Serveringsmaskin/kegerator till partyfat

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Serveringsmaskin/kegerator till partyfat

Inläggav Airboden » fredag 2016-02-05 13:29

Bor i lägenhet och kommer troligtvis göra det ett tag till, därav frågan. Min fundering är om det finns någon som tillverkar kegerators eller annan serveringsapparat till partyfat? Något relativt händigt som kan stå på en köksbänk, hålla ölen kyld samt kolsyresätta och driva ut ölen med gaskoppling. Är alltså inte intresserad av MM och humles "plast-ek-tunnor" med partystar-anslutning. Främst för att jag tycker att de är så fruktansvärt fula. Tänk en Perfect Draught som man kan placera egna partyfat i. Vill kunna servera egengjord öl via partyfat utan att själva fatet och gastub ska ta upp plats i kylen. Förstår att det är en specifik förfrågan. Men är det någon som har liknande lösning hemma och som vet om det finns tillverkare där ute, alternativt moddat ihop något bra själv?
Airboden
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: fredag 2014-05-02 14:51

Re: Serveringsmaskin/kegerator till partyfat

Inläggav niklas_n » fredag 2016-02-05 13:37

Jag vill minnas att MM hade nått som hette "Zapfprofi" eller nått liknande som var med kyla i, liknande Draughtmaster. Vet inte om den finns kvar, men jag vill minnas att den var kopiöst dyr.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Serveringsmaskin/kegerator till partyfat

Inläggav seasteel » fredag 2016-02-05 13:39

MM sålde tidigare något som hette compressor beer dispenser så om du kontaktar dem så kanske de kan vägleda dig vidare. Jag ställde själv frågan i tråden http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=11236 om det fanns liknande produkter, men lyckades aldrig hitta något vettigt.

Finns ju olika varianter på ebay etc men frågan är hur bra de fungerar egentligen. Men skulle du hitta något som verkar bra så får du gärna posta i din tråd. :)

/lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Serveringsmaskin/kegerator till partyfat

Inläggav Airboden » fredag 2016-02-05 13:50

Verkar finnas mycket på tyska ebay. ..

Men det här är ju intressant, drivs ju med patron så man lär ju behöva prima själv, men designen är ju inte så tokig och det verkar ju väldans smidigt:
http://www.electronic-star.se/Klarstein ... i48962.htm
Airboden
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: fredag 2014-05-02 14:51

Re: Serveringsmaskin/kegerator till partyfat

Inläggav seasteel » fredag 2016-02-05 14:07

Nackdelen med de billigare modellerna brukar vara att kylningen inte är mycket att hurra för samt att de brukar låta som ett tröskverk när de kyler. OBH Nordicas Draughtmaster hade exempelvis just de problemen.

Annars så var den stora fördelen med MMs compressor beer dispenser att det gick att koppla till en sodastream-tub så att kolsyran gick att justera. Du kunde i princip fylla ett partyfat med vatten och fixa kolsyrat vatten med den maskinen. Men vill minnas att den kostade upp mot 5 000:- så det är kanske anledningen till att MM tog bort den ur sortimentet. Mitt hetaste tips är fortsatt att lyssna med dem var de köpte in maskinerna ifrån.

/lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Serveringsmaskin/kegerator till partyfat

Inläggav Airboden » fredag 2016-02-05 14:17

seasteel skrev:Nackdelen med de billigare modellerna brukar vara att kylningen inte är mycket att hurra för samt att de brukar låta som ett tröskverk när de kyler. OBH Nordicas Draughtmaster hade exempelvis just de problemen.

Annars så var den stora fördelen med MMs compressor beer dispenser att det gick att koppla till en sodastream-tub så att kolsyran gick att justera. Du kunde i princip fylla ett partyfat med vatten och fixa kolsyrat vatten med den maskinen. Men vill minnas att den kostade upp mot 5 000:- så det är kanske anledningen till att MM tog bort den ur sortimentet. Mitt hetaste tips är fortsatt att lyssna med dem var de köpte in maskinerna ifrån.

