sen kan man tappa ur allt utan stopp i bazooka eller humlefälla, iaf med ca 300g humlepellets i brygden.
Man får vara mycket noga med hygienen bara, eftersom det är kyld och känslig vört.
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15

Re: Bulldog bryggverk

Inläggav luxury Design » måndag 2017-03-27 20:36

Bobby skrev:Innan lakningen/rörlyften när mäskningstiden är slut, så ser jag till att det är ganska klar vört från pumpen/kranen.
Då har det mesta skrotet fastnat i maltbädden.

---

Sedan kokning, humlegivor och kylning som vanligt

---


Sedimentering är sedan superenkelt, låt bryggverket stå ca 30 minuter innan tappning till jäshink - Då sjunker massor av humlepartiklar och resterande maltskrot till botten.
Sen kan man tappa ur allt utan stopp i bazooka eller humlefälla, iaf med ca 300g humlepellets i brygden.
Man får vara mycket noga med hygienen bara, eftersom det är kyld och känslig vört.


Tack för svaren :)
luxury Design
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: onsdag 2016-01-13 11:21

Re: Bulldog bryggverk

Inläggav dryg » måndag 2017-11-13 00:05

Fredrik Bergkvist skrev:Hej

Vi kör aldrig med silen i när vi kokar. Vi köpte ett humlefilter http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... usfat-18-l
Funkar jättebra. Värt varenda krona. Om man kör utan filter så kommer pumpen att klegga igen ganska snabbt.


När/varför använder ni pumpen efter kok?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
dryg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 2017-10-28 20:36

Re: Bulldog bryggverk

Inläggav Fredrik Bergkvist » måndag 2017-11-13 00:11

Hej

1: För att cirkulera medans vi kyler. Går lite fortare då.
2: För att pumpa över/ner i mäsktunnan. Går mycket fortare då.

Då är bazookascreen på. Har provat att ha på en strumpa också för bättre filtrering.
Men det sätter igen ganska fort trotts humlefiltret. Man måste ner med en slev och skrapa på den.
Fredrik Bergkvist
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 102
Blev medlem: söndag 2017-02-05 21:18

Re: Bulldog bryggverk

Inläggav golvo » måndag 2017-11-13 09:11

Hej.
Bryggde första gången i helgen på detta bryggverk, allt gick bra men när vi skulle koka så gick inte timern igång utan vi fick ta tiden manuellt.

Vi testade att ändra tempen från 102 till varmare och kallare, även ändra power fårn 2500W till 1800W som jag läst någonstans är bra men timern startade inte. Hade fint och rullande kok så blev bra ändå. Någon som haft samma problem? Vilken temp/power ställer ni in när ni ska koka?


En annan fråga om power, när ni ska mäska ställer ni in lägre power direkt då när ni ställer in S1 eller värmer ni med full effekt för att sedan starta om bryggverket och ändra temp?

Hälsningar
Lukas
golvo
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: onsdag 2016-03-30 11:22

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 50 gäster

cron