Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Inläggav entombed » fredag 2016-08-26 07:37

Har nyligen flyttat in i ett hus där det finns ett särskiljt nybyggt garage/verkstad om ca 50 kvm med i princip bara grund och väggar, och tänker självklart dedikera det till ölbryggning :lol:

Avlopp finns indraget men inte el, men det är relativt lätt att koppla på om man nu önskar. Elskåpet är dock ett 16A vilket leder till att nån propp kan gå om man skulle köra för mycket tungt samtidigt.
Helst skulle jag köra med ett helautomatiskt bryggverk men det kräver 3 fas och endel kräm antar jag?(Kan ju dock skippa diska/tvätta när den går)
Men därför har jag funderat på att köra med 2 st http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... 8-l-55-gal för mäsk och kok samt gasolbrännare. Men är lite osäker på om de finns gasolbrännare som skulle klara av den storleken av gryta samt mängden gasol det skulle gå åt per bryggning.

Sedan funderar jag på bästa och mest ekonomiska sättet för kontrollerad kylning. En tanke jag hade var att bygga ett litet rum där jag får plats med ca 4 200L tankar och sätta in en luftvärmepump o ställa in den på ca 17 grader samt en fläkt som cirkulerar värmen.

Om jag ger er en budget på ~40k exkl moms för bryggverk+tillbehör samt för jäsning hur skulle ni tänka då? =)
Senast redigerad av entombed fredag 2016-08-26 08:31, redigerad totalt 1 gång.
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 129
Blev medlem: söndag 2014-01-19 01:27

Re: Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Inläggav saltet » fredag 2016-08-26 07:46

Spontant:
Gasol inomhus är inte att rekommendera
Tror inte LVP klarar kyla 4x200L
Vad har du för huvudsäkringar? 20A?
/Johan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
saltet
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 105
Blev medlem: torsdag 2013-04-25 22:34

Re: Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Inläggav entombed » fredag 2016-08-26 08:30

Ok, segt. Har tyvärr endast 16A :/
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 129
Blev medlem: söndag 2014-01-19 01:27

Re: Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Inläggav niklas_n » fredag 2016-08-26 08:46

Jag skulle tro att en LVP borde räcka, den minsta kylmaskinen från Kreyer tror jag kan kyla 800-1000l och den är på 800w bara, en skaplig LVP borde iaf ha en kyleffekt på 2-3kW. Jag kokar 200l med 16A utan problem, skulle tro att det räcker med 2x16A när man väl kommit upp i kok.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Inläggav entombed » fredag 2016-08-26 08:55

Ok, tack för hjälpen! =)
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 129
Blev medlem: söndag 2014-01-19 01:27

Re: Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Inläggav Charlemagne » fredag 2016-08-26 09:13

Tänk på att man inte maskar och kokar samtidigt, så du behöver egentligen bara klara av ena kärlets uppvärmning åt gången.

Jag ska köra 9kW elpatroner till mitt bryggsystem, och det klarar jag på 16A trefas så länge inte båda körs samtidigt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Instagram: Reinklouranchbrewery
Bygger på 3x98 L TheElectricBrewery!
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 138
Blev medlem: tisdag 2015-12-08 18:31
Ort: Tullus, Östersund

Re: Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Inläggav saltet » fredag 2016-08-26 09:41

entombed skrev:Ok, segt. Har tyvärr endast 16A :/


Även in i huvudbyggnaden?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
saltet
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 105
Blev medlem: torsdag 2013-04-25 22:34

Re: Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Inläggav entombed » fredag 2016-08-26 09:50

Jupp
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 129
Blev medlem: söndag 2014-01-19 01:27

Re: Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Inläggav ickmund » fredag 2016-08-26 10:26

Jag kör med tre 3.2kW element för 200L, och slår av till två när jag kommer upp i kok. Dock i en isolerad tunna.

Släng ett öga på Polsinelli om budgeten börjar bli tight.

200L kokkärl (265E): https://www.polsinelli.it/pentola-per-p ... -P1137.htm
200L mäskkärl, med omrörare (520E): https://www.polsinelli.it/pentola-motor ... -P1297.htm
200L jäskärl (150E): https://www.polsinelli.it/fermentatore- ... -P1140.htm

Jag har inte pratat med någon som testat med omröraren, så törs inte säga bu eller bä. Ser inte riktigt hur de får in en falskbotten där heller?

Så räknar du med tre kokkärl, fyra jäskärl, då är du uppe i 1395 + 434 frakt. Börjar närma sig halva budgeten. Sen ska du ha pumpar, slangar, falskbotten, värmeelement, vörtkylare, jäskylare, maltkross, fläkt, tappanordning (200L med bara en slang från tappkranen blir tråkigt snabbt), kapsylerare, mäskroder, mätutrustning, pallyft, ...

