Cam-lock, Tri-clamps eller QD-kopplingar?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Cam-lock, Tri-clamps eller QD-kopplingar?

Inläggav Drake » söndag 2015-12-06 23:18

För och nackdelar med dessa olika system?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Cam-lock, Tri-clamps eller QD-kopplingar?

Inläggav Bee » måndag 2015-12-07 10:51

Camlock och triclamps används industriellt vad jag vet. Har aldrig sett QD i industrin.

Triclamps är det som kallas mejerikoppling om jag fattat rätt.
Själv kör jag camlock då man slipper skruva på/av lås klämman och bara använder hävarmar för att fästa.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Cam-lock, Tri-clamps eller QD-kopplingar?

Inläggav Drake » måndag 2015-12-07 10:58

Jag har också tri-lock och dom känns ju väldigt säkra, speciellt om man stoppar i låspinnarna. Men QD verkar lite smidigare men frågan är om dom är säkra och täta? Vanliga slangkopplingar brukar ju läcka titt som tätt. Likaså tryckluftskopplingar av samma typ.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Cam-lock, Tri-clamps eller QD-kopplingar?

Inläggav bryggapa » måndag 2015-12-07 12:27

Mejerikoppling är väl en annan typ av koppling än triclamp ändå? Den är väl gängad tror jag.
Sen finns det väl inte ett rätt eller fel svar på frågan heller, det beror på tillämpning och personlig smak. Triclamp är sanitär och tål större mekanisk påfrestning. QD och camlock är väl kanske smidigare att använda.
Men jag har begränsad erfarenhet av dem, jag kör slangnippel och trycker bara på slangen.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Cam-lock, Tri-clamps eller QD-kopplingar?

Inläggav Hjulbult » måndag 2015-12-07 13:48

Hallå!

Tri-Clamp är vanligt i konsika jästankar antagligen just för dess sanitära design, trodde också som Bee att det är de som även kallas mejerikoppling? Fast när jag tänker tillbaka till ungdomens dagar så är kanske stigarrörskopplingarna på hemkokare nån gängad variant som kallas mejerikoppling.

Hur som helst så kan man ha Tri-Clamp även i bryggsystem och jag tror det är sådana som används i komersiella bryggerier. Nackdelen är att det blir dyrt samt att det är rätt osmidigt att göra omkopplingar under bryggprocessen.

Till bryggverket kör jag QD kopplingar inköpta på Aliexpress, fullt nöjd med dessa då de är smidiga att hantera och jag har hittills aldrig haft några problem med läckage. Tror det är hugget som stucket mellan dessa och Camlock egentligen.

MVH
//NJN
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 200
Blev medlem: måndag 2014-08-11 10:31

Re: Cam-lock, Tri-clamps eller QD-kopplingar?

Inläggav LasseKongo » måndag 2015-12-07 22:14

Har för mig att QD kopplingar brukar klara max 3 bar, medans Camlock klarar över 10 bar. Kan spela roll om man
kopplar ingående vatten till exempelvis en kylare som man stänger/begränsar med en ventil.
Brygger med Braumeister 20l
LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: lördag 2014-12-13 20:31
Ort: Västra Frölunda

Re: Cam-lock, Tri-clamps eller QD-kopplingar?

Inläggav Chabo » torsdag 2016-02-04 21:49

Hjulbult skrev:Hallå!

Tri-Clamp är vanligt i konsika jästankar antagligen just för dess sanitära design, trodde också som Bee att det är de som även kallas mejerikoppling? Fast när jag tänker tillbaka till ungdomens dagar så är kanske stigarrörskopplingarna på hemkokare nån gängad variant som kallas mejerikoppling.

Hur som helst så kan man ha Tri-Clamp även i bryggsystem och jag tror det är sådana som används i komersiella bryggerier. Nackdelen är att det blir dyrt samt att det är rätt osmidigt att göra omkopplingar under bryggprocessen.

Till bryggverket kör jag QD kopplingar inköpta på Aliexpress, fullt nöjd med dessa då de är smidiga att hantera och jag har hittills aldrig haft några problem med läckage. Tror det är hugget som stucket mellan dessa och Camlock egentligen.

MVH
//NJN


Hej
Letar efter dessa QD kopplingar på ALIexpress...
Vad sökte du på...hittar ej ...
Några Tips ?

Anders
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Cam-lock, Tri-clamps eller QD-kopplingar?

Inläggav Judgecc » torsdag 2016-02-04 21:59

Quick Disconnect 1/2.

Denna säljare tex.

Check out this recommended store on AliExpress. Find great products at low prices!
http://s.aliexpress.com/I3e6fuaE
(from AliExpress Android)
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Cam-lock, Tri-clamps eller QD-kopplingar?

