Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Carl » lördag 2017-02-25 19:17

Nu hoppas jag att det ska hända lite mer med bryggverksbygget efter ett längre uppehåll.

Jag lämnade nyligen in det f.d. expansionskärlet på firma för svetsning av tri clamp-muff för elpatronen (dyrt lösning, men jag vågade inte försöka svetsa den, nybörjare som jag är på svetsning):

IMG_20170225_162827_scaled.jpg


Med elpatronen monterad:

IMG_20170225_162917_scaled.png


IMG_20170225_162941_scaled.jpg


Blir det mkt fastbränning får jag väl byta element, har kikat på alternativ redan i höstas. Vill minnas att jag hittade längre helt rostfria element lika de svensson_lu använt med gula plasthus för elkopplingen på ebay, men hittar dem inte nu. Någon som är bättre på att söka? Jag har också kikat på element på esska.se, men det skulle bli väsentligt dyrare. Jag kikade t.ex. på ett 6 kW element helt i rostfritt utan kåpa, det kostade nästan 2800 kr. Det har ett insticksdjup på 50 cm och därför väsentligt mindre effektdensitet än elementet på bilden (också 6kW). Haken är att det är ungefär vad man får in i detta kärl (diameter 47-48 cm), och då är man alltså begränsad till 6 kW. Jag har ju också funderat på om man inte helst skulle vilja ha mer effekt...

https://www.esska.se/esska_se_s/Elpatro ... -6500.html
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Carl » torsdag 2017-06-08 12:35

Det har gått långsamt med bryggverksbygget, men jag hoppas att iaf kokkärlet snart ska gå att använda.

Jag funderade lite på elkopplingen, beställde ett trefas-ssr och kikade lite på assistredos inlägg ovan:

assistredo skrev:Om jag har förstått vad som sägs i tråden rätt så skulle eventuellt den lösning som jag delvis tänker använda för inkoppling av elen även kunna användas av trådskaparen.

Först förslag till komponenter mm och därefter förklaring:

1) http://www.eldirekt.se/hem-bygg/bygg/pe ... g-overgang
2) http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektr ... 000033123/
3)https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/starkstrom/kablar/apparatkablar/apparatkabel-c15-2-0-m-p67012
alt. https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... c15-p39938 för bygga sladdar själv.
4)https://www.byggahus.se/forum/el/258625-perilex-sladdhona.html

Förslaget bygger på att man har en spis i köket som är inkopplad i ett s.k. Perilexuttag, det vanligaste kanske nuförtiden, ofta avsäkrad 3x16A.

Man drar först ut spisen ur kontakten och sätter in 1) istället. Den röda CEE-kontakten i andra änden på denna sladd sätter man sedan i CEE-intaget på 2).

I ett av CEE-uttagen på 2) - b(r)yggcentralen - sätter man en sladd för förbindelse till 6kW-3fas-elementet.

I det andra CEE-uttaget sätter man en sladdförbindelse såsom det är beskrivet i tråden 4). Där kan man sedan koppla in spisen igen och ha den inkopplad samtidigt - men kanske inte kunna använda den samtidigt dock. Men det är lite bekvämare.

Tre stycken sladdar enligt 3) för förbindelse till vattenkokarelementen kopplas in i de "vanliga" Schuko-uttagen på b(r)yggcentralen. Dessa sladdar har C15-kontakter i andra änden istället för C13 som är de som sitter på datorsladdar. De är snarlika C13 men är gjorda för att tåla värme bättre, alltså tänkta för vattenkokare etc.. Alternativt kan man gör egna som nämns.


Sedan kikade jag lite närmare på b(r)yggcentralen från biltema, är inte Schuko-uttagen avsäkrade 16A i två par mot bara två av faserna? Då går det knappast att ansluta tre vattenkokare om 2kW var, eller förstår jag fel?
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav assistredo » torsdag 2017-06-08 13:27

Carl skrev:Jag funderade lite på elkopplingen, beställde ett trefas-ssr och kikade lite på assistredos inlägg ovan:
Sedan kikade jag lite närmare på b(r)yggcentralen från biltema, är inte Schuko-uttagen avsäkrade 16A i två par mot bara två av faserna? Då går det knappast att ansluta tre vattenkokare om 2kW var, eller förstår jag fel?

