Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav Morgan » lördag 2015-07-25 11:12

Jag har ett tag funderat över hur man på enklaste och billigaste sätt kan bygga en braumeisterklon. Nedan beskrivs mina planer så här långt och jag vill gärna få feedback på dessa. Speciellt viktigt är att Mats Staffansson (aka Bryggapa) bekräftar att STC 1000 Brew funkar så som jag tänkt använda den. Jag har precis beställt en STC 1000 Brew från StoraGrytor.se.

Till att börja med använder jag en rostfri tunna jag köpt på blocket. Diametern är bara centimetern större än jäshinken som jag använder som maltpipa, men den är ca 10 cm högre än en jäshink. Istället för att göra hål i botten av maltpipan så tänker jag leda ner vörten med ett rör till botten eftersom jag tror det svåraste är att efterlikna braumeisters tätning mellan ytterkärl och maltpipa. Det här medför ytterligare en komplikation: jag kan inte bara lyfta ur maltpipan och dränera vörten inför koket då det inte är något hål i botten av maltpipan. Jag har nu en idé om att ha några gummiproppar i botten som man kan dra ur på lämpligt sätt vid dränering, detta är dock den svaga punkten just nu tror jag då jag inte gärna vill koka gummipropparna.

Pumpen jag beställt är denna: http://www.ebay.com/itm/Solar-24V-DC-Ho ... 2c956be395

Värmeelementen tänker jag ta från vattenkokare. Nån som vet var de finns billigast just nu? Jag tänker använda 4 st: 2 st seriekopplade element gånger 2, vilket jag förstått bör ge samma effekt som ett element i normal drift men fördelat på 4 gånger så stor yta. Detta för att minska mängden beläggning som byggs på elementen under kok. (och risken för bränd vört, vilken dock enligt mig är obefintlig då jag kör med såna här element på full effekt idag utan problem).

Frågorna till Mats är:
Som jag förstår det kan en av utgångarna styra en pump medans den andra styr ett värmeelement. Går det att lösa enligt mitt elschema? Om jag ställer in "uteffekten" med SO, PO och bO till 200% borde både pump och element vara aktivt när är-värdet är lägre än börvärdet för temperaturen.

Vilken plats är lämpligast för tempgivaren? på bilden har jag placerat den direkt efter pumpen för att få snabb reaktionstid, men då mäter jag ju inte maltbädden vilken egentligen är den plats jag vill tempstyra.

Samtidigt som jag inte vill att elementen går igång utan att pumpen är på vill jag ju kunna koka utan att pumpen är igång. Jag vill gärna låta STC:n styra koket då jag då får alarm för humlegivorna osv.
Bilagor
elschema.jpg
bryggverksritning.jpg
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav Falkens » lördag 2015-07-25 11:37

Här finns en annan programvara som ska likna BM
https://www.facebook.com/OpenArdBir
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav Morgan » lördag 2015-07-25 12:03

Open Ardbir ser ju fräck ut men det verkar vara väldigt beta än så länge. Jag vill ha nåt som funkar nu. Jag tror verkligen på STC 1000 Brew, den verkar lagom komplicerad för mig.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav bryggapa » lördag 2015-07-25 12:13

Hej!

Fasen vad kul!
Inte för att vara sån, men lyssna inte på Falkens... Klart att det är STC-1000+ du ska köra! :)

Ang. bygget, så kan du säkert bygga precis som du tänkt, men jag skulle nog överväga att inte recirkulera från botten alls, utan bara pumpa upp till toppen 'som vanligt'. Det gör saken mycket lättare.
Annars så kan du ju använda silikonproppar istället för gummi. Inga problem där med värme och/eller livsmedelsklassning.
http://shop.humle.se/utrustning/jasning/tillbehor/silikonproppar/silikonpropp-2217-mm

Jag skulle nog försöka hitta andra element än vattenkokare också. Det är inget fel på dom, men genomföringarna kräver 38 mm håltagning, vilket känns onödigt. Det finns hur mycket element som helst på eBay, så du kan garanterat hitta bättre där och som bara kräver två små borrhål. Dessutom klarar du dig nog med två element då. Optimalt skulle nog vara en 1kW och en 1.5kW alt. två 1.5kW men då kan det behövas mer än en fas.