Det drar iväg fort! Om du kör igång för fullt direkt (och har kunder som bankar på dörren!), så får du räkna med ett saftigt kapital för att komma igång. Vet inte om du räknar med att brygga en eller två dar i veckan i snitt, men räkna med 8-10 veckor som ett bästa fall innan pengar börjar trilla in på kontot. 2-4 veckor primärjäsning, 2 veckor på flaska, 4 veckor innan dina kunders fakturor börjar förfalla. Jag skulle säga att du behöver 50-100tkr bara för malt/humle/jäst/flaskor/etiketter. Vatten, el/gas, rengöring etc tillkommer.

Vill inte verka negativ, tvärtom!, men vill varna för att 40tkr inte köper dig väldigt mycket. Du kommer absolut igång, men det är nog inte en dans på rosor i början. Tänk igenom hela processen in i minsta detalj och avgör vad du kan fixa senare.
ickmund
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: söndag 2015-11-01 22:04

Re: Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Inläggav niklas_n » fredag 2016-08-26 10:36

Jag kör med grejer från Polsinelli, kör ett hermssystem med 100l HLT, 150 MLT och 200l BK. Nu i efterhand kan jag konstatera att jag skulle behövt en större MLT och HLT. I MLT har vi en falskbotten, som funkar riktigt bra. Sen har vi tre doppvärmare från Humle som Ickmund, funkar perfekt att ha dem i HLT först och sedan bara flytta över till BK.

En grej som är väldigt synd med polsinelli är att de kom på att deras frakt var för låg, nu har den höjts ganska rejält tyvärr, annars är de bra och har helt ok grejer med tanke på priset.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Inläggav LagerKing » fredag 2016-08-26 11:04

Gör en affärsplan med en realistisk budget. Stark betoning på realistisk.
Finns bra kalkylunderlag på nätet.

Lägg väldigt mycket tid på detta och stöt och blöt frågor med allt och alla.
Skulle misstänka att 95% av alla företagsideer som faller, gör det på grund av avsaknad av ovan
LagerKing
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 102
Blev medlem: tisdag 2012-09-18 17:23
Ort: Kalmar

Re: Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Inläggav entombed » fredag 2016-08-26 11:47

Tack för alla svar, har skrivit affärsplan och produktionskalkyler och kostnadskalkyler vilket jag har för vana då jag arbetar som ekonom. 40 tkr är inte min totala budget utan den budget jag tänkt att spendera på bryggverk + jäskärl. Har sedan 2014 arbetat på idén om mikrobryggeri men fastnat i att hitta en vettig lokal, men om jag nu kan lösa det hemifrån vore ju det mest optimalt.

Jag har även varit inne på att bara köra camurri (80L normalstark vört efter kok) för 20k. Och isf köra 2 bryggningar per bryggdag. Men med den lösningen du presenterar låter ju det riktigt bra. Är ju inte så att kvalitén blir fantastiskt mycket bättre bara för att de är ett helautomatiskt bryggverk.
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 129
Blev medlem: söndag 2014-01-19 01:27

Re: Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Inläggav Askatasuna » fredag 2016-08-26 11:57

Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: söndag 2015-09-27 16:08

Re: Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Inläggav entombed » fredag 2016-08-26 12:25

Den ser ju lovande ut. Då är det dock att ha gasolbrännare inomhus. Men det är betonggolv o 5,5m högt i tak så borde vara safe.
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 129
Blev medlem: söndag 2014-01-19 01:27

Re: Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Inläggav ickmund » fredag 2016-08-26 12:36

För att svara på min egen fråga angående hur de får in en falsk-botten med omröraren där, så skulle jag gissa att de använder en sån här: https://www.polsinelli.it/filtro-per-tr ... -P1217.htm

Att brygga på gården håller jag med om är ett stort plus. Inte nog med att du slipper den extra utgiften, det kommer bli så mycket enklare att hålla det som ett sidoprojekt. Om du har 50tkr till bryggverk och jäsning tror jag absolut du kan sätta ihop nånting vettigt.

Hur tänkte du göra med flasktappningen? Får en jästunna stå tom, dedikerad för omtappningen?

Att tänka på om du satsar på grejer från polsinelli är att deras tappkranar inte är gängade, så jag skulle byta ut alla kranar. Sen är låsningen för locket till jästunnorna inte 100% OK, alternativt är det gummiringen som inte är optimal. På 200L-tunnorna sitter det fyra tvinnar (sex på 300L-tunnorna), och jag har aldrig lyckats få det tätt. Jag måste till med två spännband, som ska sitta ganska precis mitt emellan tvinnarna. Har hört att 300L-tunnorna har samma problem...

Om du inte vill köra på gas så kolla på doppvärmarna som humlegården har: http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... itt-3-2-kw
ickmund
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: söndag 2015-11-01 22:04

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster