Boil off ...

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Boil off ...

Inläggav Bee » måndag 2017-01-02 15:02

Man kan alltid maila Brad Smith och fråga hur beräkningen görs.

Angående extrakt potentialen för respektive maltsort brukar det gå att utläsa direkt ifrån maltsäcken eller tillverkarens hemsida. Sen kan man korrigera den i BS om man vill.
T ex kan man ladda ner alla maltspecifikationer för Weyermann som en zip. Den senaste är giltigt från 2016-09-27.
Men med tanke på all annan onoggranhet vi hembryggare har i vår process så bör man nog bara brygga öl istället....
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Boil off ...

Inläggav assistredo » måndag 2017-01-02 15:04

Pilsnerkokaren skrev:
Nu är jag bara en enkel hembryggare men ÖL har jag inte sett innan, Ö står för Oechsle skulle jag tro, men vad står L för?



ÖL står väl för Öchsle-liter. Jag citerar Håkan Lundgrens och Svante Ekelins klassiska handbok "Ölbryggning - en handbok för hembryggare" från början av 1990-talet:
"Om vi multiplicerar vörtens extrakthalt (i graderÖ) med dess volym (i liter) får vi det totala extraktinnehållet i vörten. Enheten är graderÖchsle-liter, vilket med fördel kan förkortas graderÖl."
(anm. Jag skrev "grader" framför Ö eftersom jag inte kunde hitta något grad-tecken på mitt tangentbord :? )

Kan noteras i sammanhanget - i följande stycke påpekar Lundgren/Ekelin "Observera att den totala extraktmängden i vörten inte ändras vid kokningen." (redan de gamla grekerna.... :wink: )

Extrakthalten (koncentrationen) ökar dock vid kokningen eftersom extraktmängden är oförändrad men den totala volymen mindre.

Enheten Öl (jag skiter i grad-tecknet) användes ex. för att ange hur mycket Öl/kg en viss extraktgivare kunde bidra med (t.ex. pilsnermalt 300 Öl/kg)
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Boil off ...

Inläggav Bee » måndag 2017-01-02 16:25

assistredo skrev:Enheten Öl (jag skiter i grad-tecknet) användes ex. för att ange hur mycket Öl/kg en viss extraktgivare kunde bidra med (t.ex. pilsnermalt 300 Öl/kg)

När man läser maltspecifikationer kan det stå som extrakt torrhalt i %, men det är °P (Plato/kg) som avses. T ex Weyermann
Pale Ale är 79 % => 316°öl/kg (jag har grad tecken på 0:an i min mobil )
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Boil off ...

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2017-01-02 16:29

Tackar
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Boil off ...

Inläggav niklas_n » måndag 2017-01-02 16:59

Bee skrev:När man läser maltspecifikationer kan det stå som extrakt torrhalt i %, men det är °P (Plato/kg) som avses. T ex Weyermann
Pale Ale är 79 % => 316°öl/kg (jag har grad tecken på 0:an i min mobil )


Är det 79° Plato du menar alltså? Det får jag till betydligt mer än 316°ÖL men jag kanske räknar fel?
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Boil off ...

Inläggav skyking » måndag 2017-01-02 17:37

Pilsnerkokaren skrev:Att man får felaktiga värden om man slarvar är ju ingen nyhet precis, men att mängden socker/extraktinnehåll skulle öka för att man kokar vörten är ingen erfarenhet jag har. Hur BS skulle beräkna Postboil till ett högre värde än vad som fanns innan är i mitt tycke därför lite underligt.

Nu är jag bara en enkel hembryggare men ÖL har jag inte sett innan, Ö står för Oechsle skulle jag tro, men vad står L för?

Vilken avvikelse är det som ska vara mätbar? Diffar det på 4 Ö-grader/liter när man mäter har man förmodligen gjort eller räknat fel. Bryggprogrammet ger ju inte speciellt mycket stöd om det ger värden som inte kan uppnås, mäter man rätt så lär man ha fel värde antingen innan eller efter koket enligt BS hur man än gör.


