Val av värmekälla, vad krävs?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Val av värmekälla, vad krävs?

Inläggav aenima » onsdag 2016-12-28 13:55

Har du en eller två säkringar? Har du två skulle två av dessa monterat i grytan kunna vara en ide:
http://www.bryggeributiken.se/product/2 ... rmeelement

Vi använder dom i vårat kokkärl och är mycket nöjda:
http://fearwolf.blogspot.com/2014/12/ut ... kkarl.html
/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 222
Blev medlem: lördag 2009-12-26 15:18

Re: Val av värmekälla, vad krävs?

Inläggav tomasharrysson » onsdag 2016-12-28 15:09

Jag skulle lägga lite tid på att isolera grytan väl, och då menar jag inte liggunderlag.
Själv så har jag 50mm isolering runt om, även locket.
Har dock ett hål i locket på ca 80 mm.
På de sättet kan jag hålla ett rullande kok på 55 liter med endast 2000w.
Kan tillägga att det funkar bra på "normalstark" öl.
För starkare typ dubbelipa kör jag på 3000w.
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 515
Blev medlem: måndag 2014-03-17 20:10
Ort: Göteborg

Re: Val av värmekälla, vad krävs?

Inläggav Bee » onsdag 2016-12-28 15:27

Drake skrev:Dessutom ställer jag mig funderande hur det egentligen hänger ihop med bortkok och energiåtgång, alla som försökt reducera mat på spisen vet ju att det går betydligt fortare om man har en gryta med stor diameter. Det måste väl till någon mer parameter för att kunna räkna på bortkoket rent teoretiskt?


Det är ju effekt per yta. Ju större yta mot vätskan desto effektivare uppvärmning/avkylning. Energin densamma, effektiviteten i överföringen olika.

En mindre yta kan kompenseras till högre effektivitet m h a flöde, då den naturliga konvektionsrörelsen inte tillåter att temperaturskillnaden mellan vört och värmekälla är optimal.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Val av värmekälla, vad krävs?

Inläggav Drake » onsdag 2016-12-28 15:34

Förstår fortfarande inte, varför pratar vi om kW/l och inte kW/cm2 i så fall? En platta som står på fullt ger ju högre avdunstning med en vidare kastrull än en med en mindre diameter så vad är skillnaden om effekten är lika?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Val av värmekälla, vad krävs?

Inläggav Morgan » onsdag 2016-12-28 19:52

Drake skrev:Förstår fortfarande inte, varför pratar vi om kW/l och inte kW/cm2 i så fall? En platta som står på fullt ger ju högre avdunstning med en vidare kastrull än en med en mindre diameter så vad är skillnaden om effekten är lika?


Jag utgår från att du menar bortkok och inte avdunstning, och har du belägg för det?
Enligt vad jag lärt mig är bortkoket oberoende av yta, däremot linjärt beroende av tillförd effekt efter värmeförlusterna på grytans sidor.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Val av värmekälla, vad krävs?

Inläggav Bee » onsdag 2016-12-28 20:16

Drake skrev:Förstår fortfarande inte, varför pratar vi om kW/l och inte kW/cm2 i så fall? En platta som står på fullt ger ju högre avdunstning med en vidare kastrull än en med en mindre diameter så vad är skillnaden om effekten är lika?

Väskans termiska massa är en del av trögheten i förändringen. kW/l är energiinnehåll och kW/cm^2 är yteffekt.
Det blir lite äpplen och päron. Yteffekt har ingen korrelation mot mängden vätska.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Val av värmekälla, vad krävs?

Inläggav Morgan » onsdag 2016-12-28 20:43

Bee skrev:Väskans termiska massa är en del av trögheten i förändringen. kW/l är energiinnehåll och kW/cm^2 är yteffekt.
Det blir lite äpplen och päron. Yteffekt har ingen korrelation mot mängden vätska.

Och när vätskan väl nått 100 grader så finns ingen tröghet kvar, då finns bara värmeförlusterna och energin som går ått för att skapa ånga.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Val av värmekälla, vad krävs?

Inläggav Drake » onsdag 2016-12-28 21:42

Morgan skrev:Jag utgår från att du menar bortkok och inte avdunstning, och har du belägg för det?
Enligt vad jag lärt mig är bortkoket oberoende av yta, däremot linjärt beroende av tillförd effekt efter värmeförlusterna på grytans sidor.


Faan trot! :wink: Det är något som inte stämmer här!
Om en vidare kastrull är mer effektiv att föra bort ånga så borde det väl komma med i formeln på något vis? Frågan var ju hur mycket effekt det behövdes för att koka ett visst antal liter och värmeförluster spelar såklart in men även effektiviteten att föra bort ångan (ytan alltså) enligt min mening. Annars vore det ju ingen mening att göra som alla kockar gör när dom ska reducera en buljong exempelvis. Eller ska man räkna in tiden det tar också och räkna i kilowattimmar istället??? Låter knepigt, men att säga att det går åt si och så många watt för att koka ner en vört tror jag fortfarande bara är något som funkar i teorin.
Förresten, vad är skillnaden på bortkok och avdunsting menar du?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Val av värmekälla, vad krävs?

