Köpa fatanläggning

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Köpa fatanläggning

Inläggav pizzabud1 » söndag 2016-12-04 02:30

Hejsan!
Jag har funderat på att uppgradera min utrustning och skaffa ett fat. Då vi brukar brygga 25 liters satser är jag lite osäker på hur man ska gå tillväga med tanke på att jag bara hittar 19 liters cornelius fat till försäljning hos maltmagnus och humlegården. Finns det större fat att köpa någon annanstans eller borde man köpa flera fat och dela upp ölen? Finns fat till försäljning billigare på andra ställen eller är frakten så dyr att man inte tjänar så mycket på att beställa från utlandet?
Dela gärna med er om hur ni brukar gå tillväga!

//pizzabud1
pizzabud1
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 16
Blev medlem: söndag 2016-12-04 02:18

Re: Köpa fatanläggning

Inläggav pizzabud1 » söndag 2016-12-04 14:49

Ingen som har problem med att dom gör för stora satser för att få plats i fatet?
pizzabud1
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 16
Blev medlem: söndag 2016-12-04 02:18

Re: Köpa fatanläggning

Inläggav Stenstugan » söndag 2016-12-04 17:36

Inga problem för nig, gör satser efter antal fat jag vill ha, så 1 fat 21-23 l sats, 2 fat ca 45 l, lite går ju bort i bottensats, sen brukar det bli en PET flaska också som jag har en koppling till så man kan trycka i kolsyra, så har man lita att provsmaka på tills fatet är färdigt

Med vänlig hälsning, kent
Stenstugan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: torsdag 2014-11-20 19:10

Re: Köpa fatanläggning

Inläggav assistredo » söndag 2016-12-04 18:31

pizzabud1 skrev:Hejsan!
Jag har funderat på att uppgradera min utrustning och skaffa ett fat. Då vi brukar brygga 25 liters satser är jag lite osäker på hur man ska gå tillväga med tanke på att jag bara hittar 19 liters cornelius fat till försäljning hos maltmagnus och humlegården. Finns det större fat att köpa någon annanstans eller borde man köpa flera fat och dela upp ölen? Finns fat till försäljning billigare på andra ställen eller är frakten så dyr att man inte tjänar så mycket på att beställa från utlandet?
Dela gärna med er om hur ni brukar gå tillväga!

//pizzabud1

Jag har sett större fat men inte i Sverige, dessutom vansinnigt dyra. Jag brukar dock med de här volymerna tappa på ett 18-19 liters samt ett 9-liters. Alltså köp 2 fat, båda storlekarna finns ju hos ovannämnda butiker. Rätt snart kommer du nog att märka att fatbehovet ökar.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Köpa fatanläggning

Inläggav skyking » söndag 2016-12-04 21:26

Är det någon "naturlag" som gör att ni måste göra 25-liters satser?

Jag tycker nog enklaste lösningen på problemet är att minska satsen till 19L färdig öl istället. Alternativt att man tappar upp överskottet på flaska. Blandar man i sockret för kolsyrejäsning innan tappning så går det bra att tappa upp det på fat också (kolsyrejäsning funkar på fat också).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Köpa fatanläggning

Inläggav Marotto » söndag 2016-12-04 22:15

Jag brukar göra några liter över 19l, tappar 19l på corneliusfat och tvångskarbonerar och så tappar jag överskottet på flaska och jäser upp kolsyra på de på flaska, brukar vara lite roligt att jämföra hur smakerna påverkas och vilka som gör sig bättre på flaska respektive fat.
Marotto
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: fredag 2016-09-02 17:32

Re: Köpa fatanläggning

Inläggav pizzabud1 » söndag 2016-12-04 23:54

Näh det är mest att "full" sats brukar bli ungefär 25 liter och med tanke på att vi är några stycken och inte kan brygga allt för ofta känns det rimligast att göra så mycket som möjligt när man ändå är i farten! :) Gillar idéen att jämföra fat och flaskkolsyrning så det kommer säkert göras någon gång i framtiden! Det är inte jättestor skillnad i pris på 18 och 9 liters borde det inte vara bättre att köpa flera stora sen dela batchen 50/50 eller det kanske inte är så bra om man inte fyller mer än 12-14 liter?
pizzabud1
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 16
Blev medlem: söndag 2016-12-04 02:18