L står för liter, du multiplicerar ihop Öchsle-värdet med volymen helt enkelt. Lite av poängen var att Öchsle-värdet är egentligen ett mått på densiteten, man har någon slags formel för att räkna ut vörtstyrkan från detta (i t.ex. g/L) - denna formel kan ge olika resultat på vad man har för Öchlevärde efter visst bortkok.

Jag tycker man bör kunna mäta skillnaden ifall det slår på 4Ö-grader, liksom man kan mäta skillnaden ifall man får ett par liter mer eller mindre på en 30L-sats. Iaf om man är nogrann. Iaf det sistnämnda är ganska viktigt för mig, jag tappar på fat och vill inte bli sittande med ett par liter öl som jag inte har plats för eller få ett underfyllt fat (säkerligen I-landsproblem iofs). Det förstnämnda kan också vara viktigt då man (väl?) korrigerar för felaktigt OG före koket, skillnaden på 4 Ö-grader kan ju göra att man hamnar utanför typens OG-intervall.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Boil off ...

Inläggav Bee » måndag 2017-01-02 17:46

niklas_n skrev:
Är det 79° Plato du menar alltså? Det får jag till betydligt mer än 316°ÖL men jag kanske räknar fel?


Ja du har rätt. Jag gjorde en latmask approximation. 1°P=4°Ö men när jag slog upp det så är 40°P = 179°Ö linjär approximation ger då 79°P = ~358°Ö
Hade jag tänkt lite när jag skrev det första gången så hade jag nog reagerat på den låga extrakthalten.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Boil off ...

Inläggav skyking » måndag 2017-01-02 17:47

Bee skrev:När man läser maltspecifikationer kan det stå som extrakt torrhalt i %, men det är °P (Plato/kg) som avses. T ex Weyermann
Pale Ale är 79 % => 316°öl/kg (jag har grad tecken på 0:an i min mobil )


Är det verkligen rätt att blanda in plato här? Torrhalt är väl dag/kg? Dvs 79% betyder 790g(extrakt) per kg(malt).

Men plato/kg verkar ju inte riktigt riktigt - du måste nog ha med vörtvolymen då också om det skall bli vettigt.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Boil off ...

Inläggav Bee » måndag 2017-01-02 17:59

skyking skrev:Är det verkligen rätt att blanda in plato här? Torrhalt är väl dag/kg? Dvs 79% betyder 790g(extrakt) per kg(malt).

Men plato/kg verkar ju inte riktigt riktigt - du måste nog ha med vörtvolymen då också om det skall bli vettigt.

Nej, det behöver man inte. Det är hur mycket sockerpotential det finns i ett kg malt. Jag skriver potential då du sen måste applicera din mäskningseffektivitet för att få ut din sockermängd.

Edit: Jag kanske vimsar till det med enheterna lite. Det är hur mycket sockerpotential det finns i ett kg malt för en liter vört. Plato är socker i viktprocent.

Att skriva torrhalt kanske är fel ordval men det står som så på engelska i t ex weyermanns maltspecifikationer.

http://www.e-malt.com/specifications/en ... ations.htm
http://www.e-malt.com/specifications/en ... _grind.htm
Bilagor
malt_spec.PNG
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Boil off ...

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2017-01-02 19:54

skyking skrev:L står för liter, du multiplicerar ihop Öchsle-värdet med volymen helt enkelt. Lite av poängen var att Öchsle-värdet är egentligen ett mått på densiteten, man har någon slags formel för att räkna ut vörtstyrkan från detta (i t.ex. g/L) - denna formel kan ge olika resultat på vad man har för Öchlevärde efter visst bortkok.

Jag tycker man bör kunna mäta skillnaden ifall det slår på 4Ö-grader, liksom man kan mäta skillnaden ifall man får ett par liter mer eller mindre på en 30L-sats. Iaf om man är nogrann. Iaf det sistnämnda är ganska viktigt för mig, jag tappar på fat och vill inte bli sittande med ett par liter öl som jag inte har plats för eller få ett underfyllt fat (säkerligen I-landsproblem iofs). Det förstnämnda kan också vara viktigt då man (väl?) korrigerar för felaktigt OG före koket, skillnaden på 4 Ö-grader kan ju göra att man hamnar utanför typens OG-intervall.