Edit: Tex en sån här
http://www.ebay.com/itm/Metal-Thread-Mount-Water-Boiler-Heating-Element-U-Shaped-Tube-Heater-220V-1500W-/391185147255
http://www.ebay.com/itm/15mm-Male-Thread-Water-Heater-Boil-Electric-Tube-Heating-Element-AC-220V-1000W-/331565518144

Som jag förstår det kan en av utgångarna styra en pump medans den andra styr ett värmeelement. Går det att lösa enligt mitt elschema? Om jag ställer in "uteffekten" med SO, PO och bO till 200% borde både pump och element vara aktivt när är-värdet är lägre än börvärdet för temperaturen.


Inte riktigt. Reläerna kan styra ett element vardera. 200% -> båda reläerna dragna vid värmning, 150% -> relä 1 draget hela tiden, relä 2 på hälften av tiden. Obs att varje relä klarar max 10A.

Pumpen styrs via en 'outnyttjad' utgång och kopplas lämpligast in via en LED dimmer
http://www.ebay.com/itm/Adjustable-12V-8A-PIR-Sensor-LED-Strip-Light-Switch-Dimmer-Brightness-Controller-/331601522755
som man använder för att driva och flödesreglera pumpen med.

Pumpen kopplas in så här:
Bild

Lämpligt är att sätta en strömbrytare mellan STC:n och potentiometern i LED dimmern, så man kan köra pumpen manuellt vid behov.

Samtidigt som jag inte vill att elementen går igång utan att pumpen är på vill jag ju kunna koka utan att pumpen är igång. Jag vill gärna låta STC:n styra koket då jag då får alarm för humlegivorna osv.


Mjukvaran är byggd för att styra precis en sån här setup, så det fungerar som det 'bör' fungera... Pumpen går under mäskning, men inte under kok.

Lycka till!

Mvh
//mats
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav Morgan » lördag 2015-07-25 12:46

Kul att du svarade så snabbt Mats!

Anledningen till att jag vill recirkulera från botten är att jag är hyfsat säker på att det minskar risken för stopp i maltbädden. med flöde neråt genom bädden blir bädden känslig för hur stort flödet är tror jag. Den pump jag valt är ungefär lika kraftig som braumeisterns pump, men jag köpte två för säkerhets skull. Jag tar till mig av tipset om silikonproppar!

Vi får se vilka värmeelement jag till slut väljer. Det jag gillar med vattenkokarelement är att de är standardiserade och därför lätta att byta ut snabbt. Dessutom har jag vana av att montera dessa i jäshinkar. Om jag skulle montera andra element så vet jag inte riktigt hur jag skulle täta genomföringen. Vattenkokarelementen är dock jobbigare att diska då man inte kommer åt riktigt överallt. Dessutom bygger den nuvarande designen på att elementen får plats bredvid maltpipan där det finns ett smalt utrymme. Om det inte går måste maltpipan sitta högre så att elementen går in under maltpipan, en inte lika snygg lösning.

Jag tänkte undvika att belasta reläerna i STC:n med mer än 1000W för att få ut längre livslängd ur dessa. Som jag förstått det ger två vattenkokarelement i serie ca 1000 W.

bryggapa skrev:Inte riktigt. Reläerna kan styra ett element vardera. 200% -> båda reläerna dragna vid värmning, 150% -> relä 1 draget hela tiden, relä 2 på hälften av tiden. Obs att varje relä klarar max 10A.

Pumpen styrs via en 'outnyttjad' utgång och kopplas lämpligast in via en LED dimmer
http://www.ebay.com/itm/Adjustable-12V-8A-PIR-Sensor-LED-Strip-Light-Switch-Dimmer-Brightness-Controller-/331601522755
som man använder för att driva och flödesreglera pumpen med.


Jag tänker så här: det finns två reläer, om jag sätter output högre än 100% så kommer pumpen (utgång 1) alltid vara på samtidigt som elementet (utgång 2). Har jag förstått det rätt? I så fall måste jag välja att koppla in pump + värmeelement eller värmeelement + värmeelement (vilket innebär att jag måste slå på och av pumpen manuellt med en strömbrytare vid sidan av).

Nu ser jag att du pratar om "en outnyttjad utgång" för pumpen, det är bra nyheter om jag förstår dig rätt! Men då måste jag skaffa en lödpenna om jag förstår det hela rätt? Var köper jag en lödpenna? Om jag förstår dig rätt så behöver jag dimmern eftersom "den outnyttjade utgången" saknar relä och därför behöver hjälp att driva pumpen?