Re: Köpa fatanläggning

Inläggav skyking » måndag 2016-12-05 07:17

pizzabud1 skrev:Näh det är mest att "full" sats brukar bli ungefär 25 liter och med tanke på att vi är några stycken och inte kan brygga allt för ofta känns det rimligast att göra så mycket som möjligt när man ändå är i farten! :) Gillar idéen att jämföra fat och flaskkolsyrning så det kommer säkert göras någon gång i framtiden! Det är inte jättestor skillnad i pris på 18 och 9 liters borde det inte vara bättre att köpa flera stora sen dela batchen 50/50 eller det kanske inte är så bra om man inte fyller mer än 12-14 liter?


Är det möjligt kan man ju överväga att brygga 40L också - då blir det två fulla fat. När du skriver att det inte är någon större prisskillnad mellan hel- och halvfat så ser jag det som att helfat är hälften så dyra eftersom de ger dubbel kapacitet till samma pris, men är det möjligt kan man ju överväga 30L-satser och fylla ett hel- och ett halv-fat.

När det gäller att fylla delvis så bör det inte vara omöjligt, men det är ett par saker man bör tänka på. Dels är det viktigare att man är noggrann med att få ut luftern ur det (kom ihåg att kolsyrefilten är en myt, du behöver blåsa ut all luft ur fatet). Dels behöver du vara medveten om att det inte finns lika mycket hinder för kolsyran att lämna ölet, kolsyrejäsningen måste kombineras med kolsyretryck.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Köpa fatanläggning

Inläggav pizzabud1 » måndag 2016-12-05 13:42

Vad menar du med att kolsyrejäsning måste kombineras med kolsyretryck? Det är väll inget måste att man kolsyrejäser i fatet också? min tanke är att om man "luftar" ur fatet borde det vara mest CO2 i fatet sen borde det väll bara vara att trycksätter och vänta på att ölen kolsyras?
pizzabud1
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 16
Blev medlem: söndag 2016-12-04 02:18

Re: Köpa fatanläggning

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2016-12-05 16:26

Ett sätt att trycka ur syret ur fatet och samtidigt veta hur mycket syre det finns i fatet är att trycksätta fatet med kolsyra till 1bar. Släppa trycket, trycksätta igen till 1bar och göra det några gånger. Det finns ca 20% syre i luften och var gång man trycksätter fatet halveras mängden syre, när fatet är trycklöst efter första trycksättningen kommer syrenmängden i fatet att vara 10%, nästa gång 5% och nästa 2,5% osv.

Fyller du ett fat bara till hälften kommer det att kosta gas eftersom gasfickan blir onödigt stor.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Köpa fatanläggning

Inläggav skyking » måndag 2016-12-05 18:44

pizzabud1 skrev:Vad menar du med att kolsyrejäsning måste kombineras med kolsyretryck? Det är väll inget måste att man kolsyrejäser i fatet också? min tanke är att om man "luftar" ur fatet borde det vara mest CO2 i fatet sen borde det väll bara vara att trycksätter och vänta på att ölen kolsyras?


Nej, jag tänkte nog mer ifall man kombinerar med flasktappning så kan det vara praktiskt (då man kan tillsätta socker för hela satsen). Det finns även ekonomiska fördelar med att kolsyrejäsning.

För att få en uppfattning av hur mycket koldioxid som behövs för att få ut syret så kan du ju beakta pilsnerkokarens inlägg. Det är nog det som är huvudsakliga nackdelen med att inte fylla fatet.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Köpa fatanläggning

Inläggav Schnegelwerfer » måndag 2016-12-05 22:13

Eller så köper du ett 18 och ett 9-litersfat. Matchar fint en 25-l batch och det är smidigt att ha ett litet fat ibland.
Schnegelwerfer
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: fredag 2016-11-11 12:33


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 63 gäster

cron