Att jag ska multiplicera Öchsler-värdet med volymen har jag koll på men ska jag räkna på olika sätt före och efter kok?

Vilket OG man har/får justerar man som man vill, det är inte det jag är frågande över.

Om man mäter och räknar fram att man har t ex 1200 ÖL totalt i vörten innan kok och lyckas mäta till sig att man har 1320 ÖL totalt efter kok (med samma formel) har man mest troligt missat mätningen på preboil, det tillkommer inte 120 ÖL av att man kokar. Mängden socker och annat som förändrar densiteten förändras inte av koket, bara volymen.

Har du 28liter vört med 1.046 vid preboil har du också 28liter grönöl med samma OG att hälla i jäskärlet om du späder upp till samma volym med nytt vatten efter koket.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Boil off ...

Inläggav niklas_n » måndag 2017-01-02 22:38

Pilsnerkokaren skrev:Att jag ska multiplicera Öchsler-värdet med volymen har jag koll på men ska jag räkna på olika sätt före och efter kok?

Vilket OG man har/får justerar man som man vill, det är inte det jag är frågande över.

Om man mäter och räknar fram att man har t ex 1200 ÖL totalt i vörten innan kok och lyckas mäta till sig att man har 1320 ÖL totalt efter kok (med samma formel) har man mest troligt missat mätningen på preboil, det tillkommer inte 120 ÖL av att man kokar. Mängden socker och annat som förändrar densiteten förändras inte av koket, bara volymen.

Har du 28liter vört med 1.046 vid preboil har du också 28liter grönöl med samma OG att hälla i jäskärlet om du späder upp till samma volym med nytt vatten efter koket.


Nej du har helt rätt. Nu verkar det råda lite skiljaktigheter hur man räknar extrakthalt i extraktgivarna med jag brukar för enkelhetens skull räkna med 300°Ö per kilo basmalt.
Den totala mängden socker i vörten kan aldrig ändras under kok, mängden är alltid samma.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Boil off ...

Inläggav Bee » tisdag 2017-01-03 08:18

niklas_n skrev:Nej du har helt rätt. Nu verkar det råda lite skiljaktigheter hur man räknar extrakthalt i extraktgivarna med jag brukar för enkelhetens skull räkna med 300°Ö per kilo basmalt.

Nej det är inga konstigheter med extrakthalten. De mäter upp den i lab och redovisar den antingen på säcken eller på hemsidan. Sen är det bara att räkna.
300°Ö/kg, då har du tagit hänsyn till din egen effektivitet i den siffran.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Boil off ...

Inläggav skyking » tisdag 2017-01-03 08:33

Bee skrev:Nej, det behöver man inte. Det är hur mycket sockerpotential det finns i ett kg malt. Jag skriver potential då du sen måste applicera din mäskningseffektivitet för att få ut din sockermängd.

Edit: Jag kanske vimsar till det med enheterna lite. Det är hur mycket sockerpotential det finns i ett kg malt för en liter vört. Plato är socker i viktprocent.

Att skriva torrhalt kanske är fel ordval men det står som så på engelska i t ex weyermanns maltspecifikationer.

http://www.e-malt.com/specifications/en ... ations.htm
http://www.e-malt.com/specifications/en ... _grind.htm


Jag kanske uttryckte mig lite otydligt.