Inläggav tÖLpen » onsdag 2016-12-28 22:13

Gasbrännare/platta? Inte så kul inomhus kanske men det funkar bra ute så länge det inte regnar allt för mycket. [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
tÖLpen
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: onsdag 2015-12-09 12:13

Re: Val av värmekälla, vad krävs?

Inläggav Morgan » onsdag 2016-12-28 22:55

Drake skrev:
Faan trot! :wink: Det är något som inte stämmer här!
Om en vidare kastrull är mer effektiv att föra bort ånga så borde det väl komma med i formeln på något vis? Frågan var ju hur mycket effekt det behövdes för att koka ett visst antal liter och värmeförluster spelar såklart in men även effektiviteten att föra bort ångan (ytan alltså) enligt min mening. Annars vore det ju ingen mening att göra som alla kockar gör när dom ska reducera en buljong exempelvis. Eller ska man räkna in tiden det tar också och räkna i kilowattimmar istället??? Låter knepigt, men att säga att det går åt si och så många watt för att koka ner en vört tror jag fortfarande bara är något som funkar i teorin.
Förresten, vad är skillnaden på bortkok och avdunsting menar du?

Vid avdunstning sker ett ångflöde från en vattenyta som drivs av omgivande temperatur och fuktighet. Vattenytans storlek är relevant här och påverkar ångflödets hastighet. Avdunstningen går att förutse/räkna ut med hjälp av ett mollierdiagram.

Vid förångning sker förångningen pga tillsatt energi. Tillståndsförändringen från vätska till gas sker inte vid ytan utan på botten av kärlet där energin tillförs.

För att säga hur mycket effekt som krävs för ett vörtkok behöver man veta:
1 hur lång tid man har på sig
2 hur stora värmeförlusterna är utöver ångflödet
3 hur mycket vört man vill koka bort
Senast redigerad av Morgan onsdag 2016-12-28 22:57, redigerad totalt 1 gång.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Val av värmekälla, vad krävs?

Inläggav Alex123 » onsdag 2016-12-28 22:56

känns som att tråden har blivit lite väl teoretisk för att jag skall hänga med.

finns det någon som har praktisk erfarenhet av en 32 eller 36liters gryta och enbart en induktionshäll på 2000W, hur lång tid tar det att koka upp? får man bra rullande kok? etc...
Alex123
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: tisdag 2016-12-27 13:23

Re: Val av värmekälla, vad krävs?

Inläggav Bee » onsdag 2016-12-28 23:06

Jag har kokat med 2.4kW elpatron i en 36l Patina. Vörten försöker hoppa ur grytan då så 2kW borde inte vara ett problem. Induktionshäll är nästan lika effektivt som elpatron.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Val av värmekälla, vad krävs?

Inläggav Drake » onsdag 2016-12-28 23:06

Morgan skrev:Vid avdunstning sker ett ångflöde från en vattenyta som drivs av omgivande temperatur och fuktighet. Vattenytans storlek är relevant här och påverkar ångflödets hastighet. Avdunstningen går att förutse/räkna ut med hjälp av ett mollierdiagram.

Vid förångning sker förångningen pga tillsatt energi. Tillståndsförändringen från vätska till gas sker inte vid ytan utan på botten av kärlet där energin tillförs.

För att säga hur mycket effekt som krävs för ett vörtkok behöver man veta:
1 hur lång tid man har på sig
2 hur stora värmeförlusterna är utöver ångflödet
3 hur mycket vört man vill koka bort


Nu snackar vi! Klart att det behövdes en parameter till. Så formeln bör alltså skrivas (1x2x3)=e? Typ? :lol:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Val av värmekälla, vad krävs?

Inläggav Morgan » onsdag 2016-12-28 23:09

Alex123 skrev:känns som att tråden har blivit lite väl teoretisk för att jag skall hänga med.

finns det någon som har praktisk erfarenhet av en 32 eller 36liters gryta och enbart en induktionshäll på 2000W, hur lång tid tar det att koka upp? får man bra rullande kok? etc...

2kw till 30+ liter känns lite klent, det kommer ta tid. Hur kraftigt koket blir vet jag inte men jag skulle säga att behovet av ett stort bortkok är överdrivet.

Jag värmer 40 liter med 6kw och det går snabbt, med en tredjedels effekt kommer det ta betydligt mer än 3 gånger så lång tid. En och en halv timme tror jag det kommer ta ungefär. Det baserar jag på min varmvattenhink med vattenkokarelement på 2kw. Den tar 40 min till mäsktemp med 25 liter i.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Val av värmekälla, vad krävs?

Inläggav Bee » onsdag 2016-12-28 23:15

Det behöver bara vara ett sjudande för att räknas som ett rullande kok. En vertikal rörelse i vörten och avdunstning.
Jag har kokat 55l med ett 2.5kW element och haft rejält rull. (iofs kinesiskt så det kanske var något starkare)
http://www.aliexpress.com/item/32546357 ... 57152.html

Angående tid för uppkok avdunstning med mera kanske den gode @skyking kan hjälpa dig. Läs här http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?p=79815#p79815
Senast redigerad av Bee onsdag 2016-12-28 23:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

FöregåendeNästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster

cron