Partyfat

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Partyfat

Inläggav dryg » måndag 2017-10-30 01:27

Pilsnerkokaren skrev:Nja, du missuppfattade mig nog.
Det blir som du skriver om du skruvar ihop snabbnippeln (hane med utv gänga) via adaptern med regulatorn, regulatorn passar då direkt i tappens snabbkoppling.

Snabbnippeln med utv 1/4" kostar 15:50 inkl moms.


Japp, missuppfattade, men det har jag gjort ofta den senaste tiden, mycket nytt att ta in nu :)

Går det att skruva bort snabbkopplingen på tappen och vad är det för gänga där i så fall?

Och jag är sugen på 4 snabbkopplingar med 1/4 :)
Jag ringer HR o ber dem sätta hela min lön på ditt konto

Kul det här, man ska inte bara hitta rätt grejjer, man ska välja också.

Snart kommer nån säga till mig att skaffa riktiga fat i stället, men de postar i så fall i fel tråd ;)


Skickat från min iPad med Tapatalk
dryg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 2017-10-28 20:36

Re: Partyfat

Inläggav dryg » onsdag 2017-11-01 22:09

Pilsnerkokaren skrev:
Du fyller fatet med färdigjäst och klarnad öl...

Tack vare att du kan trycksätta fatet efter bytet blir inte ölen varken avslaget eller oxiderad


Jag har klippt lite i citatet ovan :)

Ventilerar man fatet något innan man fyller det eller när man byter från kolsyresnabbkoppling till kran, eller räcker det med att trycksätta fatet?

Hur ventilerar man i så fall?

//Johan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
dryg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 2017-10-28 20:36

Re: Partyfat

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2017-11-02 09:51

Du behöver inte ventilera fatet efter att du bytat mellan tapp och snabbkoppling, det räcker med att du trycksätter till önskat jämviktstryck.

När du fyller fatet för första gången kan du minska mängden syre i gasfickan med att trycksätta fatet med co2.
Kan vara av intresse om du brygger välhumlad öl.

Gasfickan i fatet innehåller bara luft när du fyllt första gången, ca20% syre. Trycksätter du fatet till 1bar kommer kommer mängden syre i gasficka halveras till 10% pga du tillfört samma volym CO2 som gasfickan redan hade. Du har ju dubblat trycket (Normalt atmosfärtryck är 1 bar, ge o ta några decimaler). Släpper du ut övertrycket i fatet kommer alltså syrenivån ha halverats, trycksätter du igen sjunker syrenivån till 5% osv. Man kan få ner syremängd till ca 1% om man gör detta 3-4 gånger

Detta funkar så länge du använder CO2.

Du ventilerar med hjälp av slanganslutningen, tryck in den i snabbkopplingen bara så mycket att det börjar pysa. Har du gott om slanganslutningar kan du ha en utan slang som du har för att ventilera. Då går det utmärkt att bara trycka i den i snabbkopplingen, Ta rätt anslutning bara :wink:
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Partyfat

Inläggav Bee » fredag 2017-11-03 08:37

dryg skrev:Tack så mycket, den ser ut som de jag hittat på ali-express men med en plasthylsa som pressar in patronen i stället för att använda gängade patroner, tänkte väl att det skulle finnas :)

Är det någon som hittat en mojäng som omvandlar ogängade patroner till gängade.

Tänkte att det måste finnas en sån, men efter flera googlingsförsök har jag aldrig hittat någon. De ogängade är ju som sagt betydligt billigare och mer lättillgängliga som livsmedelsgodkända.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Partyfat

Inläggav dryg » fredag 2017-11-03 11:25

Bee skrev:Är det någon som hittat en mojäng som omvandlar ogängade patroner till gängade.

Tänkte att det måste finnas en sån, men efter flera googlingsförsök har jag aldrig hittat någon. De ogängade är ju som sagt betydligt billigare och mer lättillgängliga som livsmedelsgodkända.


Jag har också letat.

Jag kommer nära :)

Här är en från 12g ogängad till paintballgänga

http://s.aliexpress.com/AJziuUB7


Skickat från min iPhone med Tapatalk
dryg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 2017-10-28 20:36

Re: Partyfat

Inläggav Bee » fredag 2017-11-03 11:47

@Pilsnerkokaren kanske kan sno ihop något och sälja till oss, och andra? ;-)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Partyfat

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2017-11-03 12:46

Allt går utom trähästar och tennsoldater :wink:

Köpte en beer king tappkran till partyfaten en gång för länge sedan. Efter att den legat i några år plockade jag isär den och funderade på att ev bygga om den till enbart trycksättning.
Men sen blev jag med 5kg CO2 flaska och intresset sjönk som en gråsten.

Ni får beskriva vad som är av intresse, så kanske vi kan hitta en vettig lösning.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Partyfat

Inläggav Bee » fredag 2017-11-03 14:04

Pilsnerkokaren skrev:Allt går utom trähästar och tennsoldater :wink:

Köpte en beer king tappkran till partyfaten en gång för länge sedan. Efter att den legat i några år plockade jag isär den och funderade på att ev bygga om den till enbart trycksättning.
Men sen blev jag med 5kg CO2 flaska och intresset sjönk som en gråsten.

Ni får beskriva vad som är av intresse, så kanske vi kan hitta en vettig lösning.
Det finns gängade och ogängade kolsyrepatroner, ogängade är billigare och mer lättillgängliga som livsmedelsgodkända.

Dryg har hittat en som gör att man kan använda ogängade till saker med paintballgänga.
dryg skrev:

Jag har också letat.