Jag hoppas slippa flödesreglera pumpen med dimmer, det är därför jag valt en pump med snarlik karakteristika som braumeisters egen. Braumeisterns pump regleras ju inte. Om reglering behövs så kan jag strypa lite på kulventilen jag har till att omfördela vörtflödet till whirlpoolen.

Du gör ett grymt jobb Mats!
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav bryggapa » lördag 2015-07-25 13:16

Har själv kört med vattenkokarelement i jäshink. Funkar bra :)
ÖoB eller rusta brukar ha billiga vattenkokare. Annars kanske 4 såna här http://www.ebay.com/itm/Stainless-Steel-17-64-Dia-Water-Heater-Element-Tube-600W-/301659772366?
Kruxet är att ta upp 38mm hål i rostfritt är betydligt kämpigare än i plast...

Lödpenna borde du ha ändå om du inte har det :) Kjell o Co har sånt.
Rätt, dimmern behövs för att driva och som bonus kan du också flödesreglera en del om du vill, vilket inte alls är dumt.

Tack :)

//mats
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav Morgan » lördag 2015-07-25 20:20

Jag var på Rusta idag och köpte fyra vattenkokare för det trevliga priset 49 kr/st. Det blev så då de var så billiga. Jag har dessutom köpt denna på ebay: http://www.ebay.com/itm/15-100mm-Stainl ... 1ea04f5571

Jag valde 40 mm efter mycket noggrannt mätande.

vattenkokare.JPG

elementen.jpg

bortplockade bimetalldelar.jpg
Här ser man skillnaden mellan före (höger) och efter (vänster) när man plockar bort "bimetalldelarna". Deras syfte är att stänga av vattenkokaren när det kokat upp (inte bra i ett bryggverk) och att stänga av vid överhettning (jag tar hellre risken att ta bort denna än att ha den kvar och riskera ett avbrutet kok)


Jag var också på IKEA och köpte ett par stekstänkskydd (falskbottnar) och 4 st 15-litershinkar på Jula (deras sista i Kungens kurva).

Lödpenna hittade jag ingen. verkar som att de flesta kjell & Co bara är småbutiker som säljer iPhone-skal...

Elementen du länkade, Mats, var grymma... jag kunde bara inte vänta och tror jag får till det ändå. LED-dimmer har jag också beställt... så mycket som jag väntar på nu så känns det som att julafton närmar sig.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav Glugg » måndag 2015-07-27 21:39

Morgan: För en enkel elektroniklödpenna jämför även Biltema, Clas O, Jula, Elfa ...

Edit: Jag läser att....
du tänker använda en av plasthinkarna som maltpipa? Jag har tänkt liknande men det blir då en vit jäshink för, jag vill inte ha färgtrycket i vörten som julahinken har. Kan kanske slipa bort det förstås.
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 319
Blev medlem: torsdag 2014-12-04 18:59

Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav Glugg » måndag 2015-07-27 22:56

Jag funderar på hur du ska fästa gummipropparna ( varför mer än bara en förresten?) i botten. Känns dumt att borra mer i botten i onödan. Jag skulle nog bygga en enkel ram som passar i botten och fästa pluggen på denna. Allt du behöver är ju att pluggen tvingas till rätt ställe när "pipan" förs ner så att den hamnar i hålet?
Med någon form av krok kan man rent av lyfta upp den delen innan kok om man skulle önska.

Intressant plan du har för pumpning underifrån också. Men det vore bra om folk har fler ideer på tätning för att efterlikna BM original dock. Jag tänker nog fundera vidare på det. Men just nu undrar jag om idén jag beskrev om pluggen inte också kunde funka för inflödet?
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 319
Blev medlem: torsdag 2014-12-04 18:59

Re: Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav bryggapa » måndag 2015-07-27 23:40

Eller vad sägs om att istället för att leda ett rör ner genom mäsken och genom falskbotten OCH ha en plugg, i stället sätta en slangnippel i nedre delen av hinken (under falskbotten) och istället bara ansluta en silikonslang och pumpa in vörten där. Sedan är det bara att lyfta hinken och låta vörten dränera tillbaka bakvägen genom pumpen (med pumpen av då förståss).
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav Glugg » tisdag 2015-07-28 00:26

Jag tänkte att man sätter inflödesslangen i ett hål genom pluggen så att säga.
Men du har rätt man kan ju få ännu färre rörliga delar med ditt förslag. Borde funka.
Man får få till något som gör att silikonslangen inte viker sig och det blir väl en rördel till då.
Men egentligen är principen samma som Morgans då för jag antar det egentligen inte spelar någon roll om man kommer utifrån pipan med inflödet eller innanför pipan enl Morgans skiss.