Om så skulle vara fallet kanske det skulle gå att modda byggcentralen så att istället den tredje fasen fick försörja ett av Schuko-uttagen via en extra automatsäkring.
Carl skrev: Jag har också kikat på element på esska.se, men det skulle bli väsentligt dyrare. Jag kikade t.ex. på ett 6 kW element helt i rostfritt utan kåpa, det kostade nästan 2800 kr. Jag har ju också funderat på om man inte helst skulle vilja ha mer effekt...


Det här kunde kanske vara ett alternativ
https://store.brewpi.com/mashing/stainl ... ment-8500w
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Carl » lördag 2017-10-21 00:42

assistredo skrev:Det här kunde kanske vara ett alternativ
https://store.brewpi.com/mashing/stainl ... ment-8500w


Jo, kanske det, det där elementet ser riktigt nice ut. Jag hade dock redan när du skrev detta beställt ett 9 kW element från Kina som jag nog testar med först, också 6 kW elementet jag nämnt tidigare. Elementet med högre effekt är såklart längre, men inte så mkt. Jag kanske får mindre risk för fastbränning om jag minskar effekten på 9 kW elementet med pulsbreddsmodulering, fast inte hur som helst kanske om jag inte ska skapa allt för jobbiga störningar på elnätet i mitt hus och grannskapet:

IMG_20170622_124908_scaled.jpg


Jag har varit lite seg med att uppdatera denna tråden, inte för att det hänt så mkt med bryggverksbygget, men lite har iaf hänt. En pall för kokkärlet att stå på har t.ex. snickrats och målats, klossarna mot mitten sitter lite lägre för att ge bra stöd åt kärlets botten som är lite välvd:

IMG_20170708_162350_scaled.jpg


9 kW-elementet kom med en plasthylsa för att innesluta elkopplingen:
IMG_20170708_162459_scaled.jpg



Innan jag kan testa kokkärlet måste jag koppla en anslutning i dess botten. Där blir inlopp för whirlpooling. Den svetsade muffen är r32 och jag har skaffat en bussning till R15 som jag vill kunna koppla en 90-graders pickup tube eller vad det nu kallas det jag köpt. Den inre gängan i bussning jag skaffat är dock konisk, så min pickup tube går ej att gänga i från det hållet. Och från andra hållet måste ju inkommande anslutning kopplas. Jag undrar om det går att få tag på en rostfri bussning r32 till r15 som inte har konisk gänga. För denna bussning har man också snålat på godset så att säga så att en onödig skräpfälla skulle bildas i botten på kokkärlet:
IMG_20170622_125240_scaled.jpg

IMG_20171021_001819_scaled.jpg

IMG_20171021_002155_scaled.jpg


Jag har också bytt idé för hlt-kärlet då jag hittade rostfri tank med lämpliga mått för kopparslingan på blocket. Har varit färskvattentank på båt. Det var två jag köpte, tror det här är den jag inte använder till hlt, men det var ett tag sedan jag tog bilden så jag är inte helt säker:
IMG_20170712_113442_scaled.jpg

Inte så vackra utvändigt. Funderar på om jag ska klä in hlt:n med panel eller så, vi får se hur jag gör med det.