Inläggav Chabo » torsdag 2016-02-04 23:33

Judgecc skrev:Quick Disconnect 1/2.

Denna säljare tex.

Check out this recommended store on AliExpress. Find great products at low prices!
http://s.aliexpress.com/I3e6fuaE
(from AliExpress Android)


Tack för länken...
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Cam-lock, Tri-clamps eller QD-kopplingar?

Inläggav skyking » måndag 2017-10-02 11:01

Vad är det egentligen som gör att TC anses som sanitära? Är det inte bara till att starsana QD/CL så bör de också vara sanitära. Frågan om TC är så intressant för den normale hembryggaren, jag menar att det verkar ju förutsätta att man kör 1.5"-rör vilet jag tycker verkar lite väl grovt, iaf med mina volymer (dessutom så verkar det vara sparsamt med slang i de dimensionerna - humlegården har inga sådana slangar iaf)

Jag kör själv QD, men överväger att gå över till CL. Jag antar att man kan säga att fördelarna och nackdelarna med dessa är att QD är lättare att koppla in/ur - för mig som varit med om att koppla ur dem av misstag så ser jag det som negativt (iaf när det hände).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Cam-lock, Tri-clamps eller QD-kopplingar?

Inläggav Boppe85 » måndag 2017-10-02 13:25

TC eller Tri. Även om kopplingen kallas för 1.5" så betyder det inte att anslutningen är det. Anslutningen är säkert från 1/4 till 1 1/2". det är själva klämman som betecknas 1.5" Och vill man ha större anslutningar finns även de. Jag håller med dig att de verkar "bökiga" att jobba med. Men både ur renlighet och säkerhetssynpunt är det nog att föredar. QD koppling är väl vanlig snabbkoppig vad jag kan förstå
Boppe85
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 146
Blev medlem: tisdag 2014-01-21 12:07

Re: Cam-lock, Tri-clamps eller QD-kopplingar?

Inläggav skyking » måndag 2017-10-02 13:56

Boppe85 skrev:TC eller Tri. Även om kopplingen kallas för 1.5" så betyder det inte att anslutningen är det. Anslutningen är säkert från 1/4 till 1 1/2". det är själva klämman som betecknas 1.5" Och vill man ha större anslutningar finns även de. Jag håller med dig att de verkar "bökiga" att jobba med. Men både ur renlighet och säkerhetssynpunt är det nog att föredar. QD koppling är väl vanlig snabbkoppig vad jag kan förstå


Jo, du har nog rätt - ser det nu när jag tittade på sidan. Ser dock inte vad som gör dem överlägsna när det gäller renlighet, iaf inte på ett sätt som är relevant för mig. Är det vanligt att folk åker på infektioner för att de kör med QD/CL?

En feature med TC är kanske att de är hermafroditiska om man behöver det (vilket jag inte behöver).

Frågan är lite om det finns någon annan fördel med TC som gör att de skulle vara något för mig. Man skall ha i åtanke att de ju kostar lite mer (198kr/par istf 158kr/par för QD/CL) - för detta skall man ju ha en fördel som är värd 40kr/par.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Cam-lock, Tri-clamps eller QD-kopplingar?

Inläggav assistredo » måndag 2017-10-02 15:53

Tri-Clamp på jäsningssidan är ett motiv för renlighetsaspekten. På heta sidan bör det inte vara så noga.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Cam-lock, Tri-clamps eller QD-kopplingar?

Inläggav Boppe85 » måndag 2017-10-02 16:07

Hej,

Det är inte några större fördelar med rengöringen, bara kanske det är lättare att göra rent. Du har rätt att de är liksidiga. Med snabbkopplingar borde det finnas de med stopp, vilket kan vara fördelaktigt ibland. Jag vet inte om tätningar i kam-lock och snabbkopplingar är värmeresistenta. Nåväl, Aliexpress kan erbjuda en uppsjö av modeller som är av de billigare slaget. Kvalitén duger, har inte något att klaga på
Boppe85
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 146
Blev medlem: tisdag 2014-01-21 12:07

Re: Cam-lock, Tri-clamps eller QD-kopplingar?

Inläggav skyking » måndag 2017-10-02 16:39

assistredo skrev:Tri-Clamp på jäsningssidan är ett motiv för renlighetsaspekten. På heta sidan bör det inte vara så noga.


Jag kör QD efter värmeväxlaren. Hur pass utmanar jag ödet tro? Jag undrar bara vad det är som gör att TC skulle vara säkrare. Jag vet inte vad som skiljer där de har kontakt med vörten. Som jag förstått det är det ju bara rör med en planpackning emellan.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 53 gäster

cron