Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Inläggav Askatasuna » fredag 2016-09-23 14:40

Camurri 200L känns inte speciellt prisvärt.
Jag hade köpt något av Polsinelli's färdiga system i såfall.
T.ex detta 500L för ~10k EUR.
https://www.polsinelli.it/en/beer-brewi ... -P1427.htm
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: söndag 2015-09-27 16:08

Re: Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Inläggav entombed » fredag 2016-09-23 17:10

Vill gärna direkt köra på minst 300L o slippa gas.
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 129
Blev medlem: söndag 2014-01-19 01:27

Re: Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Inläggav Askatasuna » måndag 2016-09-26 08:14

entombed skrev:Vill gärna direkt köra på minst 300L o slippa gas.


Har du bara 16A säkringar tror jag det blir rätt svårt och få igång något som kör mer än 300L och inte kör gas. Det är min känsla när jag har tittat på det.
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: söndag 2015-09-27 16:08

Re: Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Inläggav entombed » måndag 2016-09-26 09:02

Det kommer nog bli en lokal med tillgänglighet för 3fas, så det bör lösa sig varav även en annan budget även kommer läggas. Så tanken är 2 st 500L kärl, varav mäskkärlet kommer få värmare i botten och en silhink för att inte malten ska brännas, o sedan bazooka i botten till tappkran. Fixar även en vinsch för att få upp silhinken. Tänker sedan att mäsken ska cirkuleras genom att koppla pump till mäskkärlet och sedan köra termostat till värmarna.

Sedan funderar jag lite på hur jag ska lösa kylning för jästankarna, jäskärl med kylmantel och kylfläkt kostar ju en riklig summa, men är ju en viktig del. Kommer nog bli med kylmantel då ja spar in pengar på kok-utrustningen. Sedan funderar jag på om man ska köpa trycktank för kolsyrejäsning och sedan http://www.microfillingsystems.com/shop ... ry-system/ . Trevligt att slippa bottensats så man inte behöver fixa massa instruktioner till kunden.
Eftersom en hel del humledrivet öl ska bryggas ser jag oxidation som en av de viktigaste problemen att undvika, så frågan är om man slipper de om man fyller trycktanken med co2 innan man tappar över i den. Men vet inte hur mycket co2 som försvinner när de sedan ska tappas på flaska. Frågan är även hur mycket syre som tillsätts genom att man pumpar ölen.
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 129
Blev medlem: söndag 2014-01-19 01:27

Re: Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Inläggav Rocksolid » måndag 2016-09-26 14:13

Som en fråga mitt i allt. Om man skulle jäsa 250 liter i ett 300 liters kärl med start på 16-17 grader. Hur mycket skulle tempen stiga som mest i primären? Är det ens görligt eller "måste" man ha någon form av temperatur kontroll?
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Inläggav entombed » måndag 2016-09-26 16:55

Räkna på 4 grader, iaf enligt vad jag läst. Om temperaturen runt omkring hålls vid 16-17 hela tiden.
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 129
Blev medlem: söndag 2014-01-19 01:27

Re: Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Inläggav Rocksolid » måndag 2016-09-26 20:33

Okej, det låter ju inte så farligt. Mitt bryggeri håller den tempen förutom på sommaren. Sen kanske man kan fixa lite extern kylning i form av en AC.
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Inläggav entombed » måndag 2016-09-26 22:15

Ja de är ju en tanke ja är inne på med då Kylmantel till alla jäskärl o AC till de kostar totalt ca 50k.
Brewdog o oppigård jäser ju sin öl i ca 22 grader i jäskärlet. Så lite utrymme lär du ju ha om de går upp 1-2 grader.
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 129
Blev medlem: söndag 2014-01-19 01:27

Re: Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Inläggav Bee » tisdag 2016-09-27 07:44

Kanske @charles.cassino från Monk's kan ge information i frågan. Vad jag förstått så har dom en ganska rejäl temperaturstegring under kräusen. Då är deras jästankar betydligt mindre än 300l.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Inläggav Rocksolid » tisdag 2016-09-27 16:10

Kanske skulle ta o maila honom.

Ursäkta för trådkapningen 8)
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Inläggav Askatasuna » torsdag 2016-09-29 07:39

entombed skrev:Det kommer nog bli en lokal med tillgänglighet för 3fas, så det bör lösa sig varav även en annan budget även kommer läggas. Så tanken är 2 st 500L kärl, varav mäskkärlet kommer få värmare i botten och en silhink för att inte malten ska brännas, o sedan bazooka i botten till tappkran. Fixar även en vinsch för att få upp silhinken. Tänker sedan att mäsken ska cirkuleras genom att koppla pump till mäskkärlet och sedan köra termostat till värmarna.

Sedan funderar jag lite på hur jag ska lösa kylning för jästankarna, jäskärl med kylmantel och kylfläkt kostar ju en riklig summa, men är ju en viktig del. Kommer nog bli med kylmantel då ja spar in pengar på kok-utrustningen. Sedan funderar jag på om man ska köpa trycktank för kolsyrejäsning och sedan http://www.microfillingsystems.com/shop ... ry-system/ . Trevligt att slippa bottensats så man inte behöver fixa massa instruktioner till kunden.
Eftersom en hel del humledrivet öl ska bryggas ser jag oxidation som en av de viktigaste problemen att undvika, så frågan är om man slipper de om man fyller trycktanken med co2 innan man tappar över i den. Men vet inte hur mycket co2 som försvinner när de sedan ska tappas på flaska. Frågan är även hur mycket syre som tillsätts genom att man pumpar ölen.


Jag är intresserad av bygga något liknande och också i 500L-klassen.
Jag har räknat lite på det från Polsinelli men jag hade gärna sett din uträkning vad du beräknar att det kostar (för bryggsystemet med mäsk, lakning, varmvatten, pumpar osv, dvs inte jäsning).
Kommer du under 100k?

MVH
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: söndag 2015-09-27 16:08

Re: Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Inläggav entombed » torsdag 2016-09-29 14:07

Begärt offert och skiss på bygget. Återkommer när jag fåtta den infon. Men gissar på runt 60k för kok + mäskkärl, pumpar o tempkontroll.
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 129
Blev medlem: söndag 2014-01-19 01:27

Re: Hjälp med nano/mikrobryggeri bygge

Inläggav fresve » torsdag 2019-05-16 20:45

entombed skrev:Begärt offert och skiss på bygget. Återkommer när jag fåtta den infon. Men gissar på runt 60k för kok + mäskkärl, pumpar o tempkontroll.



Vad hände här?
Kikar själv på samma uppsättning att bygga 500l bryggverk med elpatroner och styrning via CraftbeerPi. Mycket nyfiken!
fresve
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: torsdag 2019-05-16 20:44

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 50 gäster