Jag skaffade också en hålpunsch för att göra hålen för vattenkokarelementen i detta kärl. Det första hålet valde jag att göra där en anslutning jag ville ha bort var svetsad. Då detta också var där kärlets svep var svetsat var det knappt att hålpunschen funkade. Gängan på dess bult blev nästan bortom räddning när jag gjorde det hålet. Jag kunde dock göra de andra två hålen sedan jag fräschat upp gängan med ett lämpligt gängsnitt jag hade. Tror godstjockleken på dessa kärl är 2mm. Kanske gör jag ett tryckkärl för jäsning av den andra tanken...
IMG_20170712_113454_scaled.jpg


Jag har också kapat av ett lock av de översta ca. 5cm av tanken, så att jag ska kunna montera kopparslingan. Detta lock har också fått två hål som kopparslingan provmonterats i. Vattenkokarelementen har också monterats och funktionstestats ett i taget. Så, med det sagt är nog rapportering ifatt...
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Carl » onsdag 2023-12-13 21:29

Nu är detta ett ganska rejält trådlyft men jag kom av mig med detta för flera år sedan men börjar få iaf lite fart igen. Meckade idag lite med el-grejerna för kokkärlet. Ett SSR och en Auber-grej för att kunna reglera effekten. Jag slaktade en trefas-kabel i processen för att koppla ihop det. Nu har jag elpatronen kvar att koppla. Hur ska jag veta vad det är för elpatron jag köpt? Den är såld som 9kw 380V 230V, och är D-kopplad i det skick jag fick den. Men vad betyder det? Att jag får ut 9 kw D-kopplat och bara 3 om jag skulle Y-koppla den, eller är det 9kw resp 27 kw. Fick 1.9 ohm när jag resistansmätte mellan blecken.
IMG_20231213_163423_low_quality.jpg
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Carl » torsdag 2023-12-14 23:41

Frisk vågat är hälften vunnet tänkte jag :D och lödde dit kabeln på elementet i deltakoppling, en fas mot varje bleck. Testvärmde 50 liter eller så och diskade ur kärlet men så när jag skulle tappa ur det 75 gradiga vattnet i golvbrunnen spratt slangen till och spolade min ena fot istället. Jag borde möblerat om lite bättre och haft stövlar men kanske är några skollade tår en lärdom för livet...
Kokkärlet med effektreglering och allt fungerade dock tillfredsställande.
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Carl » lördag 2023-12-16 11:29

Jag kände någon mindre spänning när jag nuddade pumpen och tänker att det kanske är för att jag inte jordat koktunnan. Frågan är hur jag ska lyckas göra det utan att ha sönder den. Kan man med en gasbrännare lyckas fästa jorden i mässingen på elpatronen? Min lilla lödkolv som jag använde för faserna klarar definitivt inte att värma den tillräckligt. Men klarar patronen en sån behandling?
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Perwaste » tisdag 2023-12-19 08:36

Men, det ska väl inte kännas någon spänning när du tar i pumpen om det inte är någon isolering som är defekt?

Iofs bra med jordning, det är ju en säkerhetsfråga precis för sådant här. Men då är det någonstans som strömmen kryper tänker jag.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Carl » tisdag 2023-12-19 23:04

Jag köpte nytt lödtenn igår och tänker försöka med propylenbrännaren jag har att fästa en jord i mässingen när jag får tid till det. Jag lär väl märka sen om jag testvärmer lite eller rentav kokar lite öl om spänningen jag kände är där alltjämt, då kan jag börja fundera på andra teorier. Men om nu någon annan som läser detta har sin egen teori skulle jag gärna se den redogjord för nedan. Tack på förhand!
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Carl » fredag 2024-01-19 16:21

Hej igen och gott nytt år!

Jag lödde dit jord som jag tänkt. Fungerade utmärkt att löda med gasbrännaren. Värmde på mässingen på utsidan.

IMG_20231220_160307_small.jpg


Fick skarva själv jordledaren, och ja, jag använde eltejp för att isolera skarven sen.

IMG_20231221_184820_small.jpg


Jag testvärmde lite vatten idag och spolade igenom en begagnad plattvärmeväxlare som jag funderat på att kyla med. Kunde inte känna någon potentialskillnad så jordningen verkar ha gjort skillnad.

Jag funderar på om jag kanske borde ha y-kopplat elementet, verkar mer som 3 kw än 9 på max tycker jag. Kanske borde skaffa en sån där multimeter med klo som man kan mäta ström med.
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster