Utvärdering SM 2014

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2014 i Linköping

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav Fogsvans » måndag 2014-04-07 10:23

Tack för ett mycket bra arrangemang Linköping!

En idé inför framtiden:
En aspekt som jag vet att det pratats om tidigare är att det förstås är jättetrevligt att också kunna smaka pristagarölen från domartävlingen (all heder åt det som också serverar sina tävlingsöl). Skulle man inte kunna trigga just detta trevliga beteende genom att komplettera med ett kombinationspris. Det vill säga att man på på välkänt TV-manér delar ut pris till den/de som lyckats bäst om man slår ihop domarpoäng med "folkets"? (Självklart skull det inte ersätta någon av de övriga två tävlingsformerna). Någon sorts best-in-show?
Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 93
Blev medlem: måndag 2012-04-30 09:38
Ort: Örebro

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav martinb » måndag 2014-04-07 10:47

Fogsvans skrev:En aspekt som jag vet att det pratats om tidigare är att det förstås är jättetrevligt att också kunna smaka pristagarölen från domartävlingen

Det är rätt problematiskt. Kravet för att delta i SM är 5st 33cl-flaskor. Då hade man behövt ha krav på att ALLA som deltar i SM måste vara beredd på att dyka upp på SM-dagen med iaf minst ett 18-litersfat för att bjuda ut. sedan hade man behövt avslöja alla medaljtagare i förväg så just vederbörande kan dyka upp med sitt fat.

Turligt nog är det många öl som är med på SM-dagen också sådana som tog medalj, dock ej årets totalvinnare.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav Fogsvans » måndag 2014-04-07 10:52

Här kommer några +

+ lokalens storlek och bordens placering. Jämfört med förra året innebar avstånden att det blev lättare att få överblick, mindre trängsel och mer luft.

+ jag fick känslan att färre brygder var slut sista timmen jämfört med förra året. Svårt att uppskatta förstås men jag fick den känslan ... jag tror att det där är en ganska viktig grej även om det förstås är är svårt att styra. om det nu var som jag upplevde det kan man förstås spåra vad det berodde på: förhållandet besökare/antalet utställaröl? Ändrade rekommendationer för hur mycket man har med sig ... ?

+ det tryckta programmet var väldigt bra - inklusive dess färgkodning!

Förresten - jag fick inte med mig mitt program hem - skulle det månne gå att lägga upp en pdf !?! (ju listan finns ju men programmet var som sagt trevligare)
Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 93
Blev medlem: måndag 2012-04-30 09:38
Ort: Örebro

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav VsX » måndag 2014-04-07 11:39

Generellt sett rullade allt på bra och det hela var mycket trevligt. Utöver de synpunkter som redan nämnts tyckte jag personligen att det var lite onödigt att sortera ölen i programmet efter ort. Jag är personligen mer intresserad av att enkelt hitta en viss öltyp snarare än var en bryggare är ifrån.
VsX
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 150
Blev medlem: söndag 2010-09-19 18:43
Ort: Stockholm

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav Fogsvans » måndag 2014-04-07 11:59

martinb skrev: Då hade man behövt ha krav på att ALLA som deltar i SM måste vara beredd på att dyka upp på SM-dagen med iaf minst ett 18-litersfat för att bjuda ut. sedan hade man behövt avslöja alla medaljtagare i förväg så just vederbörande kan dyka upp med sitt fat.


... hmm även om jag inte är helt hundra på att det var så du tolkade min idé Martin vill jag bara tydliggöra att poängen INTE var att avkräva servering eller att vara på plats - då skulle antalet tävlingsbidrag självklart minska drastiskt - såväl domartävlingen som folkets val fyller sina syften och borde fortsätta som de är enligt som jag ser det.

Vad jag menar är att ett kompletterande kombinationspris skulle TRIGGA folk till att i större utsträckning både delta i domartävlingen och att vara på plats för att övertyga folket. Om ett sådant pris fanns skulle det finnas ytterligare ett incitament för att vara på plats och servera för de som idag främst är intresserade av domartävlingen. (Är man inte med i båda tävlingarna kan man inte heller vinna kombopriset - inte svårare än så).

Att brygga ett högkvalitativt och stiltypiskt öl som samtidigt uppfattas som "bra" av besökarna (och avsmakas av tillräckligt många) skulle ju då dessutom bli till en egen "gren" som kanske inte skulle kosta så mycket i arbetsinsats om folkets-röstningen nu sker elektroniskt.
Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 93
Blev medlem: måndag 2012-04-30 09:38
Ort: Örebro

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav Grindcrusher » måndag 2014-04-07 12:26

VsX skrev:Generellt sett rullade allt på bra och det hela var mycket trevligt. Utöver de synpunkter som redan nämnts tyckte jag personligen att det var lite onödigt att sortera ölen i programmet efter ort. Jag är personligen mer intresserad av att enkelt hitta en viss öltyp snarare än var en bryggare är ifrån.


Håller med. Jag tyckte det var jobbigt att springa runt i lokalen så pass mycket, eftersom jag drack i genre-ordning. Förstår att det är svårt att sortera ölen stilmässigt då flera tävlar med flera öl i olika stil, men ju mer ölstilarna flockulerar (pun intended) desto bättre tycker jag.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav VsX » måndag 2014-04-07 12:28

Grindcrusher skrev:Håller med. Jag tyckte det var jobbigt att springa runt i lokalen så pass mycket, eftersom jag drack i genre-ordning. Förstår att det är svårt att sortera ölen stilmässigt då flera tävlar med flera öl i olika stil, men ju mer ölstilarna flockulerar (pun intended) desto bättre tycker jag.


På tidigare SM (om jag minns rätt) har det i programmen varit ordnat efter de öltyper som står i typdeffarna.
VsX
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 150
Blev medlem: söndag 2010-09-19 18:43
Ort: Stockholm

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav Obelisken » måndag 2014-04-07 13:01

På tidigare SM (om jag minns rätt) har det i programmen varit ordnat efter de öltyper som står i typdeffarna.[/quote]

I tidigare Sm har Folketsvalklasserna var uppdelade på öltyper ja, men i år ville vi ta bort det med anledning av att svaga öl ska slippa ställas emot starka.
De flesta vi har pratat med har tyckt att detta var ett mycket bra beslut men att man kanske skulle ha höjt den övre alkoholgränsen i svagaste klassen något.
Sen tycker jag personligen att om man ska försöka knyta folketsval till dommartävlingen är man verkligen ute och cyklar. Folketsval ska var roligt utsvängande konstnärlig etc etc och att endel har så fruktansvärt tävlingsfokus i FV är något som verkligen stör mig.
Användarvisningsbild
Obelisken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 45
Blev medlem: tisdag 2013-08-20 14:55
Ort: Linköping

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav PeO » måndag 2014-04-07 13:29

En tanke;

Jag upplevde att många frågade varför min öl, Röd Själ, klassades i 11C. Det upplevde jag som helt irrelevant. I "Folkets val" tävlar vi ju inte med typriktiga öl därför borde den informationen inte ha stått med i programmet. I "Folkets val" tävlar vi ju med den godaste ölen och skickligaste marknadsföringen.
/PeO
Användarvisningsbild
PeO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 185
Blev medlem: torsdag 2006-12-21 14:55
Ort: Järfälla

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav Fogsvans » måndag 2014-04-07 13:42

Obelisken skrev: Sen tycker jag personligen att om man ska försöka knyta folketsval till dommartävlingen är man verkligen ute och cyklar.