Jag kommer nära :)

Här är en från 12g ogängad till paintballgänga

http://s.aliexpress.com/AJziuUB7


Snålheten I mig vill ha en sån med samma gänga som gängade CO2 patroner. Jag har en liten regulator med kulkoppling för gängade, att ha med på fest/i båten.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Partyfat

Inläggav dryg » fredag 2017-11-03 14:12

Jag är ute efter portabel kolsyra till partyfat.

Helst monterad på fatet utan hängande slangar.
(Och såna finns i kina, men bara för gängad co2)

Jag ska se om jag kan använda en sån här:
https://lundteknik.dk/loes-co2-enhed-p- ... 9us37ndmp2

Bild

Ungefär så skulle en ”adapter” kunna vara konstruerad också bara utan regulatorn.

Mycket googlande på akvarium, cykelpumpar och paintball för att servera lite öl! ;)



Skickat från min iPad med Tapatalk
dryg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 2017-10-28 20:36

Re: Partyfat

Inläggav Carl » fredag 2017-11-03 14:37

Denna paintball-gänga, är det en entydig beskrivning, eller finns det flera gängor i paintballsammanhang? Den gamla sodastreamgängan är inte en sådan? Annars finns ju dessa "paintball ASA adapter" eller "ON/OFF valve" som jag skrivit om i annan tråd. Lite bökig och dyr lösning kanske från paintball-gänga till 1/8 NTP och sedan adapter till gängan på en regulator för gängade patroner (3/8-24 (AN3)), men en sådan lösning kanske fungerar?
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Partyfat

Inläggav assistredo » fredag 2017-11-03 15:45

dryg skrev:Jag är ute efter portabel kolsyra till partyfat.

Helst monterad på fatet utan hängande slangar.
(Och såna finns i kina, men bara för gängad co2)
Mycket googlande på akvarium, cykelpumpar och paintball för att servera lite öl! ;)

Ibland ser man inte skogen för alla träd (eller trådar). Så kan det bli med långa trådar. :wink:

Men partyfatens ursprungliga idé var ju att vara portabla, med kolsyra eller handpump.

Ex. http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... t-partyfat
http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... l-partyfat
Senast redigerad av assistredo fredag 2017-11-03 15:49, redigerad totalt 1 gång.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Partyfat

Inläggav dryg » fredag 2017-11-03 15:47

Som sagt... lång tråd, men jag vill både ha portabla fat och tvångskolsyra med pilsnerkokarens kopplingar


Skickat från min iPad med Tapatalk
dryg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 2017-10-28 20:36

Re: Partyfat

Inläggav dryg » söndag 2017-12-03 21:31

Tyresöl skrev:Liten bump. Men som nybörjare på partyfat och Pilsnerkrokarens kopplingar så undrar jag, ni som kör på denna setup, hur går ni till väga när ni kolsyresätter ölen?

Jag har provat två varianter och är inte helt nöjd med någon av dem;

1. Fyll på 1,5 bar och låt fatet stå, när trycket sjunkit fyller jag på igen och fortsätter så tills det tryck jag vill ha är uppnått.

2. Fyller på med 1,5 bar och låter tuben stå öppen i 4 dagar, sänker till serveringstryck och låter det stå 1-2 dagar till.

Tycker inte att någon av varianterna har gett tillräckligt tillfredsställande kolsyra om man jämför t-ex- med flaskjäsning.

Någon annan variant som folk kör på?


Har du lyckats bättre nu?
Jag vill helst köra på alt 1 för att slippa ha gasen på hela tiden, och helst också kunna räkna ut hur många gånger och hur ofta jag borde vara tvingen att fylla på.

Jag vet ju vad jag har för headspace, temperatur och önskad kolsyrenivå... men inte hur man ska räkna (hittar inga tabeller med parametern ”tid” heller)

Hur gör ni andra som tvångskolsyrar partyfat?
dryg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 2017-10-28 20:36

Re: Partyfat

Inläggav SnALE » onsdag 2018-01-10 10:23

Nu har jag en batch som är klar för tappning och det är dags att testa att trycksätta ett fat (samtidigt som jag primejäser i ett annat). Tidigare försök med vatten har fallit väl ut så nu vågar jag testa på en liten batch Saison.

Tänker försöka med alternativ 1. Alltså inte låta gasen vara på hela tiden, utan fylla på efterhand tills man når rätt tryck. Vill få det att fungera för att kunna underhålla flera fat med samma tub och fyllare.

Har även en liten CO2-pump till cykel som kan användas för servering (tyvärr med gängade flaskor). Är det någon som hittat en cykelpump som använder 16g flaskor utan gänga?

Monterade även en ventil i korken om man bara vill använda för att trycksätta och inte göra något ingrepp på fatet.

Fatet är provtryckt och håller 1,5 bar. Det här fatet har även den vinklade ventilen från Biltema.
Bilagor
CO2-pump.jpg
Ventil-i-kork.jpg
WP_20180109_21_38_38_Pro.jpg
WP_20180109_21_39_17_Pro.jpg
Användarvisningsbild
SnALE
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: lördag 2017-09-09 16:35

Re: Partyfat

Inläggav dryg » söndag 2018-01-14 12:43

SnALE skrev:Har även en liten CO2-pump till cykel som kan användas för servering (tyvärr med gängade flaskor). Är det någon som hittat en cykelpump som använder 16g flaskor utan gänga?

Monterade även en ventil i korken om man bara vill använda för att trycksätta och inte göra något ingrepp på fatet.


Dn här cykelpumpen funkar med 16g patroner utan gänga:
https://www.aliexpress.com/item/Deemoun ... 68277.html

Vad är det för ventil du använder i korken?

//Johan
dryg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 2017-10-28 20:36

FöregåendeNästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 76 gäster