/lasse



Jag drar iväg ett mejl till dem nu... Återkommer.
Airboden
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: fredag 2014-05-02 14:51

Re: Serveringsmaskin/kegerator till partyfat

Inläggav MadManMacho » fredag 2016-02-05 14:35

Bild

Något sånt här kanske? Plus flexitap och sodastream flaska och så in med en tappkran genom dörren eller sidan.
Gäller att hitta en kyl som är liten nog att ha på bänken men stor nog att rymma ett partyfat och kolsyran.

/// M


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 283
Blev medlem: onsdag 2015-05-06 23:07

Re: Serveringsmaskin/kegerator till partyfat

Inläggav Airboden » fredag 2016-02-05 14:43

MadManMacho skrev:Bild

Något sånt här kanske? Plus flexitap och sodastream flaska och så in med en tappkran genom dörren eller sidan.
Gäller att hitta en kyl som är liten nog att ha på bänken men stor nog att rymma ett partyfat och kolsyran.

/// M


Skickat från min iPhone med Tapatalk



Visst! Det skulle kunna vara ett litet bryggprojekt. Som du själv skriver så gäller det att hitta en liten men samtidigt rymlig kyl. Är smånojjig att borra i kylar då man måste ha koll på hur saker och ting är dragna inuti. Men samtidigt så är ju kylar av den hör storleken kanske inte så besvärlig att plocka isär för att kontrollera dragningar och dylikt.
Airboden
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: fredag 2014-05-02 14:51

Re: Serveringsmaskin/kegerator till partyfat

Inläggav arnesson » fredag 2016-02-05 17:17

Kan nästan garantera att dörren bara består av isolering, likaså sidoväggarna, i alla fall i exemplet på bilden ovan...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
arnesson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: tisdag 2016-01-26 17:30

Re: Serveringsmaskin/kegerator till partyfat

Inläggav Novis » fredag 2016-02-05 18:43

Hittade denna på en tysk ,sida dyr som synden men elegant.
http://www.wecomatic.com/tapping-beer/5 ... -party-keg
Novis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 44
Blev medlem: måndag 2013-09-09 08:45

Re: Serveringsmaskin/kegerator till partyfat

Inläggav MadManMacho » lördag 2016-02-06 04:21

Slå till på denna tycker jag! :)
http://www.xn--ltappen-80a.se/sv/overco ... ing-1.html


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 283
Blev medlem: onsdag 2015-05-06 23:07

Re: Serveringsmaskin/kegerator till partyfat

Inläggav DaggeN » lördag 2016-02-06 12:48

DaggeN
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: tisdag 2013-08-06 11:17

Re: Serveringsmaskin/kegerator till partyfat

Inläggav MadManMacho » lördag 2016-02-06 12:51

Det var ju mitt i prick vad jag menade! Fast antingen hade jag letat efter en lite lägre eller så hade jag knött in kolsyran i kylen. Tölit att behöva ha en separat tub jämte. Fast man skulle kunna gömma den i ett överskåp eller underskåp i köket och leda in kolsyran genom botten eller toppen eller någon sida.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 283
Blev medlem: onsdag 2015-05-06 23:07

Re: Serveringsmaskin/kegerator till partyfat

Inläggav Airboden » lördag 2016-02-06 12:58

Fick svar från MM och de skrev att den dispenser de tidigare haft var just zapfprofi. Ska undersöka den närmare i helgen. Risken att skoltyskan inte räcker till är dock överhängande.
Airboden
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: fredag 2014-05-02 14:51

Re: Serveringsmaskin/kegerator till partyfat

Inläggav Airboden » måndag 2016-02-08 15:26

Har kikat runt en del nu och det ser rätt mörkt ut. På: https://www.saveur-biere.com finns några alternativ. Dock är de flesta "out of stock" och ser rätt plastiga ut.

Nåväl, man får väl vänta 5-10 år tills man skaffat sig hus, garage, gammal kyl och verktyg.
Airboden
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: fredag 2014-05-02 14:51

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 69 gäster