Jag menar att när det gäller extraktinnehållet eller "potential" så behöver man inte blanda in någon underförstådd vörtvolym. När man säger 79% så räcker det ju att konstatera att 79% av 1kg är just 790g. Man kan alltså få ut minst 790g extrakt ur 1kg malt (på något sätt). Jag tvivlar faktiskt på att de menar att man ur 1kg malt kan få ut en liter vört med vörtstyrka på 79% (dvs 790g/kg), iaf inte med mindre än att man kokar ner vörten till 1L eller gör något annat festligt för att få ner volymen. Om man blandar in vörtmängden och antar att man får optimalt utbyte oavsett vörtmängd så blir vörtstyrkan 79% (eller 790 g/kg) delat med antal kg vört (gånger antal kg malt) - man får då ut vörtstyrkan i % (eller g/kg). Dimensionsanalys visar att det alltså är % som är korrekt enhet här.

Jag tycker nog de också uttrycker sig otydligt. När det gäller fukt, extrakt och protein-innehåll så är det ju iaf som ovan jag tolkar det. Däremot saker som vörtfärgen måste ju åtminstonde underförstå att man följer något förbestämt mäskschema. Samma sak gäller säkerligen viskositeten. Det otydliga är att det antas att alla vet vilket mäskschema som avses (främst hur mycket vört man skall ha ut från 1kg malt). Här är inte situationen lika enkel som ovan, man kan t.ex. inte säga att man får hälften i färg om man gör dubbelt så mycket vört osv.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Boil off ...

Inläggav niklas_n » tisdag 2017-01-03 08:41

Bee skrev:Nej det är inga konstigheter med extrakthalten. De mäter upp den i lab och redovisar den antingen på säcken eller på hemsidan. Sen är det bara att räkna.
300°Ö/kg, då har du tagit hänsyn till din egen effektivitet i den siffran.


Nej 300°Ö/kg är innehållet. Nånting måste vara fel, tittar man i BS ger 79°Plato typ 440°Ö. Om inte annat har jag och många andra sjukt dålig effektivitet.

Jag har läst att rent socker innehåller 375°Ö/kg, det kan inte vara så att det är 79% av det som menas?
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Boil off ...

Inläggav skyking » tisdag 2017-01-03 08:47

Pilsnerkokaren skrev:Att jag ska multiplicera Öchsler-värdet med volymen har jag koll på men ska jag räkna på olika sätt före och efter kok?

Vilket OG man har/får justerar man som man vill, det är inte det jag är frågande över.

Om man mäter och räknar fram att man har t ex 1200 ÖL totalt i vörten innan kok och lyckas mäta till sig att man har 1320 ÖL totalt efter kok (med samma formel) har man mest troligt missat mätningen på preboil, det tillkommer inte 120 ÖL av att man kokar. Mängden socker och annat som förändrar densiteten förändras inte av koket, bara volymen.

Har du 28liter vört med 1.046 vid preboil har du också 28liter grönöl med samma OG att hälla i jäskärlet om du späder upp till samma volym med nytt vatten efter koket.


Det jag menade var att SG och extrakthalt inte är samma sak. Det man egentligen skall göra för att få rätt är att mäta extrakthalten före kok, t.ex i g/L och mäta den efter koket. Gör man det så skall siffrorna gå ihop - annars har man ju observerat att extraktmängden i vörten faktiskt har förändrats under koket (vilket vi antagit att den inte gör). Men nu mäter man egentligen SG och inte extrakthalt. Frågan om hur uträkningen görs är alltså mycket en fråga om hur man översätter mellan grader Ö och g/L (eller g/kg), gör man det på något sätt så kan man ju faktiskt få siffrorna till att gå ihop (sen får man ju fråga sig hur korrekt denna översättning mellan Ö och g/L är).

Notera att det i sammanhanget med BS's beräkningar är just beräkningar och skall inte vara behäftade med mätfel (enligt BS ökar det med 124ÖL). De siffror som mätts upp i exemplet däremot kan vara behäftade med mätfel (här skall man som sagt vara nogrann med hur man mäter för att kunna få till nogrannheten), här försvinner 135ÖL. Är det så att BS faktiskt använder en nogrann modell så innebär det att mätfelet är rätt stort i sammanhanget (jag antar att man mätt fel preboil då postboil-mätningarna är enklare att göra rätt).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

FöregåendeNästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 56 gäster

cron