Vad du framförallt säger är ju att vörten kan tömmas ut genom pumpen så hål och plugg kanske är helt överflödigt även med Morgans design.
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 319
Blev medlem: torsdag 2014-12-04 18:59

Re: Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav bryggapa » tisdag 2015-07-28 08:08

Men egentligen är principen samma som Morgans då för jag antar det egentligen inte spelar någon roll om man kommer utifrån pipan med inflödet eller innanför pipan enl Morgans skiss.


Ja, absolut. Skillnaden är ju bara att man undviker den häverten som bildas annars när man lyfter (vilken bara kan ställa till problem).

Vad du framförallt säger är ju att vörten kan tömmas ut genom pumpen så hål och plugg kanske är helt överflödigt även med Morgans design.


Jag har själv en par solar projects pumpar, och blåser man genom dem så är det inte mycket motstånd, så jag tycker det borde funka.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav Morgan » tisdag 2015-07-28 11:53

Det var av precis denna anledning jag la upp mina planer här! Nu har ni hjälpt mig förenkla bryggverket avsevärt! Stort tack! Anledningen till att jag ville ha flera gummipluggar var att avrinningen inte skulle ta för lång tid när man står och lyfter maltpipan (knäcker ryggen). Eftersom jag ändå bestämt mig för att vinscha upp maltpipan så kan jag låta avrinningen ta lite längre tid så får jag också möjligheten att långsamt flödeslaka lite om jag vill då jag lyfter ur maltpipan. Om en rörstump eller slangnippel sticker in i ett hyfsat tajt hål i maltpipan kommer det lilla läckaget mellan hålet och röret/slangnippeln vara försumbart. Det kommer heller inte resultera i att maltpipan pressas uppåt av trycket då hålet är så litet. Jag behöver alltså inte spänna ner maltpipan mot botten. Vid urlyft av maltpipan lyfter jag alltså bara rakt upp och vörten börjar flöda bakvägen ut genom hålet, dock ej genom pumpen, vilket funkar men är onödigt.

Det jag "tappar" nu är möjligheten till en whirlpool då jag plockar bort hela det utvändiga röret. Bryggverket blir dock så mycket enklare att jag tycker att det räcker gott.

Vad det gäller färgtrycket på utsidan av hinken så kanske jag sandpapprar bort det eller bara låter det "drickas upp"... lite skit rensar magen :-)

Tack Mats för tipset om lödpenna, denna införskaffas inom kort även om jag nu får låna en lödpenna av en av medlemmarna i vår bryggklubb.

Bryggverksritning 2015-07-28.jpg
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav Morgan » onsdag 2015-07-29 20:33

Efter att ha funderat lite över värmeelementens effekt har jag kommit fram till att effekten blir för låg om jag kopplar samman elementen så som jag tänkt. 2000 watt kanske funkar i en 20-liters Braumeister men mitt bryggverk kommer vara lika stort som en 50-liters Braumeister. Jag vet ännu inte hur jag ska lösa detta. Dessutom är det väldigt trångt mellan "maltpipan" och grytan. Eftersom maltpipan är av plast så är det ingen höjdare om de rör varann. Detta slutar antagligen i att jag beställer andra värmeelement från Ebay.

Nedan kan man i alla fall se bilder på grytorna jag köpte på blocket. Jag köpte två likadana för 500 kr totalt. De är på drygt 60 liter... ett kap!
grytan1.jpg

grytan2.jpg
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Bygge av braumeisterklon, styrd av STC 1000 BREW

Inläggav bryggapa » onsdag 2015-07-29 23:10

Du borde nog ändå överväga slangnippel och slang i botten av pipan, eller liknande lösning. Jag tror du underskattar vikten av att det blir tätt. Det är inga enorma flöden och vätskan kommer ta lättaste vägen.
Har du sett scaryeyes bygge?
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=4652
Tycker det är en rätt vacker lösning med fyra 1kW spisplattor under. Jag gick liknande tankar själv ett tag, men som med myckat annat rann det ut i sanden och jag köpte induktionshäll istället. Men jag tycker ändå att han har en snygg lösning där. Inga potentiella läckor och lätt att diska.
Grattis till fynden för övrigt :)

Edit: Och whirlpool med solarprojects pumpen kan du bara glömma ändå. Du behöver en kraftigare pump för det.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 58 gäster

cron