Åter igen ;) Min lilla idé handlade inte om att ändra folkets val. Inte heller om att ändra domartävlingen ... Inget behöver ersättas eller ändras. Det som slagit mig var bara att ett pris som tar båda omdömena i beaktning kanske skulle entusiasmera till att ännu fler av de som satsar på domartävlingen väljer att också vara med i folkets val. (ursäkta att jag är tjatig - jag lovar att inte upprepa mig fler gånger nu ;). För övrigt håller jag med om att folkets val skall vara något folkligt och kul (även om jag har lite svårt att se något problem i att folk anstränger sig för att vinna även det med olika strategier).
Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 93
Blev medlem: måndag 2012-04-30 09:38
Ort: Örebro

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav Obelisken » måndag 2014-04-07 13:54

Åter igen ;) Min lilla idé handlade inte om att ändra folkets val. Inte heller om att ändra domartävlingen ... Inget behöver ersättas eller ändras. Det som slagit mig var bara att ett pris som tar båda omdömena i beaktning kanske skulle entusiasmera till att ännu fler av de som satsar på domartävlingen väljer att också vara med i folkets val. (ursäkta att jag är tjatig - jag lovar att inte upprepa mig fler gånger nu ;). För övrigt håller jag med om att folkets val skall vara något folkligt och kul (även om jag har lite svårt att se något problem i att folk anstränger sig för att vinna även det med olika strategier).[/quote]

Klart att man ska anstänga sig men olika strategier. Tyvärr har jag dock stött på folk genom åren som har varit skitsura för dom inte vunnit någon medalj på SM och då tycker jag att dom lika gärna kan stanna hemma för det är inte det det handlar om (tycker jag iallafall).
Användarvisningsbild
Obelisken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 45
Blev medlem: tisdag 2013-08-20 14:55
Ort: Linköping

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav Grindcrusher » måndag 2014-04-07 14:32

Att klasserna är i ABV tycker jag verkar rimligt, jag dricker helst den svaga ölen först och sedan den starkare. Frågan är om man inte skulle kunna försöka sortera ölen, så gott som möjligt, efter klass? Då blir det mindre springa om man ville prova alla svaga ales först och sedan alla svaga porters, sedan alla medelstarka ales och sedan medelstarka ipor etc.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav Oskar_H » måndag 2014-04-07 15:01

PeO skrev:En tanke;

Jag upplevde att många frågade varför min öl, Röd Själ, klassades i 11C. Det upplevde jag som helt irrelevant. I "Folkets val" tävlar vi ju inte med typriktiga öl därför borde den informationen inte ha stått med i programmet. I "Folkets val" tävlar vi ju med den godaste ölen och skickligaste marknadsföringen.


Jag håller med PeO! Fast jag tycker att man själv ska få ange viken typ av öl man tävlar med och vad man vill kalla den stilen. Fri text borde finnas när man anmäler sin öl enbart till folketval. Typ "Black Lambic IPA" eller "Gräsklipparöl"

Gräsklipparöl borde bli ny öltyp till 2015 :)
Oskar_H
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: torsdag 2009-04-09 13:49

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav VsX » måndag 2014-04-07 15:55

Det var inte indelningen av klasserna som sådant jag hade problem med (alkoholhalt fungerade bra), utan endast hur de är sorterade i programbladet.
VsX
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 150
Blev medlem: söndag 2010-09-19 18:43
Ort: Stockholm

Re: Utvärdering SM 2014

Inläggav assistredo » måndag 2014-04-07 15:56

För mig är SM förutom prisutdelningen i domartävlingen årsfesten där man träffas, diskuterar och har allmänt trevligt, Folkets Val-tävlingen är mera på kul, att jämföra med säcklöpningen vid midsommar. Att lämna gravallvar och typdefinitioner à la kennelklubben och ta utsvängarna både med ölen och presentationen ( ex.bryggarsmiskare och fermentörer).

Allt mer tävlingsmoment behöver också allt mer tidskrävande och svåravlyssnade prisutdelningar - nej - det räcker som det är tycker jag.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till SM 2014

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst