Partyfat

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Partyfat

Inläggav HåkanBråkan » söndag 2015-08-23 19:36

Vet att det finns en del trådar här på forumet om hur man kolsyrar partyfat, undrar vilket som är det bästa sättet om man vill lagra på partyfat vet att corneliusfat kanske är bättre men jag saknar plats. Är Flexitap bästa lösningen eller finns det bättre sätt
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

Re: Partyfat

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2015-12-08 21:29

Jo det finns bättre lösningar än Flexitapen.
Bild

Bild

Bild

Stigarröret sitter fast i den vertikala kopplingen, den horisontella är för kolsyra.

Så numera finns det en 5 liters lillebror till Corneliusfaten :)

Egentligen bara en variant på en kinafyllare, fast tvärtom.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Partyfat

Inläggav eric » tisdag 2015-12-08 21:59

Det här såg ju intressant ut! Jag vill se, nej jag kräver att få se, ritning och youtube-klipp! :)


Min blogg: http://alnemar.com
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Partyfat

Inläggav Joelowe » tisdag 2015-12-08 22:53

Håller med Eric
Användarvisningsbild
Joelowe
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 194
Blev medlem: lördag 2015-08-22 20:12
Ort: Örebro

Re: Partyfat

Inläggav HåkanBråkan » tisdag 2015-12-08 23:25

Jag håller också med Eric
HåkanBråkan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: söndag 2015-03-15 22:15
Ort: Sundsvall

Re: Partyfat

Inläggav windeman » tisdag 2015-12-08 23:35

Jag med.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
windeman
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: onsdag 2013-10-23 15:49

Re: Partyfat

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2015-12-08 23:39

Den ligger på jobb så ni får vänta tills i morgon :)
Lyckades med konststycket att beställa en snabbkoppling som var delbar och som dessutom hade plats för ett stigarrör i sig.

Det är standard grejer förutom anpassningen av stigarröret och biten som sitter genom gummipackningen. När gummipackningen sitter på plats spänner man T-röret tills det blir tätt, som en hederlig gammal termoskork. Jag har provtryckt med tryckluft och allt verkar tätt.

Behöver man kanske lite mer headspace i fatet än vad packningen ger? Behövs det kan jag länga biten genom gummipackningen.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Partyfat

Inläggav Glugg » torsdag 2015-12-10 12:42

Jag har byggt exakt sådan här typ av konstruktion men som du också antyder pilsnerkokaren, delen som går genom proppen i partyfatet har jag haft svårast att få till med någon del jag kan köpa.

Har en hyfsad konstruktion men historien om när den gick ur medans fatet låg på sidan under ca 2,5 bars tryck ska jag någon dag posta i pinsamma misstag tråden. Kan någon säga sprutmålning av kök :-)

Hoppas att du återkommer med mer detaljer snart så blir detta en tidig julklapp!
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 319
Blev medlem: torsdag 2014-12-04 18:59

Re: Partyfat

Inläggav Judgecc » torsdag 2015-12-10 13:34

Glugg skrev:Har en hyfsad konstruktion men historien om när den gick ur medans fatet låg på sidan under ca 2,5 bars tryck ska jag någon dag posta i pinsamma misstag tråden. Kan någon säga sprutmålning av kök :-)


Wonderful. Väntar spänt på en ordentlig redogörelse över detta.
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Partyfat

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2015-12-11 12:26

Kan tycka att det är rätt onödigt att ha full utrustning på alla faten, tänkte därför att man kunde byta mellan riggen på bilden med rör och gaskoppling till bara en snabbkoppling när man ska tvångskolsyra. När ölen är färdig släpper man trycket och byter till tappvarianten. Rörbiten med gängan i pluggen sitter kvar i fatet och byts inte ut så man bestämmer hur många fat man vill ha aktiva med antalet rörbitar och snabbkopplingar.
Tappvarianten (den på bilden) med slanganslutningar kostar 320:-
rörbit med snabbkoppling 120:-

Något av intresse?
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Partyfat

Inläggav falke » fredag 2015-12-11 16:28

Jag är absolut intresserad även om jag inte riktigt förstår hur det fungerar och hur man byter till en tappkran när man har tvångskolsyrat klart. Har du möjlighet att lägga ut lite mer info eller allra helst ett youtube-klipp...
falke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2015-09-09 16:35

Re: Partyfat

Inläggav assistredo » fredag 2015-12-11 17:19

Hm, lite fundersam här. Vanligtvis (normalt) lagrar man ju det färdigkolsyrade ölet i partyfatet med bara gummiplugg inklusive den lilla plastpluggen som sedan trycks ner i fatet när man trycker i tappanordningen. Vid tappning till fatet brukar inte gummipluggen (med plastplugg) sitta i. Det finns också motrycksfyllare för partyfat.

Ett alternativ skulle kunna vara att man på lämpligt sätt spänner fast en anordning utan stigarrör, enbart kolsyreventil och med bara en packning mot fatet vid kolsyrningen och därefter tar bort den och sätter i gummipluggen (med plastplugg).
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Partyfat

Inläggav Sawbones79 » söndag 2015-12-13 12:08

Jag har kört partyfat de senaste åren, och är mkt nöjd med dem. Jag kolsyrar med s.k. mm-pluggar ( http://maltmagnus.se/utrustning/fat/par ... uct_id=386 ), vilket blir lite dyrt med en plugg per fat, men har fördelen att jag kan kolsyra en hel trave fat och sedan lägga undan dem i väntan på inkoppling.
Drick upp din öl! Tänk på de stackars nyktra barnen i Indien!
Användarvisningsbild
Sawbones79
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: torsdag 2014-10-16 08:52
Ort: Sundsvall

Re: Partyfat

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2015-12-13 21:52

falke skrev:Jag är absolut intresserad även om jag inte riktigt förstår hur det fungerar och hur man byter till en tappkran när man har tvångskolsyrat klart. Har du möjlighet att lägga ut lite mer info eller allra helst ett youtube-klipp...


Du fyller fatet med färdigjäst och klarnad öl, sen pluggar du fatet med gummipluggen och med den gängade rörbiten. Sen förseglar du fatet med att gänga på en snabbkoppling som passar på gängan. När du drar åt gängan sväller gummiproppen som en gammal termoskork och fatet är tätt. Därefter trycksätter du till önskat tryck och väntar. När ölen har blivit kolsyrad släpper du trycket på fatet och byter ut snabbkopplingen mot tappvarianten och trycksätter till serveringstryck. Sen är det bara att pytsa ut öl tills du är nöjd eller att ölen tar slut. Vill du tappa från ett annat fat, släpper du trycket, byter tillbaks till snabbkopplingen, trycksätter och lagrar tills suget blir för stort. Rörbiten med gängan (mittenbilden) i gummiproppen sitter kvar i fatet, därför behövs det en till varje fat

Tack vare att du kan trycksätta fatet efter bytet blir inte ölen varken avslaget eller oxiderad, det krävs förvisso en extern tappkran men det gör de alltid med fat, ska jag säga som brygger på fat men bara dricker ur flaska :oops:

Som jag förstått det är det svårt att tappa från partyfat utan att ölen blir för gammal eller man själv blir för full :wink: Har man väl börjat tappa börjar det bli brått och man får dricka samma sort tills fatet är tomt. Det går inte att flytta tappkranen förrän fatet är tomt.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Partyfat

Inläggav sherlock » tisdag 2016-01-19 18:05

Hallå, hur gick det med redovisningen? :) Skulle gärna veta var man köper delarna, speciellt intresserad av gängröret! Antar du även gängat stigarröret i änden?
sherlock
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: söndag 2015-10-25 09:07

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster